Els trens d'alta velocitat podran arribar també a l'estació del passeig Mata de Reus

Foment apostarà probablement per mantenir l'actual traçat de regionals per dins de la ciutat, amb un baixador a Bellissens

La presentació del projecte de l'estació intermodal del sud de l'aeroport de Reus, equipament que havia de ser, a partir del 2012, el centre neuràlgic de tot el tràfic ferroviari per a passatgers, va anar acompanyada d'un compromís de la secretaria d'estat d'Infraestructures amb l'accés de serveis d'alta velocitat –alguns dels models comercials que poden circular per ample ibèric– al nucli urbà de Tarragona, ciutat recelosa de la ubicació de la futura estació central del Camp. El que no va dir el secretari Víctor Morlán és que, molt probablement, també s'explotarà l'opció tècnicament viable de fer arribar alguns serveis d'altes prestacions a l'actual estació del passeig Mata de Reus. «Seran alguns serveis puntuals, com a Tarragona, perquè d'estació central òbviament no n'hi haurà cap més», augura l'alcalde de Reus, Lluís Miquel Pérez, una de les figures més esperançades amb els efectes de l'entrada en funcionament del corredor, de la futura estació de l'aeroport i del futur tramvia del Camp, el Tramcamp.

Hi ha dues opcions perquè combois d'altes prestacions arribin al nucli de Reus. D'una banda, com ja va avançar El Punt, que l'Estat accedeixi a habilitar una via de derivació a la línia del TAV a l'Arboç –com preveu el Pacte Nacional d'Infraestructures– o al nord del Tarragonès –com també vol el govern– de manera que els trens d'alta velocitat procedents de Barcelona que puguin anar per la línia convencional, com els Avant, entrin a la capital tarragonina i després puguin continuar fins a Reus.

A Barcelona, 50 minuts

Així, esdevindria viable un desplaçament d'uns 40 minuts des de Barcelona a Tarragona, i de 50 fins a Reus, i es corregirien els problemes que presenta la situació de l'actual estació del TAV a la Secuita. Però també hi ha una altra alternativa, potser més a llarg termini, perquè l'alta velocitat arribi al centre de Reus al marge de la línia de regionals, que hauria d'esdevenir de rodalies. Això seria possible des del corredor mediterrani, per un dels tres carrils que s'obriran en una futura línia paral·lela a la variant de la C-14, i dotada d'ample mixt, que ha de donar una solució definitiva a la sortida de mercaderies del port de Tarragona. Aquest traçat passaria entre l'aeroport i Reus, resseguiria la C-14 fins que, abans de la carretera del Morell, un nou ramal permetria entrar els trens d'alta velocitat a Reus pel traçat de la Reus-Roda.

Integrar els rodalies

L'altre debat que suscita el futur ferroviari de la capital del Baix Camp és el traçat del tren convencional, que ha de convertir-se en un dels eixos de la futura anella de rodalies del Camp. El ministeri de Foment està enllestint un estudi sobre les possibilitats que es presentaven: treure'l de la ciutat, cap a l'est, mantenir-lo o fer-lo subterrani. Segons l'alcalde, l'opció que guanya és una solució a mig camí de les dues últimes. Es mantindria l'actual traçat, sense soterrar-lo del tot però canviant la rasant, amb una «impermeabilització» que facilités la integració a la trama urbana. Sense variar el traçat, s'assumiria alhora una de les reivindicacions d'una part dels agents polítics –ICV hi ha insistit molt– i socioeconòmics de Reus: una nova estació a Bellisens, a prop de la universitat, el Tecnoparc i el nou hospital, cosa que hauria estat impossible amb el trasllat del cinturó de ferro. Els que sí que passarien per fora de Reus serien els trens de mercaderies, per la variant a tocar de la C-14.

Opcions per al Tramcamp

Com explica gràficament Lluís Miquel Pérez, tot el que no pugui connectar ni el tren d'alta velocitat ni el tren convencional ho haurà de relligar «com una serp» el futur tramvia del Camp, encara en fase d'estudi per part de la Generalitat. El Tramcamp podria unir fins i tot l'estació del sud de l'aeroport amb la terminal aèria, ja que es preveu una reserva de calaix subterrani que permetria fer aquest enllaç per sota de la plataforma del corredor mediterrani, i de les mateixes pistes. Però això aniria per llarg i, probablement, en un primer moment aquest recorregut curt es faria amb autobusos que funcionarien com a llançadores a través de la T-11. Al marge d'això, la principal complexitat del Tramcamp, i alhora un dels seus grans potencials, és la seva incursió en la trama urbana de Tarragona, on l'Ajuntament vol que arribi fins la Imperial Tarraco i fins i tot Rambla Nova amunt, o de Reus. En el cas reusenc, segons fonts contrastades, hi hauria dues possibilitats. La primera és que el tramvia hi arribi des de Vila-seca, paral·lel a l'actual traçat convencional i, a l'altura de Bellisens, giri a la dreta i per l'avinguda Marià Fortuny, faci cap a la plaça Llibertat. La segona, més improbable, és fer passar el tramvia pels passejos Prim, Sunyer i Mata.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.