El català torna a ser l'os de la selectivitat

Alumnes i professors critiquen la dificultat de la prova de llengua i literatura catalana en la primera jornada d'exàmens

La prova de llengua i literatura castellana, que es va fer a primera hora d'ahir, va fer pensar als estudiants de selectivitat que la jornada no seria tan difícil. Els dos textos en llengua castellana entre els quals podien triar eren accessibles: un passatge de la novel·la Julia, d'Anna Maria Moix, o un informe de la ministra d'Igualtat sobre la joventut, van fer creure als alumnes que el dia no seria tan terrible com semblava i la majoria van triar el text de la ministra. Ni la comprensió del text, ni el comentari ni la reflexió lingüística tenien gaires complicacions.

Però el miratge es va desfer una hora més tard, quan els van entregar els qüestionaris de llengua catalana i literatura. Un poema de Josep Carner o una introducció a la Ilíada d'Homer, de Jaume Pòrtulas, eren el preàmbul d'un qüestionari «més dur i enrevessat», van dir uns alumnes, sobretot en la part dels exercicis de fonètica. La majoria d'alumnes va triar l'opció B, descartant el poema de Carner per la seva dificultat, tot i que les dues opcions tenien preguntes complexes.

Marisol Virgili, professora de llengua i literatura catalana de l'IES d'Horticultura de Reus, comentava el greuge de la prova amb altres professors de la matèria: «Els textos de les dues opcions tenien registres molt elevats» i els qualificava com a «massa humanístics», mentre que en castellà els registres «són molt més assequibles». La sintaxi i la gramàtica «són complicades en les dues opcions» i a més, tant ella com altres professors coincidien en el fet que en molts instituts Carner es va tractar a primer de batxillerat. Els docents recordaven que els darrers anys els nivells de castellà i català «s'havien començat a equiparar». De fet, el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans va denunciar ahir el que considera una «vulneració de les normes», ja que els textos de la prova de llengua catalana i literatura no pertanyen a cap de les lectures obligatòries que es treballen en el curs. En aquest sentit, fonts d'Universitats van justificar ahir que en el qüestionari no es preguntava res sobre Josep Carner, sinó que es tractava d'una prova de maduresa «en què l'alumne ha de demostrar la seva capacitat de comprensió i expressió».

El primer dia de selectivitat va acabar amb les proves de llengua estrangera, que no van comportar dificultats. En anglès, van fer una prova de comprensió i un comentari de text sobre el canvi climàtic. A les comarques de Tarragona s'examinen uns 2.400 estudiants als campus de la URV i han de treure un 4 per aprovar la selectivitat. Avui s'enfronten a la segona jornada amb història o filosofia, a més de química, llatí, dibuix artístic, matemàtiques o matemàtiques aplicades a les ciències socials.

Errada ortogràfica

En un dels textos que es podien escollir en la prova de llengua i literatura castellanes, l'informe de la ministra d'Igualtat sobre la joventut, hi apareixia la paraula «cuatrianual», un mot que, segons el Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española, no existeix i que en el text s'empra per referir-se a un fenomen que té lloc una vegada cada quatre anys. La paraula correcta és «cuatrienal» o «cuadrienal». El mot incorrecte és usat sovint però això no el converteix en acceptable, i per tant, caldrà saber què passarà si un dels estudiants que s'examinaven el va fer servir en la redacció que els van demanar.

«És semblant al que hem anat fent a classe»

Fins a l'any passat els alumnes de l'IES Priorat de Falset s'examinaven a Reus, però aquest any els ha tocat anar fins a Tarragona, com explicava ahir aquesta jove. Els primers exàmens d'ahir els va trobar fàcils tot i que creu que la nota del batxillerat «hauria de comptar més del que val ara». Sobre els exàmens, diu: «són molt similars al que hem fet a classe». Ella vol estudiar ADE a la Pompeu Fabra i necessita un 8 de mitjana, però la seva nota del batxillerat és molt alta.

«No he trobat diferència entre castellà i català»

Tot i que la majoria dels alumnes que ahir es van enfrontar al primer dia de la selectivitat coincidien a considerar la prova de català molt més difícil, aquest jove estudiant de La Salle de Reus no hi va trobar «gaires diferències», pel que fa al nivell de les dues proves. Avui li toca filosofia, un dels exàmens que més tem i aquests dies s'ha dedicat a repassar els apunts i els llibres i a fer exàmens dels anys anteriors. Necessita una mitjana de 6,6 aproximadament per poder entrar a ADE a la URV.

«Els del primer dia m'han anat bastant bé»

Aquesta estudiant del col·legi Sant Pau de Tarragona va acabar el primer dia dels exàmens prou satisfeta: «Els he trobat bastant bé», assegurava a la sortida del d'anglès, el darrer del dia, una prova que no li va generar cap dificultat. Llatí i història de l'art són les dues assignatures que creu que li poden costar una mica més. Estudiarà possiblement psicologia a la URV «i ja serà un dels nous graus». S'ha informat de com funcionen i pel que ha vist l'adaptació a l'Espai Europeu en aquesta titulació «és bona».

«No acostumo mai a posar-me nerviosa»

Ahir a mig matí ja no estava gens nerviosa: «No acostumo a posar-m'hi, sóc així», deia aquesta jove que estudia a l'institut de Vila-seca després de la prova de castellà, tot i reconèixer que en el moment d'espera i d'entrada se li van escapar els nervis. «El que em costa una mica més a el listening d'anglès» i veu complicat l'examen de química, una prova que haurà de fer aquest matí. Tot i que volia estudiar magisteri infantil optarà per pedagogia, perquè la nota per accedir-hi és més baixa.

«M'han preparat bé per a les proves»

Les proves d'ahir no eren les que li feien més por a aquesta estudiant de l'IES Ramon Barbat de Vila-seca, que necessita una nota alta per poder accedir al grau de magisteri infantil: «Crec que primer hauré de fer un grau superior», deia ahir després dels primers exàmens. Per ella el primer dia no és massa complicat: «Els professors m'han preparat bé i si has treballat durant el curs pràcticament no has d'estudiar.» Dijous, però, li toca història de l'art, i aquesta és la que ja no veu tan clara.

«La prova de català era complicada»

Poc abans d'entrar per la porta a fer el darrer examen del primer dia de la selectivitat aquest estudiant de l'IES de Cambrils valorava les dues primeres proves del dia: «Castellà no ha estat difícil, però català... Aquesta sí que ha estat bastant més complicada», i preveu que pot tenir també algun problema avui, amb el primer dels exàmens del dia, el d'història. Per poder accedir a la carrera que voldria necessita un 8: «Vull fer enginyeria aeronàutica i només la fan a la UPC», explicava.

«Els primers no són per fer colzes»

Encara no eren ni les dues del migdia i aquest estudiant de l'IES Baix Penedès ja era fora de l'aula: «Anglès ha estat molt, molt fàcil i el listening se sentia molt bé, i a més, parlava molt lent», deia. De fet, la seva valoració del primer dia era força positiva tot i remarcar també la dificultat d'alguna de les parts de la prova de català. Ell vol estudiar enginyeria informàtica «que encara no funcionarà com a grau» i necessita només un cinc per accedir-hi.

«El que més ha costat ha estat trobar les aules»

La primera jornada d'exàmens va ser llarga però no li va provocar gaire maldecaps: «El que més ha costat ha estat trobar l'aula on havíem de fer les proves», deia ahir al migdia en sortir de la darrera prova content de com li havia anat aquesta i la resta dels exàmens d'ahir, que va fer al Campus de Sescelades. El seu dilema és ara com ara la nota que necessita per poder accedir a economia en anglès, un nou grau que es posa en marxa el curs vinent.

«Espero que demà sigui millor»

«Ho he vist negre, espero que demà sigui millor», sentenciava ahir Ariadna Andreu, de l'IES Narcís Oller de Valls. No obstant això, admetia que l'examen de castellà li havia anat molt bé, tot i que es mostrava més prudent amb el d'anglès i força disconforme amb el de català. El curs vinent serà el primer que s'imparteix el grau que vol estudiar, biomedicina, de manera que el seu objectiu és no rebaixar gaire la nota de batxillerat i assegurar-se una plaça.

Nou format el curs vinent

C.R

L'any que ve entra en vigor la nova selectivitat, que té com a objectiu vincular aquest examen als estudis que l'alumne vulgui cursar i adaptar l'examen als requisits del pla de Bolonya. La prova d'accés a la universitat del curs vinent canviarà d'estructura i d'enfocament. El nou model diferencia entre la superació de la prova d'accés, que serà el requisit essencial per anar a qualsevol universitat, i el procediment d'admissió a una determinada universitat. La fase general constarà de cinc exercicis. La qualificació de la fase general serà la mitjana aritmètica dels cinc exercicis. L'alumne podrà escollir les matèries de modalitat cursades a segon de batxillerat, que es repartiran en cinc branques: les mateixes en què s'estructuren els estudis universitaris. Pel que fa a la fase específica, l'estudiant podrà examinar-se d'un màxim de tres matèries de modalitat; cada matèria es qualificarà per separat i l'aprovarà si obté un 5. Una de les crítiques que han aparegut sobre el nou model és la contradicció que, segons professors de llengua catalana i castellana, existeix entre el fet que el català i el castellà seran les assignatures de la fase general, en el mateix curs en què l'estudi de les dues matèries s'haurà reduït de tres a dues hores setmanals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.