Economia

La fabricació de vehicles al març repunta un 56,8% en un any, però encara és un 13,3% inferior a la del 2019

La comparació amb 2020 és favorable per l’aturada d’activitat, però no “reflecteix la situació real”, segons Anfac

La producció de vehicles al març va ser de 226.958 unitats fabricades a l’Estat, cosa que representa una caiguda del 13,3% respecte al mateix mes del 2019, segons dades d’Anfac. En el primer trimestre s’han fabricat 662.224 vehicles, una caiguda del 12,5% en relació amb el 2019.

Axí, si es compara amb el març del 2020, quan les fàbriques van aturar-se durant 10 dies per la pandèmia, el creixement de la producció és del 56,8%, una pujada que no reflecteix la situació real de les plantes d’automoció, segons la patronal.

La caiguda de la producció respon a dos factors que s’han combinat: la menor demanda dels mercats europeus, en especial de l’espanyol, i les aturades provocades pel desproveïment de xips a les fàbriques.

Anfac assegura que el problema dels semiconductors “està durant més de què creien als fabricants en un primer moment” i hi ha previsions que “s’allargui uns mesos més”. A aquest condicionant, s’hi afegeix que els principals mercats europeus continuen sense arribar encara als ritmes de vendes anteriors a la pandèmia. Les fortes caigudes acumulades en el primer trimestre de l’any en comparació amb 2019 de França (-20,2%), Alemanya (-25,4%), Itàlia (-16,9%), Regne Unit (-39, 3%) i, sobretot, del mercat espanyol –amb un retrocés del 41,3%–, estan marcant la “lenta recuperació” de la producció dels vehicles a Espanya.

Per tipus de vehicle, durant el mes de març la fabricació de turismes i tot terreny ha patit un fort retrocés del 18,4% en relació amb el 2019, amb 170.891 unitats. En canvi, la producció de vehicles comercials i industrials ha aconseguit un augment del 7,4% en el tercer mes del 2021, fins a arribar a les 56.067 unitats, alerta Anfac.

Pel que fa a les exportacions, aquestes han registrat una caiguda del 3,5% respecte al mateix mes del 2019, amb un total de 199.679 vehicles enviats fora de l’Estat. En els primers tres mesos de l’exercici s’han exportat 567.373 unitats, cosa que representa una contracció del 5,4%, un retrocés que Anfac explica per la “pèrdua de força dels principals mercats europeus”, que absorbeixen un 70% de les exportacions. Turquia, amb un creixement del 260,9%, i Israel, amb un augment del 109,5%, són els únics destins habituals d’exportació que han augmentat la demanda en relació amb el 2019.

D’altra banda, la producció de vehicles de zero i baixes emissions va créixer un 30,3%, respecte a 2020 i un 243,3%, respecte a 2019, acumulant un total de 18.564 vehicles elèctrics, híbrids endollables, híbrids convencionals i propulsats amb gas natural fabricats. Aquesta dada suposa una quota del 8,2% de la producció total de vehicles de les plantes espanyoles.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.