Infraestructures

Clam al Pirineu per l'alta sinistralitat de l'N-230

Alcaldes de l'Aran i les dues Ribagorces exigeixen a l'Estat mesures urgents per reduir el nombre d'accidents

Dos sinistres, amb una víctima mortal i una de molt greu, han fet esgotar la paciència

Forma part de la xarxa de carreteres de l'Estat i té un ús intens pel tràfic transfronterer, amb uns 500 camions diaris segons les estadístiques recollides al túnel de Vielha. Però en alguns trams la carretera N-230 sembla una carretera comarcal, travessa poblacions amb calçades estretes i revolts perillosos. En els darrers trenta dies s'han produït dos accidents que han acabat la paciència dels habitants de l'Aran i la Ribagorça: una dona de 40 anys veïna de Vilaller (Alta Ribagorça) va morir quan un camió va topar amb el vehicle que conduïa, i una altra va resultar ferida de gravetat a Vilamòs, a la Val d'Aran.

Aquestes dues tragèdies han estat la gota que ha fet vessar el vas. Ahir, uns dos-cents veïns es van manifestar a primera hora de la tarda a Vilaller i van ocupar durant mitja hora la carretera N-230, segons va informar l'agència ACN. Després, van deixar pas als vehicles i van escridassar als camions que hi circulaven.

Unes hores abans s'havia signat una manifest institucional al Pont de Suert per reclamar al govern de l'Estat, titular de la carretera, que actuï amb urgència i faci les millores necessàries per posar fi als accidents en aquesta via. Reclamen inversions en manteniment (asseguren que des de l'inici de la crisi s'han reduït al mínim les tasques de manteniment de la calçada, que presenta clots i en diversos punts), actuacions urgents en punts negres i que es facin controls als camions. “Amb la crisi també s'ha detectat que els camioners fan més hores al volant i a més velocitat, per reduir costos en el transport”, ha explicat a aquest diari l'alcalde de Vielha, Àlex Moga, un dels signants del manifest. A Vielha van aconseguir el darrer hivern que hi hagués restriccions al pas de camions en determinades hores entre divendres i diumenge, coincidit amb les puntes del turisme. Ara volen que això s'estengui a l'estiu i també a d'altres indrets de la ruta. “És una vergonya que l'Estat tingui un eix transfronterer en aquest estat lamentable, l'any 2000 ja es parlava que el milloraria i després de 14 anys estem igual”, es queixava Moga.

Al Pont de Suert també han decidit posar passos semafòrics per racionalitzar el trànsit, ja que el ministeri no ha reaccionat, segons va explicar a l'ACN l'alcalde, Albert Alins, que també és delegat del govern a l'Alt Pirineu i Aran.

La trobada de càrrecs locals ahir al Pont de Suert va reunir pràcticament tot el territori representant: alcaldes, regidors, consellers comarcals i diputats provincials de la Val d'Aran i de les dues comarques ribagorçanes, l'Alta Ribagorça, d'administració catalana, i la Ribagorça, d'administració aragonesa, en una imatge molt poc freqüent d'unitat entre els polítics locals de banda i banda de la frontera autonòmica.

A llarg termini la carretera N-230 serà substituïda per una autovia que unirà Lleida amb Vielha i que es va començar a construir a finals de la crisi en un primer tram de quilòmetres al Segrià, entre Rosselló i Almenar. Però ahir la reclamació no era l'autovia, que veuen molt llunyana, sinó actuacions urgents per evitar que hi hagi més morts.

LA FRASE

És una vergonya que una via que uneix dos estats i que passa per un pol turístic tan important estigui així
Àlex Moga

LA XIFRA

1.500
signatures
ha recollit una plataforma ciutadana per exigir millores a la carretera. Mig miler més, per internet.

LA DATA

15.10.13
es van reprendre
les obres de l'autovia entre Lleida i Rosselló, després de quatre anys aturades.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.