Infraestructures

Túnel de despropòsits

La magnitud de l'acte que es prepara per inaugurar el tram transfronterer del TAV fa difícil quadrar les agendes dels governs espanyol i francès

Les dates anunciades des de l'Estat francès compliquen més l'elecció

El 31 de desembre és el termini màxim perquè comencin a circular trens d'alta velocitat pel túnel transfronterer del Pertús. A encara no dos mesos del venciment d'aquesta data, ningú vol afirmar quan hi passarà el primer tren de viatgers ni quan es podran comprar els bitllets per anar de Figueres cap a Perpinyà i París. De fet, ni confirmen ni desmenteixen l'anunci d'Eiffagee, la companyia francesa encarregada de l'obra, que el diumenge 12 de desembre seria la data escollida. Ahir, el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, l'avançava dos dies i explicava que, segons una conversa amb el ministre de Foment, José Blanco, l'acte d'inauguració seria el 10 de desembre, un divendres. En tot cas, Renfe només va reconèixer ahir que s'està treballant per coordinar les dates entre els estats francès i espanyol, i el subdelegat del govern estatal Francesc Francisco-Busquets reiterava: “Cap persona autoritzada ha anunciat el dia, només s'ha dit que serà abans de final d'any quan començaran a circular trens de viatgers i també els de mercaderies pel tercer rail”.

Un dels motius d'aquest retard és l'envergadura de l'acte inaugural, al qual assistiran diverses autoritats. De fet, està confirmat que hi serà el ministre de Foment, José Blanco, i no es descarta la presència del president del govern espanyol, José Luis Rodríguez Zapatero, acompanyats també d'altes autoritats franceses i segurament de la Unió Europea, que ha finançat una part del projecte. De fet, la col·laboració entre estats per unir-se amb grans infraestructures és un dels objectius que persegueix la UE, i en aquest cas s'hi afegirà el valor que representa el túnel com a trencament de l'aïllament ferroviari de la península Ibèrica. El túnel del Pertús serà la primera interconnexió amb ample UIC, ja que fins ara tots els passos transfronterers requerien el canvi entre l'ample ibèric i l'internacional.

L'anunci del dia 12

D'altra banda, les filtracions que s'han anat fent des de l'Estat francès no han agradat a les autoritats espanyoles, i han complicat més l'elecció de la data final. A principi de setembre Jean-François Roverato, president de la societat francesa Eiffage –encarregada de la construcció de la línia ferroviària amb el grup espanyol ACS Dragados i amb qui forma la concessionària TP Ferro– anunciava el dia 12 com a data d'inici de la circulació de trens. I el 30 de setembre, l'alcalde de Figueres, Santi Vila, explicava que des de la companyia ferroviària francesa SNCF li asseguraven que els bitllets es podrien començar a comprar a mitjan octubre, data que no s'ha complert.

Aquesta incertesa final se suma als despropòsits que ha acumulat l'obra, acabada a començament del 2009, complint els terminis acordats. Els endarreriments en el TAV entre Barcelona i Figueres han obligat l'Estat a indemnitzar TP Ferro amb 128 milions d'euros.

LA DATA

12.12.2010
és la data
que des de l'operadora francesa es va posar per començar els viatges del TAV entre Figueres i Perpinyà.

LA XIFRA

128
milions d'euros
és el que l'Estat pagarà a TP Ferro com a compensació pel retard del pas del TAV.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.