El Congrés demana que es desdobli l'N-420, amb l'única oposició del PSOE

La comissió de Foment exigeix al govern estatal que faci l'autovia, si bé la petició no és vinculant

Amb un total de 20 vots a favor –de CiU, el PP, ERC i el BNG– i 18 en contra –del PSC-PSOE–, el Congrés va aprovar una proposició no de llei que demana que la conversió en autovia de l'N-420 s'inclogui en el nou pla estratègic d'infraestructures del Ministeri de Foment, «especificant el calendari per a la seva realització» a fi que pugui executar-se «de forma simultània» a l'A-68, la via ràpida que Foment construirà entre Valdealgorfa i Vinaròs. La proposició, de fet, també insta que el pressupost general pel 2010 i els exercicis següents «incloguin de manera expressa les partides necessàries» per poder-la dur a terme. El diputat de CiU Jordi Jané justificava que, després que fa uns dies el ministre de Foment, José Blanco, lligués el possible desdoblament a les necessitats reals del trànsit, «era urgent el pronunciament del Congrés dels Diputats». CiU lamentava que el PSC presentés una esmena en què, al contrari del que reclamen les institucions del territori, «només es recollien actuacions de millora i conservació de la via».

Lament socialista

El diputat socialista Francesc Vallès, pel seu cantó, lamentava la moció de CiU i li reclamava que «torni a la unitat d'acció reivindicada pels agents socials i econòmics del Camp, i deixi de protagonitzar iniciatives unilaterals que no porten enlloc», en referència al fet que la proposició, tot i ser aprovada pel Congrés, no és d'obligada execució per al govern estatal en ser «no de llei». El PSC recordava en canvi que, seguint l'acord unànime a què van arribar dijous passat a la Cambra de Reus els signants del Pacte de Gandesa, havia ofert a CiU «presentar una esmena conjunta al pressupost per l'any vinent» perquè es doti una partida per a l'estudi informatiu del desdoblament, a càrrec de la disposició addicional tercera de l'Estat, si bé a canvi demanava, això sí, que retirés la proposició que finalment va ser aprovada. Jané, però, s'hi va negar recordant que ja havia presentat el text al març, i que «els únics que s'han desmarcat de la unitat d'acció són els socialistes». Tot i això, CiU continua igualment disposada a presentar l'esmena conjunta al pressupost.

«No» a un pla de rodalies

La mateixa comissió va tombar, amb el vot ponderat dels diputats socialistes en la tercera votació –després de dos empats a 18 (CiU i PP contra el PSC-PSOE) i dues abstencions (BNG i ERC)–, una proposició no de llei del PP que reclamava un pla de rodalies per al Camp, que hi preveiés tant la millora de la infraestructura com del servei. El text volia «pal·liar», segons el diputat Francesc Ricomà, «el dèficit de mobilitat ferroviària interna a la demarcació», sobretot pel que fa a les connexions de comarques d'interior com l'Alt Camp, i també del Baix Penedès, on ara els viatgers han de fer transbord a Sant Vicenç per anar a Tarragona. «A l'interior es dóna la paradoxa que hi passa el TAV però cada cop hi ha menys freqüència de regionals i recorreguts més llargs, que han fet que gairebé se n'hagi perdut l'ús», exposa. Ricomà veu la negativa com un «menyspreu» i un «greuge» davant el pla que preveu invertir 4.000 milions a Barcelona, i per això avisa que insistirà amb la presentació d'esmenes en el pressupost del 2010.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.