Societat

Els turistes amb vaixell propi busquen ports més barats

Des del Port Vell de Barcelona s'atribueix el descens del 20% del trànsit de vaixells a l'augment d'impostos del darrer any

Els viatgers prefereixen ara Croàcia, Grècia i Turquia com a destí per amarrar uns dies

Els estrangers prefereixen destins més econòmics
Gabriel Sandoval
gerent de marina port vell

El trànsit d'embarcacions particulars al port de Barcelona ha caigut un 20% pel que fa a les mateixes dades de tot just fa un any. El director de Marina Port Vell, Gabriel Sandoval, atribueix aquesta davallada a la pujada d'impostos amb què durant els últims temps s'ha gravat aquest sector. “A nivell estatal s'han apujat els impostos i els estrangers prefereixen anar a destins més econòmics, com ara Croàcia, Turquia o Grècia”, assegura Sandoval. El gerent explica que s'han incrementat els cànons que els ports esportius han de pagar a les administracions que gestionen la concessió. “És complicat donar xifres exactes però els preus s'han encarit un 20% de mitjana”, hi afegeix.

Vaixells estrangers

La majoria de turistes que venien Barcelona són vaixells estrangers, que fan rutes pel Mediterrani. En els darrers anys la capital catalana s'havia convertit en una parada obligatòria pels seus atractius turístics i per la qualitat de les seves instal·lacions portuàries. Les dades de què fins ara disposa Marina Port Vell, però, apunten un canvi de tendència. “Des de que va començar la crisi el 2008, en aquest sector no l'havíem patida amb tanta incidència com ara”, remarca Sandoval. En els darrers anys el port de Barcelona ha acollit de maig a octubre entre 1.200 i 1.300 embarcacions però ara es dubta que es pugui arribar a aquestes xifres de temporades anteriors. L'any 2010, Marina Port Vell ja va registrar una lleugera caiguda dels viatgers. La davallada es va poder compensar perquè els viatgers van fer estades més llargues. Al Port Olímpic també es va notar un descens: menys consum i també menys venda de combustible. A més, també es va notar una altra tendència: els usuaris del port que utilitzen els seus vaixells per anar a les illes Balears cada vegada hi van més tard i menys dies.

Impacte econòmic

Sandoval alerta que el descens de l'arribada d'embarcacions turístiques a la ciutat té un efecte immediat en l'economia, tant de forma directa com indirecta. Es calcula que un dels grans vaixells que té el multimilionari rus Roman Abramóvitx, propietari del Chelsea, genera entre quaranta i cinquanta llocs de treball al port només per al manteniment de l'embarcació. A més cal sumar-hi el que aquest tipus de turisme pot consumir. “És important mantenir aquests vaixells però no s'està aconseguint”, lamenta Sandoval.

El port de Tarragona, amb bons resultats

El port de Mataró va rebre durant l'estiu del 2010 menys visites que l'any anterior. El mes de juliol va ser molt bo i es va notar en l'aparcament i la restauració. El mal temps de l'agost va impedir tancar l'estiu amb bons resultats. Port Ginesta es va mantenir i va comptabilitzar el mateix nombre de viatgers que els anys anteriors. La venda de carburant es va multiplicar durant la temporada d'estiu, fet que ja és habitual en aquest port. La majoria d'usuaris d'aquestes instal·lacions són autòctons.

El port de Tarragona

va millorar els resultats


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.