Societat

Tres projectes d’enginyeria civil al transport català utilitzen metodologia BIM

La Generalitat de Catalunya ha impulsat tres projectes d’infraestructures al transport urbà i interurbà de la comunitat en què s’ha implementat tecnologia BIM. L’objectiu: reduir temps i estalviar costos. De la mà de les enginyeries Ayesa i Eurogeotècnica s’ha ampliat la xarxa ferroviària de la línia 8 dels Ferrocarrils, s’ha millorat l’accessibilitat de diverses parades d’autobús i s’ha creat un nou carril bici entre Santpedor i Manresa.

La metodologia BIM (Building Information Modeling) té cada cop més adeptes al sector de l’edificació i la construcció d’obres civils a Catalunya. I és que aquest nou sistema permet centralitzar tota la informació en un únic model digital, cosa que permet anticipar-se als contratemps que puguin sorgir en el procés, reduir terminis i estalviar costos. Infraestructures de la Generalitat de Catalunya ha impulsat tres projectes relacionats amb el transport urbà i interurbà en què s’ha aplicat aquest sistema de treball col•laboratiu. Un d’ells va consistir en l’ampliació de la xarxa ferroviària dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i gràcies als altres dos s’ha millorat l’accessibilitat de diverses parades del transport urbà i s’ha creat una nova via ciclista entre les localitats de Santpedor i Manresa.

La metodologia BIM és una eina molt demandada per les grans empreses públiques ja que permet produir i emmagatzemar tota la informació necessària per operar a les diferents fases del cicle de vida de les construccions. Així ho explica Borja Sánchez Ortega, Director de Projectes i Director del Máster BIM Manager Internacional (+VR) de l’empresa especialitzada Espacio BIM (www.espaciobim.com): “BIM centralitza tota la informació d’un projecte (geomètrica o 3D, temps o 4D, costos o 5D, ambiental o 6D, i manteniment o 7D) en un model digital”.

MILLORAR TRANSPORT URBÀ, FERROVIARI I CICLISTA

Un dels treballs va ser adjudicat a Ayesa Ingeniería i es va centrar en la millora de diverses parades de transport urbà situats a diferents localitats catalanes. L´objectiu d´aquest projecte, tal i com explica Sergio Casado el BIM Manager, de Ayesa Ingeniería, “era donar cobertura amb un mode de transport públic d´alta capacitat a zones de Barcelona d´alta densitat de mobilitat que no disposaven d´un servei ràpid i eficient per a la realització dels desplaçaments metropolitans”. Entre les actuacions de millora hi havia la reubicació per millorar l’accessibilitat i la seguretat, el condicionament de l’entorn de les marquesines i la dotació a les parades dels serveis necessaris, és a dir, de les instal•lacions. “A Ayesa Ingeniería estem convençuts de BIM com a forma de treball diari perquè aporta una sèrie d’avantatges no només en el disseny, sinó també per als clients: els podem lliurar dades que ells poden aprofitar a curt i llarg termini gràcies al fet que nosaltres hem deixat la base, consensuada, per descomptat, amb el client i les seves necessitats”, explica Sonia Rodríguez, coordinadora BIM d’Ayesa, a l’última entrevista de la secció “AbiertoXObras” de l’esmentada consultora.

La UTE Valloan, que conformen les enginyeries Ayesa, BAC i Eurogeotècnica, va ser l’encarregada de fer l’ampliació de la xarxa ferroviària de la línia 8 Llobregat-Anoia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). L´objectiu d´aquest projecte era donar cobertura amb un mode de transport públic d´alta capacitat a zones de Barcelona d´alta densitat de mobilitat que no disposaven d´un servei ràpid i eficient per a la realització dels desplaçaments metropolitans. Gràcies a aquesta ampliació, xifrada en uns 4,1 quilòmetres, també s’ha incrementat la connectivitat entre diferents xarxes ferroviàries de metro i tramvia i s’han habilitat tres noves estacions d’intercanvi a Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia.

Finalment, l’empresa Eurogeotècnica va ser l’adjudicatària de dotar d’una via ciclista la connexió entre les localitats de Santpedor i Manresa per facilitar la mobilitat sostenible. Aquest nou carril, que discorre paral•lela a la carretera BV-4501, incrementa la seguretat dels usuaris que decideixen utilitzar aquest mitjà de transport. La integració d’una nova infraestructura com ho és aquest carril bici en un entorn tan consolidat no va ser senzilla. “Vam haver d’estudiar bé el traçat per minimitzar afeccions a les vies existents, modelar tots els elements de l’entorn que s’havien de mantenir, com el viaducte sobre la C-25 i la línia ferroviària, així com la implementació d’una futura glorieta prevista a el plantejament vigent”, explica Jorge Prado, BIM Manager d’Eurogeotècnica a la mateixa entrevista.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia