Societat

300 quilòmetres de carretera s’han d’ajustar al límit de 90 km/h

En un mes totes les vies convencionals que no tinguin mitjana de separació s’han d’adaptar a la nova norma

Trànsit modifica un article del reglament de circulació

L’administració catalana disposa d’un mes, a partir d’avui, per adaptar la senyalització de les carreteres a la nova norma que limita la velocitat a 90 quilòmetres l’hora en les anomenades carreteres convencionals. Es tracta de totes les vies de comunicació que no disposen de separació física, o mitjana, entre els dos sentits de la marxa i on, fins avui, la velocitat màxima que es pot assolir és de 100 km/h. Això és el que passa en un total de 300 quilòmetres de la xarxa viària catalana que ara s’hauran d’adaptar –amb les senyalitzacions i radars corresponents– a la nova normativa. Serà el cas, per exemple, de diversos trams de la C-31, entre les ciutats de Figueres i la Bisbal d’Empordà, o del tram de l’N-II al pas per Bàscara, a l’Alt Empordà.

Els nous límits vindran imposats per una modificació de l’article 48 del reglament de circulació que aprovarà avui el Consell de Ministres, segons va anunciar ahir Pere Navarro, director general de Trànsit. L’objectiu evident és combatre els accidents de trànsit que es produeixen per excessos de velocitat i que són la causa principal de sortides de via o topades frontals.

Amb aquesta mesura, els límits de velocitat a les carreteres de l’Estat s’acostaran als de països europeus com França, Dinamarca o Holanda, on a les carreteres convencionals no es poden superar els 80 kmh. També se simplificarà la normativa actual, que preveu 90 o 100 kmh de limitació en funció de l’amplada del voral de la carretera. Des d’ara no hi haurà cap dubte, “quan se surti de l’autopista o l’autovia, la velocitat màxima a la qual es podrà circular és de 90 quilòmetres l’hora”, va resumir el director general.

Navarro va destacar el fet que la reforma es tira endavant amb el ple consens de tots els agents implicats, siguin partits polítics o tècnics en seguretat viària, i va deixar una crítica velada als antics gestors del Partit Popular en preguntar-se “per què no s’ha fet abans, si del que es tracta és de millorar la seguretat viària del país i ja hi havia un consens sobre la necessitat de rebaixar els límits?”.

LA FRASE

A partir d’ara, quan se surti de l’autopista o autovia, es podrà anar com a màxim a 90 per hora
Pere Navarro
Director general de trànsit

LA XIFRA

160
euros
costa posar un senyal de trànsit, quantitat que es rebaixa si només s’ha de canviar el disc.

El següent objectiu, rebaixar la velocitat als carrers

Pere Navarro té “un full de ruta”, una altra cosa és, com ell mateix va reconèixer ahir, que tingui “prou temps” per portar-lo a la pràctica. Aquest full de ruta implica reformar la legislació sobre trànsit per introduir-hi elements de millora de la seguretat viària, adaptant les normes a les noves necessitats i circumstàncies dels nous temps.

Després d’actuar a les carreteres, amb la reforma del reglament que avui s’aprova, el pas següent serà introduir noves limitacions de velocitat a l’interior dels nuclis habitats, concretament reduir a 30 km/h la circulació per aquells carrers que només tinguin un carril de circulació.

Aquesta reforma anirà acompanyada d’una normativa per posar ordre en la nova moda de la mobilitat urbana, com són els patinets elèctrics i altres ginys moguts per una bateria. La reglamentació imposarà uns límits de velocitat i “evidentment prohibirà la circulació per damunt les voreres”, va explicar Navarro. També s’establirà un sistema de certificació d’aquests microvehicles per unificar les característiques i les condicions de seguretat dels models a la venda.

Les modificacions legals en matèria de trànsit també abordaran l’ús dels telèfons mòbils durant la conducció, un dels problemes que durant els últims temps s’ha anat identificant cada cop amb més nitidesa com el causant d’accidents mortals de trànsit per la distracció que suposa la manipulació dels aparells. En aquest cas es modificarà la llei del permís de conduir per punts, endurint les sancions per als infractors. La modificació, que ja ha superat l’exposició pública, ha de ser aprovada pel govern espanyol i després el Congrés haurà de tramitar el text.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.