Escapades

Pedalant fins a Rocacorba

Tot i que és més conegut per les antenes de telecomunicacions, el cim constitueix un indret únic on s'alça un santuari marià amb unes vistes privilegiades

Encimbellat dalt d'un singular penya-segat, a 929 metres d'altitud, al vessant meridional del cim culminant del massís de Rocacorba, es troba el santuari de Rocacorba, amb una vista impressionant de les comarques gironines i del llunyà Pirineu. En aquest indret, prop de la capçalera de la riera de Rocacorba, afluent de la riera de Llémena, al terme municipal de Sant Gregori, hi va haver a l'edat mitjana el castell de Rocacorba, del qual gairebé no en queda cap resta.

Avui s'hi alça el santuari de la Mare de Déu de Rocacorba, construït sobre l'antiga església de Santa Maria, que inicialment era la capella del castell, obra del segle XVIII. S'hi venera la còpia de l'antiga imatge gòtica d'alabastre policromat de la Mare de Déu de la Pera, que es conserva actualment al Museu Diocesà de Girona.

A Rocacorba s'hi pot arribar per diversos camins, des del costat de Banyoles, per Pujarnol, o des del costat de Girona, per Canet d'Adri, municipi al qual pertany el cim. En aquesta proposta, la ruta comença a la vila de Banyoles, prop de l'estany, a la riba on solen haver-hi les barques de passeig fondejades. Cal vorejar-lo per la carretera en la direcció de les agulles del rellotge i prendre l'avinguda que s'allunya de l'entorn de l'estany fins al balneari de la Puda, que es troba a mà dreta, al final del camí. Cal seguir la carretera de Santa Pau i, després de pocs metres, tombar a l'esquerra pel trencant de Pujarnol, un petit poblet que pertany al municipi de Porqueres, situat a l'origen de la vall de Matamors, entre la serra de Sant Patllari i la de Biers. Pujarnol conserva en bon estat l'església dedicada a Sant Cebrià, que durant anys va formar part del comtat de Besalú i de l'arxiprestat de Banyoles, i una ermita molt antiga dedicada a Sant Patllari. Un altre element arquitectònic d'interès és la capella de Sant Bartolomeu de Matamala, d'origen romànic. Pujarnol també té un castell, situat davant de l'església parroquial, del qual es conserva encara una torre del segle XIII.

Dolmen de les Closes

Pedalant entre camps i cases, s'arriba aviat al rètol indicador de Pujarnol. Si es vol visitar el dolmen de les Closes, que data del tercer mil·lenni aC i és un dels dos únics monuments megalítics que es conserven al Pla de l'Estany, cal agafar un trencant que hi ha a la carretera. Després de la visita cal tornar a enfilar la carretera i salvar el collet de Pujarnol (433 m. d'altitud) i el collet de Cal Negre (580 m).

Pla de Sant Nicolau

Una mica més endavant, a mà esquera, hi ha l'ermita de Sant Nicolau, una petita construcció romànica, segurament del segle XIII, però amb una bona part de l'edifici renovada. Té una sola nau, molt curta, tallada per un absis semicircular, amb la volta lleugerament apuntada. Just després de deixar enrere l'ermita de Sant Nicolau, a la dreta, hi ha la font, del mateix nom, situada en un paratge ombrívol, voltat de molsa i falgueres, que convida el ciclista a fer una parada abans d'arribar al cim.

En aquest indret hi ha també el castanyer de Sant Nicolau, que, per les seves dimensions, ha estat declarat arbre monumental nacional. Aquest exemplar fa 9,9 metres de volta i té una gran cavorca al mig del tronc, però encara avui fa una gran quantitat de castanyes. Just a l'entrada del municipi de Canet d'Adri hi ha un indicador que anuncia l'espai d'interès natural de les muntanyes de Rocacorba. A la dreta es dreça la primera antena repetidora, i de mà esquerra surt un trencant que baixa directament al nucli de Canet d'Adri (8 km) i a Girona (20 km). Si a la tornada es vol visitar alguna d'aquestes poblacions es pot baixar per aquest camí, però només és recomanable fer-ho si es disposa d'un vehicle 4x4.

L'itinerari continua pujant per la carretera, que es va estrenyent i transcorre uns metres a través d'una zona boscosa. Quan se surt del passadís d'arbres es pot intuir la bona vista que ofereix el cim, i si es fa una ullada a dalt de tot, es pot veure el bosc d'antenes repetidores.

El santuari

Pocs metres abans d'arribar al cim cal prendre el camí de sorra de la dreta que porta al santuari de Rocacorba. A mesura que ens hi apropem, es pot veure la imponent roca coronada per una creu sobre la qual s'assenta el temple, que normalment està tancat.

El santuari de la Mare de Déu de Rocacorba està situat en un penyal del massís que porta el mateix nom, a 929 metres d'altitud. El primer document en què apareix data del 1161. Tot i que inicialment va ser l'església del castell de Rocacorba, es va anar obrint posteriorment al poble. Si se'n vol visitar l'interior, cal demanar la clau al rector de la parròquia de Santa Maria dels Turers de Banyoles, o coincidir amb la missa que s'hi celebra cada primer diumenge de mes, a l'hivern a les 17 h i a l'estiu a les 18 h. Al peu de la roca, des d'un replà situat a mà dreta, abans de deixar les escales, hi ha una vista impressionant sobre la plana. A l'esquerra es pot distingir l'estany i la ciutat de Banyoles, i també la serra de l'Albera, la serra de Roda, el massís del Montgrí i les Gavarres fins a Girona, a l'extrem dret.

Ampliació de la ruta

Un cop acabada la visita al santuari, es pot pujar fins al cim per veure el grup d'antenes. Des d'aquí, a 970 metres d'altitud, es gaudeix d'una àmplia vista panoràmica de la zona i del santuari.

FITXA DE LA RUTA

Dificultat: Alta
Distància. 15 quilòmetres
Desnivell. 881 m (6,50%)
Tipus de ruta. Lineal
Senyalització. Està ben indicada pels mateixos senyals de trànsit que mostren els municipis i els punts d'interès
Lloc de sortida. Estany de Banyoles.

DADES D'INTERÈS

Patronat de Turisme Costa Brava Girona: Av. Sant Francesc, 19, 4t. Girona. Tel. 972 208 401 www.costabrava.org
Consell Comarcal del Pla de l'Estany. Seu de Can Puig de la Bellacasa. C/ Catalunya, 48. Banyoles. Tel. 972 57 35 50 www.plaestany.cat/turisme [email protected]

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.