Infraestructures i serveis

FEM Vallès i la PTP volen un tram soterrat en el desdoblament de l’R3 a Montcada

Coincidint amb l’inici de les obres per fer soterrada la línia R2 a Montcada, la plataforma d’entitats econòmiques, professionals i socials del Vallès Occidental i l’Oriental, FEM Vallès, i l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) coincideixen a demanar que el desdoblament de la línia R3 de Rodalies al seu pas per Montcada i Reixac passi soterrat per la C-17. El Ministeri de Transports i Mobilitat el novembre passat va adjudicar la redacció de l’estudi informatiu per gairebé 1,1 milions entre Montcada i Mollet i les dues entitats volen que s’incorpori aquesta proposta que demà a la tarda presentaran als veïns del municipi en una reunió informativa a la casa de la Vila.

Consideren que es tracta d’una solució viable per a garantir la continuïtat del desdoblament fins a l’estació de Montcada Bifurcació, i que permetria, a més, recosir els trams urbans ara mateix dividits pel pas de les vies. El plantejament aprofitaria el pas de la C-17, que en un tram passa sota terra i que ara es podria dividir en dos, una reservada a la circulació de vehicles i l’altra per al ferrocarril amb doble via. Això és possible gràcies a la davallada del trànsit a la C-17 amb la retirada del peatge de la C-33, un fet que permet reconsiderar el volum de trànsit.

“La via talla un parell de quilòmetres del nucli urbà, i si a més s’hi posés una segona en superfície generaries un nou problema”, assenyala a l’ACN Manel Larrosa, membre de FEMVallès. Fent passar les vies sota terra i aprofitant el pas de la C-17 permetria guanyar espais lliures en superfície i de retruc qualitat urbana, a la vegada que suposaria moure l’actual estació de Montcada Ripollet més a prop del nucli urbà.

Larrosa assegura que han fet comprovacions tècniques pel que fa a pendents i que també s’ha compartit la proposta amb institucions com l’Àrea Metropolitana de Barcelona o l’Ajuntament de Montcada i Reixac, així com amb la Generalitat o l’Estat.

Entre ells l’ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda el novembre passat. La seva alcaldessa, Isabel Garcia, ja va mostrar reticències a un possible desdoblament seguint el traçat actual i treballen amb municipi de l’entorn per presentar un traçat alternatiu que dibuixa un bypass de l’R3 i l’R8, que conflueix a l’estació Santa Perpètua-Riera de Caldes. Al seu entendre s’alliberaria el barri de la Florida de la via i es crearia una estació centralitzada i intermodal a la nova estació de l’R8.

Aquest tram pendent del projecte és un pas més dels treballs per desdoblar tota la línia fina a Vic i actualment s’estan fent obres al tram entre Parets del Vallès i la Garriga, que inclouen adaptar les estacions de Parets del Vallès, Granollers, Canovelles, les Franqueses del Vallès i la Garriga al doble raïl. Fins a finals del 2025 es farà la duplicació de la via. El ministeri també va adjudicar el contracte per a la redacció de l’estudi informatiu de la duplicació del tram la Garriga i Centelles el 28n de desembre passat per un període de 30 mesos i s’està redactant també el que ha d’unir Vic i Centelles En tota la línia s’ha previst una inversió de 155 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.