Ciència

Genís Carrasco

L'entrevista

“Només sortirem de la crisi sanitària amb intel·ligència”

Què significa ser un pacient intel·ligent?

És un pacient educat, que és capaç d'entendre els prospectes, les instruccions del metge, els informes mèdics... Però també és un pacient protagonista de la seva salut, que sap què ha de fer quan té un problema de salut, que sap com comunicar-se amb el metge i que té el metge com a aliat però que pren ell les decisions.

Però no s'intercanvien els papers entre el pacient i el metge?

No ben bé. És una relació entre metge i pacient diferent, ja no és tan asimètrica. Tradicionalment, el metge deia el que s'havia de fer i el pacient ho acatava, però en aquest cas és el pacient el qui decideix, guiat naturalment pel professional mèdic. Per tant, és una persona que aposta per la medicina participativa i que es preocupa per la seva salut. S'ha acabat l'època en què el pacient era un subjecte passiu.

Quin percentatge de pacients intel·ligents hi ha a les consultes?

Representen un 40%. Són persones que treuen un rendiment òptim del sistema sanitari. Després, hi ha un 53% de persones que tenen un nivell just d'educació sanitària. I finalment, un 7% dels pacients que tenen un nivell molt baix de coneixements mèdics i que necessiten ajuda per entendre les instruccions que els dóna el metge.

Vostè diu que els pacients intel·ligents ens ajudaran a sortir de la crisi sanitària. En quin sentit?

Els pacients intel·ligents tenen un 30% menys de despesa sanitària, van un 50% menys a les consultes i tenen un 40% menys de complicacions quan tenen una malaltia, perquè saben tractar-la, no demanen mai proves que no són necessàries, no van a urgències amb quadres banals que ells mateixos saben resoldre, saben fins on poden automedicar-se... i tot això descarrega el sistema. Només sortirem de la crisi sanitària amb intel·ligència. Els pacients intel·ligents seran els que garantiran la qualitat del sistema.

I com ho faran?

Fent servir la seva veu. Acceptaran les retallades sanitàries si són raonables, però no es resignaran si l'administració retalla qüestions bàsiques que poden afectar la qualitat intrínseca del sistema sanitari. Si s'allarga la llista d'espera per a la cataracta un mes, els pacients intel·ligents ho acceptaran, però no permetran que s'allargui ni un sol dia la llista d'espera de cirurgia cardíaca urgent.

Quin paper jugaran aquests pacients en el futur?

Al segle XX els progressos de la medicina van ser gràcies al personal sanitari i la tecnologia; al segle XXI els avenços de la medicina seran sens dubte per l'aportació dels pacients intel·ligents, que tindran una actitud crítica amb el servei sanitari. Hem d'aconseguir que els pacients es facin protagonistes de les seves decisions i de la seva salut per millorar el sistema sanitari i garantir-ne la sostenibilitat.

És doctor en medicina i cirurgia i especialista en medicina intensiva a l'Hospital de Barcelona. Ha publicat ‘El paciente inteligente', un llibre que explica com aquest tipus de pacients implicats en la sanitat ens ajudaran a sortir de la crisi.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.