Successos

Anatomia d'una estació

La reforma del baixador de Platja de Castelldefels ha permès millorar molts aspectes, però el sistema de sortida no és l'idoni quan hi ha multituds

L'estació de Platja de Castelldefels és un baixador, on para un tren cada mitja hora –a partir de dos quarts de deu de la nit, cada hora–. En condicions normals, de cada tren en pugen i en baixen una trentena de persones. Els caps de setmana d'estiu i durant la revetlla aquesta quantitat es multiplica per deu. Està l'estació prou condicionada per absorbir el nombre d'usuaris en dates de màxima afluència? Els responsables de Renfe i Adif afirmen que, després de la reforma que es va concloure fa set mesos, l'estació és moderna i segura. Però molts usuaris es queixen del sistema de sortida, amb un sistema de portes giratòries incòmode i lent. Aquests són els principals elements que configuren l'estació:

Andanes

Tenen una longitud de 200 metres, i amb la remodelació es van elevar 68 centímetres sobre la via per facilitar l'entrada als trens. Abans quedaven més baixes i costava més pujar als combois. La major alçada fa més difícil el fet de saltar a la via. Això, però, no ha dissuadit molta gent de continuar passant per les vies, ja sigui per guanyar temps i evitar utilitzar el pas subterrani, en un extrem de les andanes, o perquè s'han colat tot saltant la tanca en l'extrem més allunyat de l'edifici de l'estació.

Pas subterrani

El pas subterrani es troba en un extrem de l'estació, el que queda més proper a Gavà. Té una amplada de 3,10 metres i una longitud de 21 metres. S'hi pot accedir baixant les escales, que tenen una amplada de 3,10 metres, o bé utilitzant l'ascensor, amb una capacitat per a vuit persones. Hi ha dos ascensors, un a cada extrem del pas, que està correctament il·luminat. El pas ha fet millorar notablement la mobilitat d'una andana a l'altra, ja que abans s'havia de fer per un pas elevat, a través de rampes, feixuc pel pendent i que feia perdre uns minuts per passar d'una banda a l'altra. Els passatgers habituals acostumen a viatjar al final del tren perquè queda més a prop de l'accés al pas subterrani.

Pas superior

Es tracta d'un pont de prop de 50 metres de llarg amb tres rampes. Dues baixen fins al passeig del Ferrocarril i l'avinguda Constitució, i s'han mantingut perquè comuniquen els barris de mar i muntanya. Un tercer ramal arriba a l'andana on s'aturen els trens provinents de Barcelona. Abans, aquesta rampa servia per comunicar les dues andanes. Quan es va tancar l'estació es va anul·lar. A peu d'andana, hi ha una cadena. A dalt, una reixa de dos metres d'altura. Per Sant Joan de l'any passat, aquest accés estava operatiu. Enguany, no. Alguns testimonis de l'accident parlen de desorientació en trobar-se'l tancat i de desconeixement de l'existència del pas subterrani.

Senyalització

L'estació està correctament senyalitzada, i hi ha dos rètols que indiquen la sortida en direcció al pas subterrani. Els usuaris que baixen del primer vagó, però, no troben el primer cartell fins que no han recorregut un centenar de metres.

Accessos

Per entrar, els usuaris han de validar el bitllet en un dels tres torns d'entrada. Quan es valida s'obre l'accés automàticament. Per sortir, hi ha un grup de tres portes giratòries al costat del pas subterrani i una quarta darrere de l'edifici de l'estació. Aquestes portes són pesades i només permeten passar d'un en un. Si els viatgers van carregats, passar-hi és més difícil. A partir de les deu de la nit s'obre part d'una reixa metàl·lica. Poca gent sap que un dels torns per validar el bitllet serveix també per sortir.

Personal

Segons el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, en una estació oberta sempre hi ha personal. A Platja de Castelldefels, a partir de les 10 de la nit no hi ha ningú, tot i que hi passen trens fins a mitjanit. Durant el matí, a vegades el responsable de la taquilla no és al se lloc. Hi ha una màquina expenedora de bitllets que sovint té problemes. No hi ha vigilants, tot i que el dia de la revetlla n'havien d'entrar 12 només set minuts després de l'atropellament.

El jutge demana a Renfe i Adif que l'informin

el punt

Ahir al matí, dos mossos de paisà prenien mides, amb una cinta mètrica, a diferents punts de l'estació de Platja de Castelldefels. La policia ha començat a analitzar el llocs dels fets després que ahir es reunissin amb el jutge de Gavà que investiga el mortal i massiu atropellament de la nit de Sant Joan. El titular del jutjat número 1 de Gavà, que estava de guàrdia la nit de dimecres, es va reunir ahir amb els Mossos d'Esquadra per coordinar la instrucció del cas. Paral·lelament, Renfe i Adif han obert la seva investigació interna, com fan sempre que hi ha un accident ferroviari. El jutge de Gavà ha reclamat als responsables de la infraestructura i el servei ferroviari que li facilitin els avenços d'aquesta investigació. Un dels aspectes clau per determinar la manera en què es va produir l'accident és l'anàlisi de la caixa negra del tren Alaris, el ràpid que va atropellar la trentena de persones que eren a la via. Aquesta investigació ha d'establir si el tren circulava a una velocitat inferior a la que permet el reglament de circulació, i si va emetre els senyals acústics reglamentaris abans d'entrar a l'estació. Alguns testimonis asseguren que no el van sentir, mentre que els responsables ferroviaris han afirmat que el tren va complir la reglamentació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.