Política

“No hi pot faltar ni una mà”

La Via Catalana està pràcticament plena, però encara falta gent a les Terres de l'Ebre

L'ANC demana que tothom que cregui en el dret a decidir hi sigui

Els cotxes hauran d'entrar en sentit sud i marxar en sentit nord


A sis dies per a la Via Catalana, que ha d'unir Alcanar i el Pertús, el nivell d'inscripcions a les Terres de l'Ebre ha estat molt alt. Però encara no és suficient, en una vintena de trams encara falta gent. Per això ahir la presidenta de l'Assemblea Nacional Catalana (ANC), Carme Forcadell, va fer una altra crida a la participació en aquesta zona: “No ens podem adormir, perquè els trams han d'estar completament plens. No hi pot faltar ni una mà.” Dit això, el balanç és altament positiu, però no es pot passar per alt un fet: la Diada posarà Catalunya als ulls del món i cal demostrar que el país suma. Arran d'això, des de l'ANC s'insisteix en un fet: la cadena és un primer pas per aconseguir la independència de Catalunya, però la conseqüència immediata de la Via Catalana ha de ser la convocatòria de la consulta.

Per això Forcadell no es va estar de convidar-hi “absolutament tothom” que sigui partidari del dret a decidir, en una clara referència a formacions com ara UDC, el PSC o ICV. “Hem de demostrar al món que aquest és un camí que no té marxa enrere”, va declarar. I en aquest camí s'entrevistarà a dos quarts de dues del migdia de la Diada amb el president de la Generalitat, Artur Mas, a qui reclamarà de nou la convocatòria del referèndum. Una consulta en la qual la pregunta només admeti dues respostes: el sí o el no a la creació d'un nou estat a Europa. La presidenta de l'ANC va evitar establir paral·lelismes entre la cadena i la macromanifestació de l'any passat a Barcelona. Bàsicament perquè es tracta de dos moments històrics diferents que han permès passar de la Catalunya autonòmica a la Catalunya sobirana.

Com començarà tot

L'hora de la formació de la cadena serà simbòlica: les 17.14 h, en referència al 1714. Una hora en què començarà el repic de campanes que iniciarà la Seu Vella de Lleida. A partir d'aquí, tots els campanars del país encadenaran els sons per avisar els participants del començament de la Via Catalana. A les quatre, els organitzadors i coordinadors dels diversos trams iniciaran el dispositiu per formar la cadena al llarg del recorregut. Tot plegat s'allargarà fins a les sis de la tarda i paral·lelament s'aniran fent tres discursos que es recomana que els participants segueixin per la ràdio. El primer discurs estarà centrat en la llengua, la nació i la història; el segon, en clau de futur, i l'últim serà el que farà la mateixa Forcadell. Mentrestant, a la plaça Catalunya de Barcelona s'interpretaran El cant dels ocells, la IX Simfonia de Beethoven i el Cant de la senyera, a càrrec del Cor Jove de l'Orfeó Català, juntament amb el Cor i l'Orquestra dels Joves Intèrprets dels Països Catalans.

L'organització va insistir ahir que cap tram és més important que un altre, i per això s'ha hagut de muntar un dispositiu d'unes dimensions comparables a les dels Jocs Olímpics del 1992, amb més de 30.000 voluntaris repartits arreu del país. S'és conscient que un dels grans perills de la Diada és el col·lapse. Sobretot de trànsit. Per aquest motiu, tots els inscrits rebran el que s'anomena el dossier del participant, en què es faran una sèrie de recomanacions perquè tot surti com està previst.

Talls de trànsit a les tres

De tota manera, el consell principal és anar-hi amb temps. “Recomanem que la gent es desplaci ja al matí al tram que tingui assignat, que passegi, que dini, i que amb calma es dirigeixi a la seva baula”, va afirmar ahir el coordinador logístic, Ferran Civit. I és que a partir de les tres de la tarda es tallarà el trànsit a tot el recorregut, amb la qual cosa no es permetrà l'accés de vehicles. Si es vol evitar el col·lapse cal organització, i a les poblacions on passi la cadena només s'hi podrà accedir des del sud del municipi. Els vehicles seran dirigits als aparcaments que s'han habilitat i, si s'omplen, es permetrà excepcionalment aparcar als vorals. Sigui com sigui, però, un cop acabada la cadena la sortida s'haurà de fer obligatòriament en sentit nord. Si s'entra pel sud i se surt pel nord es considera que es minimitzen les possibilitats d'embussos. Civit també demana que per arribar a les poblacions s'utilitzin vies alternatives; un dels carrils de circulació serà per a vehicles de seguretat.

No queden autocars

Un exemple de la mobilització que suposa la Via Catalana és que s'han llogat uns 1.500 autobusos per traslladar els participants, però s'han acabat, almenys en algunes zones. Civit va revelar que, per exemple, des del Berguedà se n'han hagut de contractar a Tolosa de Llenguadoc. També a través de les aplicacions de mòbil i les xarxes socials s'ofereix la possibilitat del car-sharing; és a dir, compartir cotxe si no es va ple. També es negocia la contractació de trens.

El risc de Barcelona

Òbviament, en zones amb una densitat de població menor no es preveuen gaires complicacions. La demanda de l'organització és que sigui un acte cívic. Però hi ha un risc que fa patir en el cas de Barcelona. Hi haurà molta gent i en algunes zones no només es farà una sola cadena, sinó que seran dues, tres o quatre de simultànies per donar cabuda a tothom. Això representa un risc que les baules es trenquin i que la cadena s'acabi convertint en una mena de manifestació. Un perill que des de l'ANC es vol evitar.

Trobar-se a la ‘gigafoto'

El dispositiu fotogràfic que s'ha muntat a través de 800 fotògrafs voluntaris i que recorrerà els 400 quilòmetres i 86 municipis permetrà fer l'anomenada gigafoto. Els dies posteriors a la Via Catalana, totes les instantànies s'unificaran en una de sola que es podrà consultar per trams a internet.

2
hores abans
de l'inici de la cadena –cap a les tres de la tarda– es tallarà el trànsit a les carreteres per on passi.
1.500
autocars
s'han llogat a tot Catalunya per poder traslladar els participants fins al lloc que tenen assignat.

Qui no hi hagi d'anar, que esborri la inscripció

El nombre total d'inscrits a la Via Catalana no s'ha fet públic. “El nombre ja el tenim, però el que és important és que la gent estigui ben repartida”, va dir Forcadell. I per certificar que s'omple se'n farà registre notarial. Tot i que el volum d'inscripcions sigui alt, encara falta gent en alguns trams: del 4 al 7, l'11 i el 12, del 34 al 37, el 43, el 46, el 49, del 51 al 54 i del 61 al 63. Tot i això, l'ANC demana que si algú, per la raó que sigui, està inscrit i sap que finalment no podrà acudir a la cadena, que entri a la plana web i s'esborri, de manera que el seu lloc pugui ser ocupat per una altra persona. Les inscripcions estaran obertes fins al dia 10 a les dotze de la nit. En la presentació de la Via Catalana que es va fer ahir a Barcelona també van participar representants de la Via Bàltica, que es va fer el 1989 per reclamar la creació de nous estats a l'est d'Europa. Hi havia Mati Hint (Estònia), Arvidas Juozaitis (Lituània) i Aleksandr Kirsteins (Letònia). Juozaitis va afirmar que, el dia que Catalunya declari la independència, la meitat dels estats europeus li donaran suport: “Heu de ser valents”, va dir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.