Opinió

A cadascú, la seva

Potser quan arribi un nou model de recollida i quan aquest s’apliqui a tota la ciutat ens adonarem de la magnitud del problema

He escrit a l’alcalde de Girona sobre la neteja de la ciutat i com aquesta bruteja per tots costats. La resposta, esperada, és que fem les denúncies a la bústia d’avisos. Efectivament, tenim una meravellosa bústia d’avisos, que no sempre funciona, sigui perquè no t’admet una foto o perquè no et fan el retorn de la gestió efectuada. Som els ciutadans els que hem de fer d’inspectors de la ciutat? Ens estem acostumant a la derivació de responsabilitats a l’usuari com si aquest fos, únicament, el responsable de la gestió. Per exemple, els tributs que hem de pagar: si es necessita fer la gestió presencial cal demanar cita prèviament, que per cert sembla un entrebanc més, ja que cal deixar la feina, portar-ho tot i tenir paciència. Les gestions per caixa o per compte bancari també obliguen a portar el pes d’una gestió per altri, entendre’t amb una màquina que no sempre sap el que vols ni tu el que ella t’ofereix. La recollida de residus amb contenidors intel·ligents a l’Eixample evidencia una falta de funcionalitat d’un procediment confús i complex. Les dificultats per disposar de la targeta i obrir uns dies sí i altres no un contenidor, sembla que no està a l’abast de tothom. El resultat és evident: bosses per terra, objectes i material voluminós escampat des de primeres hores del dia fins ben entrada la tarda. S’estén el turisme de la brossa, l’orgànica sobretot, cap a altres barris propers per evitar les molèsties naturals. La recollida per dies no és racional. Sobre el plàstic hem d’exigir que la reducció i la gestió recaiguin en les empreses comercialitzadores i empaquetadores i no en l’usuari. Potser quan arribi un nou model de recollida i quan aquest s’apliqui a tota la ciutat ens adonarem de la magnitud del problema. Mentrestant, no seria més útil que les brigades de medi ambient fessin batudes diàries per la ciutat per detectar i eliminar les imatges desagradables dels residus al carrer en una ciutat turística? Quan reprendrem les campanyes d’educació ciutadana? No aniria millor que els contenidors de residus restessin permanentment oberts i es recollissin sols quan estiguessin plens? I no seria hora que, lluny de demanar al ciutadà més responsabilitat i civisme, que cal, comencéssim a potenciar les àrees de neteja, educació i medi ambient? De responsabilitats, les que toquen, però a cadascú les seves.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.