Gran angular

Consciència als lineals

El tancament de molts petits establiments de barri no ha atemorit els responsables del grup cooperatiu TEB. Fa un parell de mesos van obrir al barri de Gràcia de Barcelona el seu primer supermercat, Coopmercat. En realitat, l'establiment no vol fer una rèplica de la fórmula de la botiga de queviures de tota la vida. Tampoc té gaires similituds amb els establiments de les grans distribuïdores. Es tracta d'un espai ben singular.

La primera singularitat és el seu origen. En realitat, la idea del supermercat no va ser la primera que van tenir els responsables de TEB -un grup cooperatiu que dóna feina a persones amb discapacitat intel·lectual-. Es podria dir que ha estat la via per muntar el negoci que realment tenien al cap: un servei de consergeria i repartiments. Fa uns anys, aquesta cooperativa va començar a oferir serveis de repartiment a domicili als clients del mercat de la Concepció de Barcelona i, veient la gran acceptació que tenien els seus treballadors i endevinant un potencial de negoci, els seus responsables van pensar a crear una xarxa de punts en què s'oferissin serveis de consergeria, encàrrecs i repartiments per tota la ciutat. L'objectiu era convertir-se en “els porters de cada barri”, segons Mil·li Rodríguez, gerent de TEB Solucions.

inversió important.

Rodríguez explica que de seguida van veure que, per fer la xarxa eficient, el nombre de nodes que necessitaven havia de ser d'entre 60 i 80 punts. I molt aviat van ser conscients també que, perquè això fos possible, requerien una inversió important. Llavors van pensar quina mena de negoci podria conviure amb el que tenien al cap i se'ls va acudir una botiga de barri on es pogués emplenar el cistell de la compra amb productes difícils de trobar en altres establiments de la ciutat.

linEals plens.

Per garantir que els lineals estiguessin plens, Rodríguez i el seu equip van fer més de 15.000 quilòmetres per Catalunya. Van buscar petits productors, als quals oferien un espai des d'on distribuir els seus productes a Barcelona sense intermediaris. Els requisits eren clars: que fos un producte de qualitat, cooperatiu, social o de valor afegit. I el resultat és una botiga que s'ha convertit en l'espai amb major concentració de producte cooperatiu d'Europa, amb més de 650 referències, d'uns 70 productors. També s'ofereixen serveis de repartiment a domicili -de productes propis o d'altres comerços de la zona-, de consergeria o d'acompanyament a gent gran. I la botiga s'ha erigit en punt de recollida de cistells ecològics i productes de cooperatives de consum.

El resultat dels primers mesos és positiu, segons Rodríguez, que assegura que l'establiment ja s'ha convertit en punt de referència per a alguns consumidors que busquen productes molt concrets (arròs de Pals, vi de Bot, cervesa del Montseny o iogurts Delícies del Berguedà, per exemple) i que pensen que un dels pocs llocs -si no l'únic- de Barcelona on els poden trobar és a Coopmercat. La primera botiga ha estat una prova pilot. A la segona, s'introduiran una sèrie de canvis que esperen que la converteixin en objecte de rèplica en el futur. Rodríguez avança que aquests consistiran, bàsicament, en l'ampliació de l'espai per oferir una gamma de productes més àmplia -la idea és escalar de les 650 a les 800 referències- i tenir un lloc reservat per als aliments frescos.

Les previsions de TEB són obrir quatre establiments més enguany i sis més el 2015.

El balanç per als treballadors també és positiu. La botiga dóna feina a set persones -sis tenen discapacitat- i totes s'han agafat el treball “amb molta il·lusió”, segons Rodríguez. “Fins ara havien fet feines més repetitives i relacionades amb la indústria. Però ara donen la cara al públic, i això els agrada molt”, afirma la responsable de la cooperativa, que veu aquest pas com el primer per aconseguir la fita de “teixir barris cooperatius”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia