Economia

MARC SANSALVADÓ

CONSELLER DELEGAT DE TECALUM

“Hem posat valor afegit als nostres productes”

competència L'empresa s'ha esforçat als darrers anys a deixar els mercats que es basen en els preus baixos

Marc Sansalvadó és la persona que està al capdavant de l'empresa Tecalum Industrial.

En quin moment es troba el seu ram?

Si parlem a escala europea, després de la crisi que s'ha passat –i que al continent no va provocar la caiguda que es va produir aquí– ara torna a estar en creixement, sobretot a França o Alemanya. En el mercat espanyol, l'alumini anava molt dirigit a la construcció i hi va haver una caiguda brutal de les vendes. Això va provocat, primer, dificultats per a moltes empreses i, segon, que moltes empreses ara estiguin reenfocant el negoci, seguint la pauta del que es va fer a Europa, per obrir més el ventall d'aplicacions.

És el que vostès van fer just abans de la crisi...

Exacte. Nosaltres des del primer moment vèiem que els tancaments d'alumini dedicats a la construcció implicaven una competència basada en el preu. Aleshores, des del 2005 ens vam proposar treballar més per a la indústria i en la producció de peces acabades, de més valor afegit, com ara components per a indústries del ferrocarril, l'automoció, el moble, etc. Això ens permet fidelitzar més els clients, treballar amb terminis més llargs i, sobretot, evitar aquella competència basada en el preu que he esmentat anteriorment.

En el seu mercat es dóna la globalització? Dit d'una altra manera: noten el gegant xinès?

Sí que notem els xinesos, però potser no tant com altres sectors. Els xinesos han tingut un desenvolupament molt important i això ha afectat molt la matèria primera. En determinats moments han tingut una demanda tan gran d'alumini que han desestabilitzat els preus a nivell mundial o fins i tot n'han provocat escassedat. Resulta que, com que la Xina està molt lliurada en les seves infraestructures, produeix sobretot per al mercat interior. Per tant, sí que arriba material xinès aquí, però no tant com en altres sectors.

Tenint en compte la gran consum interior, s'han plantejat vendre-hi, a la Xina?

De moment no per què les indústries locals hi estan venent molt. També s'ha de tenir en compte que degut a les distàncies se'ns crearien uns problemes logístics molt grans. En canvi, la companyia del nostre grup dedicada a fabricació de maquinària sí que té un projecte estable a la Xina, tant per fabricar-hi màquines i peces per exportar com per al mercat xinès.
Vostès han fer un esforç important en millorar l'organització interna. Fins a quin punt això ha estat determinant per aconseguir la tendència a l'alça de la seva facturació?
Ha estat clau. Hem treballat en dos sentits. Primer, en aplanar molt l'organigrama (des de la direcció general fins als operaris tan sols hi ha tres nivells, com qui diu) i, segon, en estructurar-ho molt, a fi que tothom tingui molt clara la seva responsabilitat. Això ens permet guanyar molt en eficiència. De la seva banda, en l'àrea comercial s'ha fet una tasca important de prospecció per aconseguir projectes i clients que siguin els més convenients per a nosaltres. És a dir, abans de treballar amb algú l'estudiem a fons. Al 2009 ja vam notar-ne els resultats, començant a créixer en vendes de manera sostinguda.
Com s'imagina Tecalum a mitjà i llarg termini?
Doncs una empresa més gran, amb clients que tenen una dimensió internacional important i treballant de manera molt estreta amb proveïdors que ens permetin tenir una bona capacitat per cobrir les necessitats dels clients. Al mateix temps, com que l'alumini és un material reciclable, m'imagino que estarem encara més vinculats amb el món de les energies renovables, la reducció de pes en els automòbils per reduir les emissions, etc.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.