Empreses

Pioners en agricultura ecològica

Fa 21 anys, era l'única cooperativa d'un sector que s'ha fet gran. Ara Hortec ja ven 2,5 milions de tones de fruites i verdures

L'ecològica pot significar un recanvi per a determinada agricultura catalana

La unió fa la força. El 1991, vuit pagesos de diferents comarques van plantejar-se com treballar en comú per “defugir l'esclavitud que imposaven els fabricants de llavors, fitosanitaris i l'excessiu ús d'adobs”. La llarga tradició del cooperativisme català va animar-los a fundar Hortec, aleshores la primera cooperativa exclusiva d'agricultura ecològica a Catalunya. “Per separat, tots veníem a quatre botigues barcelonines... i vam decidir organitzar-nos per optimitzar maquinària, compres i vendes”, recorda un dels fundadors i actual soci, Salomó Torres.

En aquestes dues dècades, l'agricultura ecològica ha fet un pas de gegant a Catalunya. Les dades del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE), organisme certificador creat pocs anys després d'Hortec, assenyalen que dels 236 operadors del 1995 s'ha passat a 2.000. Torres en va ser el primer president: “El mercat estava atomitzat en petites botigues i el negoci era vendre als mercats centreeuropeus.” Respecte als alemanys, el consumidor català es va incorporar tard al sector. Ara, el 84% dels consumidors catalans coneixen l'agricultura ecològica i el 35% la compren mensualment. “Des de l'inici vam descartar l'exportació. Aleshores no teníem estructura per fer-ho. I ara, quan podríem, no ens interessa, perquè creiem en el producte fresc, de proximitat.” Petits grups de consumidors i botigues emblemàtiques com ara El Brot, a Reus, i Integral, a Barcelona, van generar l'actual explosió en la demanda local. “Catalunya sempre ha estat el motor agroalimentari de l'Estat. Encara avui, malgrat els esforços d'administracions com ara l'andalusa, som els primers transformadors per al mercat centreeuropeu”, indica Torres. A escala nacional, “el creixement ve impulsat pel fet que les diferents crisis de dioxines, vaques malaltes... han conscienciat el consumidor”. Els balanços d'Hortec ho posen de manifest: a partir de l'any 2002 i coincidint amb diferents alertes alimentàries, la seva facturació va créixer anualment entre el 25% i el 30%. Un consumidor que, en paral·lel, ha confiat en “la rigorositat en la certificació i el control del CCPAE, fonamental en l'impuls del sector”.

Hortec va obrir el 1996 el seu centre logístic a Mercabarna. Hi treballen 14 persones i proveeix uns 150 punts de venda, sobretot de l'àrea de Barcelona. Els clients d'Hortec són les botigues especialitzades en producte ecològic o no, i els mercats municipals. La cooperativa té ara vint socis especialitzats en els conreus més adients a cada sòl i clima.

TANCANT EL CERCLE.

També treballen amb pagesos d'Andalusia, les Illes, Madrid, València i el País Basc. “Quan jo encara no tinc tomàquets, a Andalusia, sí. Tanquem el cicle, perquè el consumidor ens reclama disponibilitat de producte tot l'any.” Enguany han venut 2,5 milions de tones de tot tipus de fruites i verdures. Una part petita han arribat directament a una dotzena de menjadors escolars. Un 10% de la facturació correspon a producte envasat.

Hortec en particular i la producció ecològica catalana en general estan resistint bé la crisi, amb generosos increments de vendes. Fins quan? “És la gran pregunta i ningú en sap la resposta. Els índexs de qualitat són alts, el sector s'ha professionalitzat, però els preus estan frenats.” Torres considera que abaratir més els productes ecològics és inviable: “Ara, amb l'alimentació no s'ha d'especular. Els preus han de ser justos per a productors, distribuïdors i consumidors.” I hi afegeix: “L'ecològic no és car, sinó que el convencional és massa barat i escanya els pagesos.” Com el 1991, Torres considera que l'ecològic ara encara “pot ser un recanvi per a determinats sectors de l'agricultura catalana”.

Facturació

3,4 M€

SOCIS

20

Any de fundació

1991

Hortec preveu tancar l'any amb un increment d'entre el 5% i el 10% en la facturació. El 2013, vol aprofitar millor les noves tecnologies per acostar-se més al consumidor. També preveu incorporar nous socis i conreus per tal de dependre cada cop menys dels proveïdors de fora de Catalunya, tot completant i diversificant l'oferta amb més producte local.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.