Economia

sostenibilitat

Rovasi rebaixa fins a un 15% la petjada de carboni

La companyia especialitzada en il·luminació tècnica i arquitectural aplica la sostenibilitat des del disseny de producte

Des dels seus inicis, la firma d’Osona treballa per al mercat global, on realitza el 90% del seu negoci

Les lluminàries de Rovasi es poden trobar en edificis emblemàtics d’arreu del món

Una tasca constant de cerca de solucions sostenibles ha dut Rovasi, empresa de Centelles (Osona) especialitzada en la il·luminació tècnica i arquitectural, a reduir fins a un 15% la seva petjada de carboni respecte del 2021, fins a situar-se en 21,25 tones de gasos d’efecte hivernacle.

Com assenyala Glòria Blasi, responsable de màrqueting d’aquesta empresa familiar fundada l’any 1992, “sempre hem buscat la sostenibilitat des del disseny fins a la fabricació dels nostres productes, però vam veure la necessitat de desplegar una estratègia específica.” L’any 2021, l’empresa va recórrer a assessors en matèria de sostenibilitat per definir una línia a seguir en diferents objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Així doncs, en el pla que s’ha definit s’analitzen totes les fases de la fabricació del producte, com ara els tipus d’embalatge, els materials de producció, el consum de les lluminàries, l’etiquetatge, l’ús de noves matèries primeres, la reutilització i el reciclatge. “Hem implantat un esquema d’economia circular en què, a banda de treballar amb materials reciclats, tenim els diversos components intercanviables per a totes les lluminàries, amb la qual cosa quan arriben al final de la seva vida útil no cal substituir tota la lluminària, sinó només la font de llum, i així estalviem en matèries primeres. A més, també fem tractaments per fer les lluminàries durables.” I no es pot oblidar, com s’encarrega de remarcar Blasi, que tota la fabricació està localitzada a Centelles, i els proveïdors també són de proximitat. Com no podia ser de cap altra manera, els consums d’aigua i electricitat també són objecte del pla, i aquesta pime ha instal·lat plaques solars a la seva planta que proporcionen el 47% de l’electricitat que consumeix i la resta és energia verda contractada. Un dels propòsits principals de Rovasi per al 2024 serà, a banda de digitalitzar diverses fases del procés productiu, “potenciar encara més les iniciatives de sostenibilitat, fer-les molt més visibles”. Val a dir que, tot i que la innovació per fer front al canvi climàtic forma part de l’ADN de l’empresa, també hi ha una raó clara de mercat: “En la nostra activitat internacional ens estem adonant que els clients exigeixen saber quina és la nostra política de sostenibilitat, especialment des de mercats com els països nòrdics, que hi donen molta importància.” En la seva iniciativa per ser més sostenible, Rovasi ha rebut un ajut de 5.000 euros en el marc dels Cupons de Canvi Climàtic d’Acció i el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.

I és que Rovasi, des dels seus inicis, ha estat una empresa de perfil marcadament exportador, fins al punt que un 90% del seu volum de negoci, xifrat en 2,6 milions d’euros, es materialitza arreu del món, principalment a Europa –als països del centre i el nord–, Oceania, el Sud-est asiàtic, l’Orient Mitjà i nord d’Àfrica.

De fet, com explica Blasi, “l’empresa es va fundar pel profund coneixement que els seus promotors tenien tant del sector de la il·luminació com dels mercats exteriors”. En demanar-li com definiria el disseny dels seus productes, Glòria Blasi respon que “tracta de ser neutre i atemporal, no passar de moda per no quedar desfasat”. Efectivament, aquesta vocació d’immutabilitat hom la pot percebre en alguns dels projectes emblemàtics que compten amb la signatura de Rovasi, com ara el Gran Palau de Bangkok (Tailàndia), l’Aeroport Internacional de Hong Kong, la sala de concerts Harpa de Reykjavík (Islàndia) o el Museu Nacional de Doha (Qatar). Amb tot, de cara al futur, l’empresa osonenca es proposa explorar més a fons les possibilitats comercials dels mercats de la península Ibèrica, que ara per ara suposen un 10% del negoci.

Com totes les empreses del sector de la il·luminació, l’aparició dels LED, ara ja fa cosa de quinze anys, ha obligat l’empresa “a mantenir-se en l’avantguarda de la tecnologia LED, pel que fa a totes les innovacions que s’han anat assolint quant a intensitat, temperatura de color, i tot el que té a veure amb la il·luminació circadiària, que imita la progressió de la llum natural”. Avui en dia, una lluminària ha de respondre a l’arquitectura, òbviament, però també a les característiques de la tasca que s’hi vulgui realitzar, tot tenint en compte les persones que han d’ocupar l’espai, amb el benentès que una bona il·luminació, a banda de contribuir al millor desenvolupament de la feina, pot tenir efectes psicològics benèfics sobre els usuaris.

Aquest és l’objectiu, per exemple, dels downligths Tunable White de Rovasi, que cerquen un blanc gairebé perfecte. Altres dificultats que s’han de resoldre des del departament tècnic d’una empresa com Rovasi són les d’encastament, en el procés de substitució de lluminàries. El component estètic passa a un primer pla en el disseny de perfils lineals, com els Kirbi de Rovasi, que, a banda de cercar un confort visual, permeten, amb els seus acabats texturats i reflectors disponibles en diferents colors, aconseguir donar un estil propi a l’espai. “El nostre departament de disseny fa contínuament aportacions al catàleg, que ja deu disposar de 45.000 productes estàndard, els quals poden anar variant en funció dels acabats, si van dotats de controladors o drivers, etcètera. Amb les variacions, podríem parlar de gairebé un milió de referències.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.