Economia

comerç

El petit comerç qüestiona el Black Friday

“El Black Friday no deixa de ser una acció de consum que s’organitza en una cultura que no és la nostra”, explica Antoni Torres, president de PimeComerç. D’aquesta manera s’entén que aquí els establiments de proximitat cada vegada celebrin menys aquesta jornada de descomptes que se celebrarà aquest divendres que ve, dia 24, però que de fet moltes botigues ja van començar ahir i el faran durar tota la setmana.

La diada, importada dels Estats Units, on sí que té sentit perquè la fan quan acaben les compres d’Acció de Gràcies i no tenen aquesta cultura nostra de “ciutat compacta, cohesionada pel comerç on a la gent li agrada sortir al carrer i relacionar-se”, ha agafat molta embranzida a casa nostra sobretot per l’interès de les grans cadenes i el comerç en línia. Però de mica en mica el comerç de proximitat se’n va distanciant. En els darrers anys, el Black Friday s’ha convertit en “el tret de sortida de la campanya de Nadal”, confirma David Sánchez, president de Comertia.

El comerç de proximitat fa temps que considera que descomptes just quan comença el període de més compres de l’any i just quan el producte es pot vendre amb més marge de beneficis no té sentit. El petit i mitjà comerç, que és el que configura les nostres ciutats i pobles, com ve diu Antoni Torres, “no pot competir amb els grans descomptes de les grans cadenes, moltes internacionals”, assegura Joan Carles Calbet, de RetailCat, la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya.

Segons Comertia, l’associació catalana de l’empresa familiar de venda al detall, un 23% dels seus associats aquest any no faran el Black Friday. La resta sí, però amb vendes desiguals. Només un 3% es mostren optimistes i esperen una molt bona campanya de Black Friday tant per augment de vendes com de marges. Un estudi de PimeComerç indica que cada vegada hi ha menys establiments que aposten pel Black Friday. Si el 2018 van ser el 65% que van fer promocions, l’any passat ja només van ser el 33%.

D’altra banda, l’Agència Catalana del Consum i la direcció general de Comerç impulsen enguany una nova campanya de control de preus de productes anunciats com a ofertes amb motiu del Black Friday. L’any 2022 Empresa i Treball va realitzar actuacions de control de preus de productes sobre 70 empreses, tant presencialment com en línia, i com a resultat d’aquestes actuacions va obrir 47 expedients sancionadors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.