cultura

Set segles d'emoció

El Festival de Torroella de Montgrí es manté fidel a la música antiga, sense oblidar el piano i la veu, amb artistes emergents com J'Nai Bridges i Pene Pati

Hi debutaran els pianistes Nicolai Lugansky i Lukas Geniusas, així com l'Ensemble Micrologus

“Del 30 de juliol al 19 d'agost explorarem de quina manera la música ha mogut i commogut la humanitat els darrers set segles.” Montse Faura, directora general i artística del Festival de Torroella de Montgrí, presentava amb aquestes paraules la nova edició del Festival de Torroella de Montgrí, que proposarà un viatge d'emocions des del segle XIV fins a l'actualitat, passant pel fervor medieval i renaixentista, l'alegria de la música profana del segle XVI, el classicisme de Mozart i Haydn, la sensualitat de la música francesa de principis del XX i finalment pel misticisme dels segles XX i XXI, amb obres d'Arvo Pärt i Toru Takemitsu.

El Festival, que encara la 36a edició, s'engegarà el 30 de juliol amb un programa d'àries i duos d'òpera italiana i francesa a càrrec de les millors veus emergents del moment, com ara les de l'exuberant mezzosoprano J'Nai Bridges, guanyadora del primer premi de cant Francesc Viñas el gener d'aquest any, i el tenor de Samoa Pene Pati, guanyador del Concurs Montserrat Caballé 2014, i del segon premi Operalia 2015. Dins el bloc de veu, destaca la tornada, 20 anys després del seu debut, del Gabrieli Consort, que oferiran un concert a cappella amb el títol Of a rose is all my song. Celebrant la Verge Maria (11 d'agost).

Fidel a la seva predilecció per la música antiga, el festival inclourà una bona dosi de propostes com ara la de l'Ensemble Micrologus, que faran una aproximació a El llibre vermell de Montserrat a l'església de Sant Genís (2 d'agost). Torna també Il Giardino Armonico de Giovanni Antonini, que es passejarà per la música renaixentista i també per les peces instrumentals de principis del Seicento (15 d'agost).

La Capella Neapolitana dirigida per Antonio Florio debuta a Torroella, on “repassarà les millors composicions barroques del Salve Regina i ens duran a Venècia, Nàpols i Roma”, indica Faura (7 d'agost), mentre que la soprano Raquel Andueza torna al festival per endinsar-se en les cançons d'amor del segle XVII i presentarà el disc Yo soy locura 2 (9 d'agost). L'Acadèmia 1750, fundada el 2006 en el si del festival, interpretarà obres de Haydn, Mozart i Schubert (4 d'agost). Posarà la cirereta del pastís de la música antiga Jordi Savall, que retrobarem a l'Auditori Espai Ter, aquest cop amb un programa al voltant de la viola celta (16 d'agost).

Dins l'apartat de piano, un instrument que es podrà gaudir en diferents formats, Faura destaca el debut del jove pianista rus lituà Lukas Geniusas, medalla de plata en el Concurs Txaikovski de Moscou el 2015. Vindrà acompanyat de l'OSV amb un programa de Mozart i Beethoven (19 d'agost). No hi podia faltar tampoc Joaquín Achúcarro, que fa 24 anys consecutius que ve l'estiu a Torroella (18 d'agost), i s'hi estrenarà el pianista rus Nicolai Lugansky, que ha debutat aquest any amb l'Orquestra Filharmònica de Berlín. Especialista en Rakhmaninov, interpretarà els seus Moments musicals, entre altres obres (8 d'agost).

En un format més “cambrístic”, el cartell de Torroella inclou un duo poc habitual, com és el format per la pianista Katia Labèque i la violinista Viktoria Mullova, “velles conegudes del públic i del festival” que faran un recorregut per tres segles de música. “No han vingut mai juntes i segur que serà un concert exquisit”, opina la directora artística.

Un dels debuts més sonats de la temporada és el de l'Orquestra de Cadaqués, que portarà a l'Empordà (el 3 d'agost) l'òpera Follet, d'Enric Granados, en versió concert amb el cor de cambra de l'Auditori de Lleida. “És una obra que va compondre el 1901 i no es va estrenar fins al 1903 al Gran Teatre del Liceu amb Granados al piano”. Santi Vila, conseller de Cultura, va afegir en la presentació: “És una recuperació important i era una llàstima que només es veiés un cop a Lleida.”

Dins l'apartat de concerts familiars, un sol títol: L'ocell prodigiós, amb música d'Igor Stravinski. És una producció de La Maquiné i l'ABAO recomanada per a infants a partir de quatre anys i que s'estrenarà al Petit Liceu al maig.

En total són 14 concerts per un pressupost de 444.000 euros, cinquanta mil menys que l'any passat. “Ens ajustem als recursos que tenim”, va explicar Faura, que admet que estan pendents de la subvenció del ministeri.

L'any passat la mitjana d'ocupació va ser del 88%. “La nostra base de públic són els socis de Joventuts Musicals de Torroella de Montgrí, després tenim el públic d'estiuejants de Barcelona, turistes francesos i belgues, i les famílies dels estudiants de l'escola de música de Torroella.” Per a aquest ventall de públic divers es pensa una programació que té com a prioritat “la qualitat, la innovació i l'originalitat”.

Una sentència a estudiar

Santi Vila es va mostrar preocupat per la sentència judicial que obliga a buscar un nou espai per al festival Nowa Reggae, i ahir va dir que es reuniran la setmana entrant per estudiar “estratègies per protegir al màxim aquests esdeveniments transcendents”. I va reblar: “Els festivals d'estiu fan molt bé la seva feina i s'adeqüen a la normativa.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.