cultura

Girona, un plató de cine

Les característiques urbanístiques i patrimonials de la ciutat atrauen moltes produccions audiovisuals, com ara la sèrie d'èxit ‘Joc de trons'

La Girona Film Office és l'entitat municipal que coordina tots els rodatges que s'hi fan

10 dels 22 llargmetratges rodats s'han fet els últims 4 anys

La presència per primera vegada d'algunes de les estrelles més brillants de Hollywood, com ara Ava Gardner i James Mason, a Girona i a Tossa de Mar, especialment durant la primavera de 1950, va suposar un enorme impacte a l'època que encara perdura en el record. Han passat seixanta-cinc anys i les comarques gironines són més que mai un pol d'atracció de productors de la indústria audiovisual per la seva combinació paisatgística de mar i muntanya, passat i modernitat. I amb Girona com a centre logístic, així com a plató ideal també per les seves característiques urbanístiques i patrimonials, com ho demostra el fet que en els darrers anys s'hagi incrementat l'interès de productors per rodar-hi tant pel·lícules com sèries televisives o espots publicitaris.

La darrera campanada s'ha donat recentment amb l'anunci d'un rodatge tant sonat com és el de Joc de trons, la sèrie més popular del moment, un fenomen mundial que acaba de registrar 20 milions d'espectadors en la seva cinquena temporada d'emissió. Això quan no fa ni quatre dies que l'equip de rodatge de la seqüela d'Ocho apellidos vascos –un altre fenomen, en aquest cas d'abast estatal– s'ha acomiadat del seu pas per aquesta demarcació.

Un increment de filmacions perceptible des de fa un temps i que ha convertit Girona en una de les ciutats catalanes amb més produccions audiovisuals. La mitjana ho confirma: 36 rodatges audiovisuals i sessions fotogràfiques anuals de mitjana en els últims quatre anys. I una altra dada a tenir en compte: 10 dels 22 llargmetratges rodats s'han fet els últims 4 anys.

Girona Film Office

Curtmetratges, documentals, films, espots, videoclips... tota una sèrie de rodatges que gestiona des del 2008, any de la seva creació, la Girona Film Office, treballant conjuntament amb la Catalunya Film Comission. Aquest ens municipal funciona com a finestra única amb la principal funció de centralitzar les consultes i peticions de rodatges o sessions fotogràfiques que es fan a la ciutat i facilitar-ne els tràmits i gestions, sobretot pel que fa a temes logístics i d'ocupació de via pública. S'estructura de manera interdisciplinària perquè hi ha implicades diferents àrees de serveis de l'Ajuntament. Tot pensat per facilitar a les productores, localitzadors i particulars serveis bàsics com són bases de dades d'imatges de localitzacions, càterings, productores i professionals locals de l'audiovisual. Per Laura Merino, tècnica de Cultura encarregada de la Girona Film Office, a banda d'aquests serveis i les evidents característiques urbanes i patrimonials, “Girona té l'al·licient que és una ciutat acollidora i participativa, com ho demostra el fet que, tot i les molèsties que de vegades comporten els rodatges, aquests sempre són ben rebuts”.

El fruit: ‘Joc de trons'

Sobre la tasca i la funció d'aquest organisme, Narcís Casassa, cap de Cultura de l'Ajuntament de Girona, creu que també es fa molt bona feina en l'àmbit “comercial”, en el sentit que no només es reben sol·licituds de rodatges, sinó que també es treballa molt participant en reunions i trobades amb localitzadors nacionals, estatals i internacionals. “Es tracta de sembrar”, remarca Casassa. I recollir, com s'ha demostrat amb el cas de la sol·licitud de la productora nord-americana HBO de rodar a Girona escenes de la sisena temporada de Joc de trons, i que ja tanta volada ha tingut mediàticament. I és que, segons indica el tècnic de Cultura, els productors no només s'han fixat en Girona per les característiques patrimonials, el to càlid de la pedra del Barri Vell i el fet que gairebé no hauran de retocar res, sinó perquè sens dubte “hi ha influït la recomanació d'altres localitzadors que han treballat prèviament a la ciutat”.

Que tot surti a la perfecció durant el rodatge que tindrà lloc al setembre pot comportar consegüentment nous rodatges en el futur. “La importància de sembrar”, insisteix, per aclarir que això no vol dir que ningú no tingui tractes diferencials ni barra lliure. “Fins ara tot han estat facilitats per les dues parts”, confessa.

35%
és l'increment registrat de l'interès turístic d'Osuna des que s'hi van rodar escenes de ‘Joc de trons'.

Millor l'impacte turístic posterior

J. Camps Linnell

Les produccions que escullen Girona com a escenari on rodar continguts audiovisuals comporten no només una inversió econòmica a la ciutat durant els dies de filmació, sinó que també en difonen la imatge i n'afavoreixen la projecció i l'impacte turístics. A Barcelona s'ha comprovat l'enorme rendibilitat que va suposar a posteriori el film Vicky Cristina Barcelona, sobretot pel que fa a l'increment de turistes nord-americans. Per això els agents locals tenen clar que caldrà aprofitar l'aterratge de produccions de la magnitud d'Ocho apellidos catalanes i Joc de trons per muntar iniciatives que rendibilitzin la inversió.

Les dades ho demostren. Entre d'altres, TripAdvisor, el portal de viatges més influent en l'àmbit mundial, ha publicat recentment una comparació de xifres de tràfic de dades que analitza la popularitat dels llocs de tot el món on s'han rodat localitzacions de la sèrie Joc de trons. Aquestes dades mostren que les localitats espanyoles d'Osuna i Sevilla –que apareixen en la cinquena temporada de la popular sèrie– han experimentat un augment considerable d'interès dels viatgers des del 2013: un augment del 35% en el cas d'Osuna i un augment d'un 12% per a Sevilla. Concretament mostren els resultats de sis localitats que experimenten entre el maig del 2013 i el maig del 2015 l'increment d'usuaris del web: Mdina (Malta), un 29%; Dimmuborgir (Islàndia), un 19%; Condat d'Antriom (Regne Unit), un 13%, i Myvath (Islàndia), un 10%, a més de les esmentades Sevilla i Osuna. “Aquests estudis demostren la rapidesa amb què les sèries de televisió poden potencialment impactar en el turisme en destinacions concretes”, diu Blanca Zayas, portaveu de TripAdvisor.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.