Canals

Res millor que provar-ho

Amb la denominada Experiència 4MATIC, Mercedes-Benz demostra els avantatges de la tracció total en les condicions més extremes, alhora que millora la formació dels conductors

Mercedes-Benz demostra no només als seus clients sinó també al públic en general que hi estigui interessat els avantatges dels vehicles amb tracció total 4MATIC en condicions de molt baixa adherència. I també els instrueix sobre les principals nocions de conducció en tal situació, al volant d'aquests automòbils i tenint sempre al costat experts monitors professionals. Només cal inscriure's –gratuïtament– a l'Experiència 4MATIC, que la marca alemanya organitza per setè any consecutiu. Durant aquest temps hi han acudit més de 25.000 persones.

Com que saber no ocupa lloc i aprendre no té cap contraindicació, vam acudir el mes passat al circuit Grand Valira, a Andorra, per conduir sobre neu i gel –amb temperatures que oscil·laven entre 6 i 9 graus sota zero i en absolutes condicions de seguretat– diferents models de turismes i tot terrenys 4MATIC de Mercedes-Benz. I vam poder certificar fins a quin punt la tracció total, els sistemes electrònics d'ajuda a la conducció i els pneumàtics d'hivern –en aquest cas, els efectius Michelin Latitude i Pilot Alpin– ajuden a minimitzar els problemes i elevar la seguretat. Evidentment, el conductor també hi ha de contribuir, perquè la física imposa les seves lleis i per tant és absolutament necessària una tècnica de conducció basada en la suavitat –tant en els moviments del volant com en la pressió del peu sobre els pedals d'accelerador i fre–, la previsió i l'anticipació.

Una mica de tot.

Eslàlom, trajectòria en revolts i entendre les reaccions del cotxe segons els canvis de pesos en accelerar i frenar, són exercicis que es practiquen en aquest curs. I en tractar-se de pràctiques en circuit tancat, permeten temptejar situacions límit. És aquí quan realment arriben les sorpreses. En accelerar absolutament a fons sobre el gel es nota com el control de tracció electrònic 4ETS fa agafar velocitat de forma progressiva amb un mínim lliscament de les rodes i màxima estabilitat direccional. I en arribar a la zona de frenada –sempre sobre gel– per iniciar els girs entre cons i fer eslàlom, cap complicació. El cotxe frena divinament bé i després només cal mantenir una pressió constant sobre l'accelerador i anar girant el volant amb finesa cap allà on volem anar. L'electrònica, a través dels controls d'estabilitat i antipatinatge, continuarà fent la resta. Veient això i considerant que la diferència de preu entre una versió amb tracció a l'eix posterior i la mateixa amb 4MATIC –i transmissió automàtica inclosa– oscil·la normalment entre 3.000 i 4.000 euros, la decisió de compra no hauria de plantejar dubtes.

La setena edició de l'Experiència 4MATIC al circuit de Grand Valira acabarà el dia 7 de març. Qui no hi sigui a temps, que estigui a l'aguait per acudir a la pròxima. Una cosa és certa: no se'n penedirà.

La quarta generació del sistema 4MATIC

Tot i que no és habitual associar el nom de Mercedes-Benz amb turismes de tracció total, la tradició de la marca alemanya en aquesta tecnologia es remunta a l'any 1907. La primera transmissió 4MATIC –a mitjan anys vuitanta– feia arribar la força a l'eix davanter només en cas de necessitat, però l'any 1997 la tracció a les quatre rodes ja va passar a ser permanent. Mercedes-Benz l'ha anat perfeccionant constantment i, ara, la quarta generació del 4MATIC té un dels seus grans actius en el sistema de tracció 4ETS, que pot actuar com un diferencial autoblocant central. El sistema 4MATIC consisteix bàsicament en una caixa de transferència integrada en el canvi automàtic 7G-Tronic, que reparteix la força del motor de manera permanent. Actualment el 4MATIC no altera el confort ni resta volum útil del maleter. I en consum de combustible, la marca indica que com a màxim puja a 0,6 litres cada 100 km.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.