El baríton bielorús Nikolai Bortxev debuta en la Schubertíada

Gran expectació a Vilabertran per escoltar aquesta veu ascendent del «lied»

«Em fa molta il·lusió cantar en el Festival de Vilabertran perquè molts col·legues, Olaf Bär, Matthias Goerne... sempre me n'han parlat molt bé», comentava Bortxev ahir en una entrevista telefònica. «A més, el lloc és fantàstic i l'acústica, genial», va afegir.

Bortxev interpretarà peces de Haydn, Mendelssohn, Strauss i Othmar Schoeck acompanyat del seu antic mestre de lied, Wolfram Rieger, i la violinista xinesa Yamei Yu. «Vam elaborar el programa tenint en compte que enguany es commemoren els dos-cents anys de la mort de Haydn i els dos-cents del naixement de Mendelssohn, i una mica seguint el meu desig de fer Strauss, que mai he cantat abans.» Concretament, Bortxev cantarà uns nocturns, una música «fosca i greu» que no troba «òptima» per tancar el recital. Per això han afegit una petita peça d'Othmar Schoeck (1886-1957), que el cantant presenta com un «postscriptum» més optimista i alegre.

Bortxev està entusiasmat pel fet de poder cantar al costat de Rieger: «Cada vegada que toquem junts és com el primer cop.» El jove baríton afirma que se sent molt «còmode» amb el seu antic mestre, amb qui toca uns tres cops l'any, ja que aconsegueix que el piano soni com una segona veu. Pel que fa a la violinista Yamei Yu, tot i que no hi ha cantat mai en un recital, sí que la coneix, perquè és la primera violinista de l'Òpera de Munic, on Bortxev actua sovint en produccions operístiques.

Actualment Nicolai Bortxev es distingeix pel fet de ser un baríton que excel·leix tant en repertori operístic (s'ha convertit en una de les primeres espases de l'Òpera de Munic i ha interpretat els papers de Morales a Carmen, Papageno a La flauta màgica, Guglielmo a Così fan tutte, o Figaro a Il barbiere di Seviglia) com en el dels lieder. «Tinc molta sort de poder fer les dues coses. Em sentiria insatisfet si només en pogués fer una.» Cadascuna, a més, té una dimensió específica: «Quan em sento romàntic i melancòlic m'agrada cantar lieder; en canvi, quan em sento ple de força i energia prefereixo interpretar una tragèdia dalt del teatre, en una òpera.»

El jove baríton acaba d'enregistrar Don Giovanni amb René Jacobs. Properament enregistrarà l'obra Apollo e Daphne, de Händel, amb la Händel Orquestra de Halle.

Pel que fa les produccions operístiques, al setembre cantarà per primer cop Ariadna of Naxos, de Strauss, a Munic; a l'octubre Billy Buud, de Britten, a Bilbao, i al novembre Il Turco in Italia, de Rossini, a Munic. Al Gran Teatre del Liceu, on el van convidar per a un recital que no va poder fer perquè no estava lliure, encara no hi ha cantat mai. Tot i això, assegura que li agradaria molt participar en una òpera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
novetat editorial

Verdaguer, l’autor català més biografiat

Barcelona
Crítica

Set de... coherència

TRADICIONS

El Ple de l’Ascensió aprova la celebració de La Patum de Berga

BERGA
Llagostera

El Festival Espurnes viu la seva edició de més èxit

Llagostera
CULTURA

Mor Roger Corman, icona del terror i mestre de grans cineastes a Hollywood

Música

‘Zorra’ no convenç i situa Espanya a la cua d’Eurovisión 2024

Malmö (Suècia)
La crònica

Blanes estén una catifa vermella

La crònica

Dia de flexió i de reflexió en el festival Trapezi

música

Grabu: “Faig una música que aquí és poc habitual”

girona