L'estació provisional a Vilafant perd la raó de ser si no hi ha TAV de passatgers

Els alcaldes de Figueres i Vilafant es mostren intranquils en vista de l'ambigüitat d'Adif

Els governs municipals de Figueres i Vilafant van quedar sorpresos per les manifestacions que va fer la setmana passada el director d'infraestructures d'Adif, i que han estat matisades posteriorment, en el sentit que el tercer rail que s'està instal·lant entre Barcelona i Figueres només s'utilitzarà per al tren d'alta velocitat de mercaderies i que per al trànsit de trens de passatgers s'haurà d'esperar que estigui feta tota la nova línia del TAV entre Barcelona i Figueres, que no serà abans del 2012. Això no és el primer cop que es diu, ja que quan l'obra del tercer rail es va posar a licitació, responsables del Ministeri de Foment van fer el mateix comentari. La matisació que ha fet Adif ha estat dir que el tercer rail «estarà preparat per al trànsit de mercaderies i de passatgers», però ningú assegura que hi passin TAV de passatgers. I d'aquest fet depèn que finalment, en els terminis previstos, es construeixi la nova estació de tren a ponent de Figueres que ha de donar servei a la línia del TAV i la convencional. Aquesta estació està previst que es faci a tocar del camí vell d'Avinyonet, en concret en un espai entre l'autopista i el barri del Culubret de Figueres on ara hi ha una granja de vedells que haurà de ser enderrocada.

Adjudicació aquest juliol

En principi, la construcció de l'estació provisional havia d'adjudicar-se aquest mes de juliol, però de moment no s'ha fet. El termini que tenien les empreses per presentar ofertes es va acabar el 9 de juny. Si bé no s'han adjudicat les obres, sí en canvi que s'han començat a signar les actes d'ocupació amb els propietaris dels terrenys a on ha d'anar. La licitació de l'estació provisional es va fer amb un pressupost de base de cinc milions d'euros.

Sobre el paper l'estació provisional hauria de tenir una vigència i un ús de dos anys –del 2010 al 2012– perquè després se n'hauria de construir una altra, dos- cents metres més al sud, de la qual s'està redactant el projecte.

El barri de Sant Joan

Independentment dels dubtes que es generen al voltant dels diferents projectes d'infraestructures ferroviàries, el govern de Figueres engega els processos que han de suposar la transformació urbanística dels nuclis que seran a tocar de l'estació. Aquest és el cas del barri de la comunitat gitana.

Ahir l'empresa Vincle –seguint un encàrrec del govern– va començar a fer les primeres entrevistes casa per casa al barri de Sant Joan per veure les necessitats. A partir del setembre es farà a tota la zona oest de la ciutat. Això, segons el primer tinent d'alcalde, Pere Casellas, servirà per «disposar d'una fotografia exacta de la zona i poder planificar i prendre decisions per un sector que ha d'experimentar una important transformació».

El PSC compta amb el tercer rail i CiU vol més respostes

o.m

El diputat socialista al Congrés Àlex Sáez ha afirmat, com ahir va fer Adif, que el 2010 ja s'hauran enllestit les obres del tercer rail entre la frontera i el port de Barcelona, i que això «ha de fer compatible el trànsit de mercaderies i passatgers entre Barcelona i Portbou». Sáez ha recordat que a part del tercer rail entre Riudellots i Vilamalla també s'està fent entre el port de Barcelona i Mollet, i que de Vilamalla al tram internacional de TP Ferro s'ha avançat l'execució de la variant de Figueres. D'altra banda, el diputat de CiU Jordi Xuclà ha celebrat que ara Adif digui que podran passar passatgers pel tercer rail, però insisteix a demanar explicacions a Foment, tant del tercer rail com del sobrecost que estan provocant els retards en les obres: «És una despesa innecessària i evitable.»

CiU reclama rodalies per a Ripoll

R. ESTÉBAN

El diputat de CiU Eudald Casadesús ha presentat una proposta de resolució al Parlament en què demana que el govern reclami a Renfe que la línia R3 de l'eix ferroviari Barcelona - la Tor de Querol ampliï el servei de rodalia fins a Ripoll. Casadesús argumenta que en el pla de transport de viatgers 2008-2012 es preveu el perllongament de rodalies des de Vic fins a Torelló, un projecte que es justifica –diu el diputat– perquè la dotació d'un servei de rodalies més enllà de Vic permetrà proporcionar un servei de proximitat a la capital d'Osona i augmentar la connexió del continu urbà de la ciutat cap a Barcelona. Eudald Casadesús considera que aquesta justificació és vàlida també en el cas de Ripoll. «Per això, i tenint en compte la llarga reivindicació de la gent del Ripollès, demanem que el servei de rodalia s'estengui també fins a Ripoll», reclama el parlamentari de CiU. En una nota de premsa emesa ahir, Casadesús recorda que «els ciutadans del Ripollès fa molt temps que estem reivindicant un servei de proximitat a la nostra capital així com un augment de la connexió amb Barcelona. Tenim tot el dret a reclamar que el servei de rodalies de la línia R3 s'estengui fins a Ripoll».

La CUP de Figueres fa una «excursió» a la nova estació

J.P

La CUP de Figueres ha organitzat per demà dijous una acció reivindicativa de la nova estació que es farà a ponent de la ciutat. Consisteix en una «excursió» que sortirà des de la plaça de l'Ajuntament a 2/4 de 8 del vespre fins a l'emplaçament de la nova estació que es farà a tocar de l'autopista i el barri del Culubret. A la convocatòria de l'acte, els membres de la CUP demanen que la gent hi participi «disfressada» d'excursionista. L'acció té el suport de les plataformes Salvem l'Empordà i Defensem el Tren de l'Empordà.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.