Infraestructures

Els Mossos no perseguiran els camions que circulin per l'N-II

El secretari de Mobilitat de la Generalitat diu que cal més feina d'informació que no pas posar molta policia per controlar que els grans vehicles passin per l'AP-7

Els transportistes demanen que la mesura s'apliqui “amb seny”

La prohibició del pas de camions grans a l'N-II comença demà

La complexitat de controlar els vehicles de gran tonatge, que aquest divendres han de deixar de passar per l'N-II –al tram de 81 quilòmetres entre la Jonquera i Maçanet de la Selva– farà que la Generalitat es vegi obligada a ser més “flexible” a l'hora de valorar les possibles infraccions i, en conseqüència, les sancions.

El secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font, que ahir va presentar a Platja d'Aro l'Estudi de millora del transport públic a la Costa Brava –vegeu plana 4– va ser molt gràfic en afirmar: “El que hem de fer és més una feina d'informació que no pas posar molts mossos per perseguir tothom”, i va afegir: “Tot està previst i tots serem prou cívics pel seu compliment.” Per Font, “no es tracta de perseguir tothom per aconseguir el que es pretén”. En aquest sentit es va mostrar convençut que el sector del transport trobarà la mesura “prou intel·ligible i raonada”.

Dificultats

La Generalitat preveu que els camions de més de quatre eixos que circulin pel tram gironí de l'N-II a partir de demà –a partir de les 00.00 hores del dia 19– puguin ser multats amb 500 euros. Però la prohibició del pas de vehicles de gran tonatge pot portar algunes dificultats als agents dels Mossos d'Esquadra quan aturin un camioner, a l'hora de demostrar que està incomplint la normativa. Segons fonts de la conselleria de Territori i Sostenibilitat, la idea és que la policia demani al conductor el tiquet de l'autopista per saber on ha sortit i comprovar que ha complert la normativa i ha fet el mínim trajecte per l'N-II. A més, Abertis en els pròxims mesos té previst instal·lar unes càmeres de seguretat per saber per on entren i surten els camions.

Però la patronal dels transportistes, Asetrans, considera que això serà molt difícil, ja que els camioners que utilitzen el servei Teletac (Via T) de l'autopista no podran aportar tiquet. El secretari general d'Asetrans, Carlos Palacio, va assegurar que el sector està preocupat per com s'aplicarà aquesta normativa i demana als Mossos que apliquin el sentit comú i el seny a l'hora de multar. Palacio planteja que en alguns casos excepcionals “caldrà màniga ampla”, ja que una aplicació estricta “pot generar molts conflictes”, diu. La patronal s'ha reunit amb representants dels Mossos d'Esquadra per plantejar alguns dels dubtes que tenen, i en farà un seguiment. Tampoc ho veuen clar alguns negocis al peu de l'N-II.

Els camioners calculen que tindran un sobrecost per trajecte de 7 euros, mentre que el govern defensa que se n'estalviaran 2 per trajecte.

El govern preveu un dispositiu especial a partir de demà a l'N-II per controlar, i que estarà operatiu poc temps, ja que es considera que passats els primers dies ja tothom n'estarà informat. Hi haurà mossos en diversos punts per controlar que els vehicles de quatre eixos o més no entrin a l'N-II. Els camions hauran de deixar de passar per l'N-II a partir de demà i seran desviats a l'AP-7, on els vehicles que usin el Teletac tindran entre un 35% i un 50% de bonificació. La prohibició és total entre les sortides d'Orriols (5) i Figueres Sud (4) per evitar que cap camió gran passi per Bàscara. Al tram d'autovia hi podran circular –tot i que el tríptic que ha fet la Generalitat no ho diu– i a dins de la Jonquera. A la resta de l'N-II a Girona només hi podran entrar per carregar o descarregar, i per a avituallament.

Gratuïtat de l'AP-7

Ricard Font no va voler entrar a valorar la gratuïtat de l'AP-7 mentre durin els treballs de desdoblament. Font sí que va matisar que, en tot cas, aquesta seria una mesura que només es pot plantejar un cop hi hagi els projectes redactats sobre la taula. Font va recordar que en cap cas es pot parlar de gratuïtat perquè “aquestes mesures sempre tenen un cost i s'ha de compensar les concessionàries”. En tot cas, el diputat de CiU al Congrés Jordi Xuclà ha deixat clar que si s'optés per la gratuïtat d'algun tram, en cap cas això “s'hauria de compensar allargant la concessió”, que finalitza el 2021. Ara només s'han posat a licitació tres projectes de desdoblament i remodelació de l'N-II a Girona. El Ministeri de Foment ha prioritzat la redacció dels projectes de Figueres a la Jonquera, i del tram de Tordera a Maçanet de la Selva, però deixa per a més endavant les variants que preveu a Bàscara i Pont de Molins i el tram de Figueres a Bàscara.

Bàscara no vol cap autovia

M.V

Els veïns de Bàscara van decidir ahir en assemblea que mantindran les reivindicacions, però que les encaminaran a demanar millores a la cruïlla de l'N-II al municipi i també a lluitar perquè no els facin una autovia, sinó perquè s'aprofiti l'autopista AP-7 com a variant del poble. Els veïns van decidir, gairebé per unanimitat, que deixen de tallar la carretera cada dia, com han fet en els últims vuitanta dies, perquè a partir de demà deixaran de passar pel poble camions de gran tonatge. Tot i això, han advertit que seguiran atents i que no abandonaran la lluita per demanar millores a l'N-II.

Demà faran una arrossada de nou a deu del matí a peu de carretera –es quedaran a la vorera, no tallaran la via– per comprovar amb els seus ulls que han deixat de passar camions i per avisar que la plataforma Prou Camions N-II es manté viva. Els veïns no descarten fer algunes accions reivindicatives de caire festiu com les que han fet en les últimes setmanes portant el pessebre vivent o els animals dels Tres Tombs a la carretera. També preparen un acte festiu per celebrar l'èxit de la protesta que ha protagonitzat el municipi, que demà haurà aconseguit que deixin de passar camions per l'N-II.

Avui serà l'últim tall de carretera i al matí els veïns tenen previst encendre espelmes en record de les persones mortes en aquesta via. Fan una crida a tothom qui vulgui perquè s'arribi a Bàscara per encendre una espelma. Ho faran tot avui i demà. A més, a la tarda els nens del poble pintaran passos de zebra a la via i a la nit faran les campanades com les de Cap d'Any coincidint amb les dotze de la nit, hora que han de deixar de passar els camions.

Pel que fa al futur de la via, va quedar que els veïns volen que l'autopista sigui la circumval·lació de Bàscara. L'alcalde, Lluís Lloret, va explicar que el Ministeri de Foment ha recuperat un projecte de l'any 2004 per fer passar la variant amb un pont per sobre el riu –per on passa el TAV– i que aquesta era una opció que la Generalitat ja havia descartat. El ple de l'Ajuntament aprovarà demà una moció en què demanarà que la variant de Bàscara sigui l'AP-7.

Informació a camioners i comerciants

Ahir va començar una campanya informativa que s'allargarà fins diumenge i que consisteix en la distribució de 50.000 fullets a les àrees de servei i descans de l'N-II. L'empresa Dispública, que distribueix publicitat i premsa, té tres persones a peu de carretera informant tant transportistes com els comerciants. El document està escrit en sis idiomes i s'hi s'explica la prohibició del pas de camions, la multa que pot comportar i també les bonificacions que tenen els camioners a l'AP-7. El conseller de Territori, Santi Vila, ha dit que l'objectiu de la campanya és “minimitzar el neguit dels transportistes”, segons ACN.

La patronal fa una crida a les empreses a reclamar que els tornin els diners

El secretari general d'Asetrans ha dit que la patronal “animarà” les 450 empreses que representa perquè “reclamin al Servei Català de Trànsit i al Ministeri de Foment l'import que han de pagar dels peatges”, per l'obligació de passar per l'autopista. Palacio ha dit també que impugnaran la normativa judicialment. Ahir entre camioners consultats hi havia opinions diverses. En Javier, de València, assegurava: “Em pareix una bona mesura per als pobles però cal comprendre que pels preus del gasoil i l'autopista, si no estalvies, no surt el jornal. És un poc injust per a nosaltres.” En José, per part seva, explicava que l'empresa per a la qual treballa no ho veu bé però que a ell li resulta “més còmode i segur”. En Josep era contundent: “Ens estan criminalitzant, als xofers; que Foment no hagi invertit no és culpa nostra.”

L'encarregat de la benzinera dels Hostalets de Llers, Joan Casanovas, indicava que la campanya informativa arriba tard, i patia per si baixarà el negoci. El gerent de l'aparcament vigilat del costat, Manel Solà, predeia: “Si la gent no està ben informada pot ser molt complicat.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.