Urbanisme

Negocis bloquejats a la platja

Pèrdues a bars i botigues per l'alentiment de les obres del passeig Marítim de Castelldefels

L'actual govern atribueix els problemes a la reducció del pressupost

Aquest cúmul de despropòsits ve motivat pel retard en l'inici

Antonio López contempla desolat la terrassa del Bocata's. Mai en 37 anys havia vist tan buit el bar restaurant que regenta al passeig Marítim de Castelldefels, i lamenta els maldecaps que l'execució de la reforma del tercer tram del passeig, que arrosseguen un retard considerable, està ocasionant. “L'any passat, a aquestes alçades teníem el bar ple, ara celebrem si s'ocupa una taula”, explica, mentre l'assenyala amb la mà. En efecte, només dues taules estan ocupades a l'interior. A l'àmplia terrassa exterior no hi ha ningú. I no és estrany. A pocs metres, a la vorera, hi ha instal·lat un sorollós generador i un operari aixeca pols tot foradant el panot. López calcula que les obres li han provocat un descens del 70% de facturació. “I nosaltres encara aguantem. Però el Latitud Norte, que ha obert fa poc, està patint molt. I l'Hola Ola ha tancat fins que estiguin les obres.” Al local del costat, una barreja de gelateria, forn i granja, un rètol diu: “Des d'avui, dia 24 de juliol, aquest local romandrà tancat fins a la tardor.”

Vicenç Gasca està dinant al Bocata's perquè regenta set habitatges d'ús turístic al bloc del costat. Aquest propietari valora en un 30% les pèrdues que li estan ocasionant les obres “per les devolucions que hem hagut de fer, ja que la gent que ve, perquè estem a primera línia de la platja, ara es troba amb molèsties”. El problema dels tres bars i els pisos turístics es veu agreujat per la manca d'accés a la platja. Les molèsties als negocis vénen, sobretot, per uns treballs a les voreres que ja fa dos mesos que duren, per l'eliminació d'un carril de trànsit i per una tanca que impedeix el pas a la platja al llarg de 350 metres. “La gent ja no ve a aquesta part de la platja. Estem bloquejats”, lamenta López.

Pèrdues del 30%

La situació no es tan dramàtica al petit pol comercial proper a la zona en obres, amb un estanc, un quiosc, un supermercat, un forn, una peixateria i una xarcuteria. Però els comerciants també han notat l'efecte de les obres i alguns lamenten pèrdues d'entre el 20% i el 30%. El motiu és el tancament del trànsit en direcció a Barcelona, que fa que molts optin per comprar en altres llocs i evitar la gimcana a què els obliguen les tanques. Jorge Pintado, propietari del quiosc de premsa, explica que “ara només circula una de les tres línies de bus. Si abans venia 120 T-10 setmanals ara si a penes arribo a les 50. I amb la tarja la gent compra un gelat, una revista... Tot plegat ha estat un cúmul de despropòsits que ens ha fotut vius”, diu, indignat.

Aquest cúmul de despropòsits, com qualifica aquest comerciant, ve motivat pel retard en l'inici d'obres, que ha fet que a l'estiu estigui el passeig aixecat i l'aturada que aquestes han patit. La primera pedra es va posar el 12 de novembre passat, però els treballs no es van iniciar fins al gener. Quasi tres mesos de retard que els veïns que fan el seguiment de les obres no en saben el perquè. A més, el projecte s'ha modificat per l'eliminació de les guinguetes fixes sobre el passeig arran de l'oposició veïnal. Aquesta modificació va comportar un conflicte entre l'empresa Tecsa i el Ministeri de Medi Ambient, que finança les obres, perquè la constructora demanava un increment del 7,7% del pressupost. El ministeri va al·legar que no hi havia sobrecost, malgrat la modificació, i va haver-hi acord, però les obres han estat aturades un mes i mig. El nou govern municipal, presidit pels ecosocialistes Movem, atribueix a la rebaixa del pressupost els problemes de les obres: “Davant d'una reducció tan forta de la inversió era previsible que els problemes apareguessin tard o d'hora.” En un principi, la reforma estava pressupostada en 6,3 milions. La xifra va baixar a 3,6 milions, i finalment el projecte es va adjudicar per 2,1 milions.

Ara les obres s'han reprès, tot i que les previsions de l'empresa és alentir-les durant el mes d'agost. Els veïns que fan seguiment de les obres –l'associació de veïns Baixador i Stop Fase III, que agrupa les comunitats més afectades– celebren que s'hagi abordat la reforma del passeig però lamenten que el retard en l'inici de les obres estigui provocant tants problemes a l'estiu. “Veient les afectacions que l'obra està provocant al trànsit, al transport públic i a l'accés a la platja, ens preguntem com és que no s'ha plantejat la possibilitat d'executar l'obra per trams”, al·leguen. Els veïns, que cada mes es reuneixen amb responsables de l'Ajuntament, de l'àrea metropolitana –que ha redactat el projecte – i del ministeri, demanen que es millori la senyalització del trànsit i dels accessos a la platja, que se solucioni la manca d'autobusos i que es minimitzin les molèsties per sorolls i pols que provoca la planta que tritura els àrids, instal·lada en un solar proper als pisos. Els dos col·lectius veïnals temen que “amb les presses per acabar l'obra”, que ha d'estar llesta el 3 de desembre, “augmentin les deficiències de qualitat”.

1.100
metres
és el total del passeig en què s'està actuant per ampliar-lo fins als 12 metres i fer-hi un carril bici segregat.
3
línies d'autobús
feien la zona de la platja fins a l'inici de les obres. Ara part del passeig només és cobert per l'L95.
2,1
milions d'euros
és el preu pel qual Tecsa s'ha adjudicat la reforma del tercer tram del passeig Marítim.

El trànsit, tallat fins a finals d'any

Rosa M. Bravo

El servei de bus ha estat un dels cavalls de batalla dels col·lectius veïnals que fan seguiment de les obres i dels comerciants, que han vist com la supressió de dues de les tres línies i també de part del trànsit rodat ha repercutit en la facturació dels negocis. Els veïns van recollir 200 firmes perquè es trobés una solució a la supressió dels autobusos. Ara només el L95 cobreix tot el passeig marítim, ja que el L94 i el L96 es desvien per la carretera que comunica amb el centre.

Els veïns van proposar diverses solucions i la resposta que l'anterior regidor de Via Pública, David Solé, els va donar en diverses ocasions és que el tall de trànsit seria provisional, ja que el mes de juny es reobririen els dos carrils –a banda que els busos no són de competència municipal, sinó de TMB–. A principis d'aquest juliol, però, es va informar els veïns que els dos carrils no es podran reobrir fins que acabi l'obra, el mes de desembre. El motiu que han al·legat els tècnics de les administracions és que ”hi ha un problema amb el nivell i l'amplada dels carrils que fa impossible que es puguin obrir”. La resposta ha provocat la sorpresa entre els veïns, que no entenen que fins ara se'ls hagi dit que el trànsit es reobriria a finals del mes de juny passat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona