Infraestructures

Infraestructures

Tres primers quilòmetres de MAT soterrada al Rosselló

Les obres de soterrament de la MAT a la Catalunya del Nord es van iniciar el juliol i duraran fins al setembre del 2013

A l'Empordà es preveu que comencin aquest mes entre Biure i Pont de Molins

Al Rosselló ja tenen enllestits uns tres quilòmetres i mig del calaix de formigó pel qual transcorrerà la línia elèctrica soterrada de Molt Alta Tensió (MAT). Les obres consisteixen en dues trinxeres d'un metre i mig de profunditat sobre una amplada de terreny de set metres: en cadascuna es col·loquen dos tubs tancats en un calaix de formigó i es torna a tapar la trinxera. Els quatre cables només es col·locaran un cop el conjunt de la infraestructura estigui feta: des de l'estació transformadora de Baixàs fins a l'entrada nord del túnel de l'Albera. “Un cop la trinxera s'ha tornat a tapar, res indica la seva presència, i si es tractava de terra d'horta es torna a utilitzar com abans”, diu Yves Decoeur, director d'Inelfe, la societat adjudicatària de les obres. Aquests treballs van començar al juliol i avancen a un ritme de l'ordre d'uns 200 metres al dia. Decoeur confia que els 29 quilòmetres d'infraestructura (entre Baixàs i l'entrada del túnel) estaran enllestits al setembre del 2013.

30 km a l'Empordà

A les comarques de Girona se soterraran uns 30 quilòmetres de la MAT, segons el mateix procediment, des de la boca sud del túnel (al municipi de la Jonquera) fins Santa Llogaia, i es preveu que les obres comencin a final de mes amb un primer tram entre Biure i Pont de Molins. D'altra banda, la perforació dels 8,5 quilòmetres de túnel que permetrà a la MAT travessar l'Albera també està avançant: la tuneladora que va entrar per la boca sud ha perforat uns dos quilòmetres i ara ja ha passat per sota del Pertús i ha entrat en territori de l'Estat francès. A la boca nord, al terme de Montesquiu, estan muntant la segona tuneladora i fent un primer forat de 150 metres per on entrarà. Aquesta tuneladora començarà a perforar al novembre i s'ha de trobar amb la que ve de la Jonquera, el gener del 2013. El túnel té uns 3,5 metres de diàmetre i es fa en paral·lel al del TAV.

Si es compleixen els terminis (del soterrament, el túnel, les estacions transformadores i la línia aèria de Bescanó a Santa Llogaia), la MAT serà operativa a finals del 2014.

LES XIFRES

59
quilòmetres de la MAT
quedaran soterrats: 29 al Rosselló i uns trenta a l'Empordà, fins a Santa Llogaia.
8,5
quilòmetres
de túnel permetran que la MAT superi l'Albera entre els dos trams de la línia soterrada.

L'exposició pública del traçat de la MAT de Bescanó a Santa Llogaia, aquesta setmana

La Generalitat té previst posar a exposició pública aquesta setmana el traçat de la línia aèria de molt alta tensió pel tram de Bescanó a Santa Llogaia. Els alcaldes i particulars afectats tindran un mes per consultar-ho i eventualment presentar-hi al·legacions, i a continuació el govern també tindrà un termini d'un mes per respondre-hi. Per tot plegat es preveu que les obres no comencin abans del mes de gener del 2013, amb l'objectiu de tenir la interconnexió enllestida a finals del 2014.

Dues estacions convertidores bessones a banda i banda de la part soterrada

A banda i banda de la part soterrada de la MAT –a Santa Llogaia i a Baixàs–, ja és avançada la construcció de dues estacions transformadores. En aquests edificis s'hi haurà de posar la maquinària que haurà de transformar l'electricitat de corrent continu a corrent altern. El motiu és que la línia elèctrica d'alta tensió subterrània és de corrent continu (per evitar pèrdues), mentre que la línia aèria, tant a l'Estat francès com a l'espanyol, és de corrent altern. Les estacions han d'estar a punt a finals del 2014.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.