Infraestructures

L'N-II a Pont de Molins, per l'est

Els ajuntaments de Figueres, Pont de Molins i Llers reclamen que la futura ronda passi prop de Cabanes

No veuen bé cap de les propostes estatals

Figueres vol que es desdobli l'N-II pel costat est del cinturó de ronda

Els municipis afectats per la nova variant de l'N-II que l'Estat projecta a Pont de Molins reclamen que el traçat passi per l'est de la població, més a prop del terme municipal de Cabanes. Els ajuntaments de Figueres, Llers i Pont de Molins han presentat al·legacions a la proposta de ronda que ha fet el Ministeri de Foment, ja que no veuen bé cap de les tres opcions que se'ls va plantejar. Consideren que s'afectaria les deveses de la Muga, que consideren un espai natural de gran fragilitat i de molt interès ambiental, i també que dificultaria el desenvolupament del polígon industrial d'Hostalets de Llers. També es mostren preocupats perquè hi hagi uns bons accessos entre l'N-II i l'AP-7.

Tot i que cada consistori ha presentat el seu propi escrit, tots tres han consensuat les al·legacions. Figueres, com a capital de comarca, ha portat la iniciativa, ja que va ser la que va presentar un primer esbós de com podria ser aquesta variant als municipis veïns, que hi han estat d'acord.

L'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, ha explicat que la ciutat ha plantejat una alternativa pròpia de traçat, i també unes consideracions sobre el desdoblament de l'N-II. “És una proposta ambiciosa que fa suggeriments també sobre els accessos a Figueres i que s'anticipa al futur, quan s'executi l'A-2”, assenyala. “Hem demanat que no afecti les activitats existents al polígon industrial d'Hostalets de Llers i que s'allunyi de la Vinya Gran”, hi ha afegit. L'alcaldessa també ha avançat que precisament en els pròxims dies està prevista una reunió amb representants de la conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat en què s'unificaran les propostes del territori amb les del govern català.

L'alcalde de Llers, Carles Fortiana, ha explicat que la proposta que feia el Ministeri de Foment “tornava a trinxar, una altra vegada, l'espai urbà, al nucli d'Hostalets de Llers”. Per aquest motiu, el municipi altempordanès ha demanat que la nova via passi per darrere del barri de la Vinya Gran i surti a l'altura de l'empresa Calsina Carré, a Pont de Molins. “Passava massa a prop d'Hostalets. De les propostes que ens van fer, no ens n'agradava cap”, hi ha afegit l'alcalde.

Pel que fa a la importància de la construcció de la variant, l'alcalde de Pont de Molins, Josep Fuentes, ha assenyalat: “Hem fet una defensa a ultrança de la necessitat de la variant a Pont de Molins. El conseller Vila va dir al seu moment que el cinturó de ronda era el corredor de la mort. Hi estic completament d'acord. Cal que l'N-II tingui quatre carrils.” I sobre el traçat, Fuentes coincideix amb els seus homòlegs a Llers i Figueres dient que és molt més fàcil que la futura variant passi més a prop del terme de Cabanes, també a l'hora de fer els enllaços de la carretera estatal amb l'AP-7.

La variant de Pont de Molins forma part del projecte de desdoblament de l'N-II a les comarques gironines, que acumula anys de retards. De fet, a la part nord, aquesta variant i la de Bàscara són els dos trams més endarrerits. Estan en fase de redacció dels estudis informatius, mentre que, de la resta de trams, ja se n'estan redactant els projectes, que ja s'han posat a licitació.

La ronda té un pressupost de 24 milions d'euros per quatre quilòmetres i mig. Els ajuntaments estan especialment preocupats perquè la nova carretera aconsegueixi uns bons enllaços entre l'N-II, l'N-IIa –que passa pel centre de Figueres– i l'autopista. Per aquesta raó, fan dues propostes perquè es construeixi un nou enllaç: una planteja situar-lo al nord de la futura àrea industrial a Hostalets de Llers i l'altra, al sud del futur polígon. Aposten, en principi, per la segona alternativa i alerten que, quan es faci aquest nou enllaç, caldrà que es desconstrueixi un petit tram de l'N-II que deixaria d'estar en funcionament per no impedir el desenvolupament de la zona econòmica d'Hostalets.

El desdoblament

Segons l'informe que l'Ajuntament de Figueres ha enviat a la unitat de carreteres de l'Estat a Girona –al qual ha tingut accés aquest diari–, el consistori figuerenc també fa diverses consideracions sobre el desdoblament del traçat actual de l'N-II. Reclama que el desdoblament es faci per la banda est per minimitzar les afectacions, i també que s'introdueixi un altre enllaç d'accés al municipi del Far i al sud del polígon industrial del Recinte Firal de Figueres.

Pel que fa a l'encreuament de l'N-II amb l'N-260 –la carretera d'Olot–, també demanen dos nous giratoris. I també posa sobre la taula que cal resoldre “el problema existent” en la connexió amb la C-260 –carretera de Roses–, així com amb la C-31, la carretera de la Bisbal.

4,5
quilòmetres
farà la futura variant de Pont de Molins, que s'ha de fer perquè no es pot desdoblar la via pel mig del poble.
24
milions d'euros
és la previsió del Ministeri de Foment per construir la variant de l'N-II a Pont de Molins. Ara està en fase d'estudi informatiu.

Bàscara reclama una minivariant a Orriols

L'Ajuntament de Figueres, en les seves al·legacions a la futura variant de Pont de Molins, també ha aprofitat per reclamar al Ministeri de Foment que es plantegi que l'AP-7, a l'altura de la capital de l'Alt Empordà, pugui seguir el model de l'àrea urbana de Girona per tal que l'autopista pugui servir de futura ronda. En aquest cas, ho reclama per als vehicles “que no tinguin ni origen ni final a l'àrea urbana de Figueres”. És a dir, demana que el trànsit de pas pugui anar per l'autopista, amb l'objectiu que aquesta nova variant de Pont de Molins i el desdoblament de l'N-II al cinturó de ronda “no quedin saturats a curt i mitjà terminis”.

Per això, el consistori planteja que caldrien dos nous accessos directes des de l'N-II a l'autopista. Un al sud, entre Pontós i Garrigàs, i un altre al nord, a l'altura de Pont de Molins.

Segons va explicar l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, el que es fa és assegurar-se que es tinguin en compte els futurs accessos que calguin a l'entorn de la capital de l'Alt Empordà per no trobar-se que en un futur es vulgui fer i no es pugui. “Si amb el pas dels anys, l'autopista ha de ser una variant, hem de permetre una bona connexió entre l'N-II i l'AP-7”, va concretar l'alcaldessa.

Pel que fa a la possible gratuïtat d'aquesta via, Marta Felip insisteix que, mentre no arribi el desdoblament de l'N-II, l'autopista podria servir de variant provisional i que, per fer-ho, caldria que fos gratuïta. Aquesta qüestió, però, des de la concessionària de l'autopista, Abertis, ja s'ha descartat. A part d'això, l'Ajuntament demana que el traçat de la variant de Pont de Molins es faci coincidir amb l'antiga proposta de fer una autovia –que unia A-2 i A-26–, també amb l'objectiu que, si es fa d'aquí a quaranta o cinquanta anys, no hi hagi problemes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona