Infraestructures

Menys risc a la xarxa viària

Encara hi ha un 12% de les carreteres amb un risc alt o molt alt de tenir-hi un accident

S'ha analitzat el trànsit i les incidències en 1.214 quilòmetres de la xarxa de carreteres gironina

El risc de tenir un accident a les carreteres de les comarques gironines és alt o molt alt en un 12% de la xarxa viària. Aquest percentatge, que recull dades del trienni 2009-2011, representa una millora respecte al període comprès entre els anys 2004 i 2006, en què era un 26% de la xarxa la que tenia aquesta consideració de risc alt o molt alt per als usuaris.

La reducció de la sinistralitat en el comparatiu entre aquests dos triennis va acompanyada també d'un descens del nombre de persones mortes o ferides greument que van tenir accidents de trànsit. En concret, es va passar d'una mitjana anual de 262 víctimes en el trienni 2004-2006 a 154 en el que va del 2009 al 2011. La reducció va ser més gran en les vies ràpides (autopistes i autovies) que a les convencionals.

L'estudi

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) i el Servei Català de Trànsit (SCT) han analitzat el risc que tenen els usuaris de patir un accident a la xarxa de carreteres de la demarcació de Girona, amb dades tancades el 2011, i l'evolució experimentada des del 2004.

L'estudi, que s'emmarca en l'EuroRAP, un consorci format per 65 administracions públiques i clubs d'automòbils europeus, conclou que en general la xarxa ha millorat en aquests nou anys, però identifica encara diversos punts negres. S'han analitzat 1.214 quilòmetres de vies, la meitat del total de quilòmetres de la xarxa, que recullen un 82% de la mobilitat i un 84% de la mortalitat registrada en el conjunt de carreteres gironines.

LES XIFRES

42
per cent
s'ha reduït el risc de tenir un accident a les comarques gironines en cinc anys.
154
víctimes
anuals es van registrar a les carreteres de Girona durant el trienni 2009-2011.
Reptes de futur

Baixa la xifra de víctimes mortals el 2013

Segons les dades que consten al SCT, des de principi d'any i fins ahir s'havien registrat a la demarcació de Girona 30 víctimes mortals. La xifra és un 44,4% inferior a la que es va registrar en el mateix període del 2010. El repte que es proposa el servei és reduir a la meitat el nombre de víctimes mortals el 2020.

Camions

Preocupa la sinistralitat dels vehicles pesants

Els redactors de l'estudi assenyalen que un dels “handicaps que cal superar” és l'alta sinistralitat de vehicles pesants, sobretot a l'N-II. En aquesta via, durant el període 2009-2011, hi va haver onze accidents amb víctimes mortals o ferits greus en els quals hi havia implicats vehicles pesants. Pensen que a partir del trienni 2011-2013 es notarà una disminució significativa de l'accidentalitat d'aquests vehicles a l'N-II.

La carretera amb més accidents

L'N-II encapçala el rànquing de morts i ferits greus per quilòmetre

L'N-II té diversos trams amb índexs alts d'accidents mortals o amb ferits greus. El tram més complicat és el que va des de l'enllaç amb la C-32 a Malgrat fins a l'inici de l'autovia, a Caldes de Malavella. En el trienni 2009-2011 s'hi van registrar 0,44 accidents mortals o amb ferits greus per quilòmetre –22,6 quilòmetres–. Entre Girona i el Pertús, l'índex se situa en 0,36 accidents mortals o ferits greus per quilòmetre. L'N-II, però, no és la via amb un risc més alt, tot i que té el nombre d'accidents totals més elevat, ja que té un alt volum de trànsit. A part de l'N-II, en els deu quilòmetres entre Llagostera i Cassà de la Selva, a la C-65, hi ha un índex de 0,4 accidents mortals o amb ferits greus per quilòmetre. Per als motoristes, les vies més perilloses són la collada de Toses (N-260 i N-152) i el tram entre Malgrat i Lloret. Entre el 2009 i el 2011 van registrar entre tres i quatre accidents mortals o amb ferits greus per quilòmetre.

La carretera amb el risc més alt

La Gi-661 entre Palamós i Calonge és l'únic tram amb un risc molt alt

Segons el RACC i el SCT, els 2,6 quilòmetres de la Gi-661 de Palamós a Calonge registren un índex molt alt a l'hora d'avaluar el risc de tenir un accident. Els segueixen, però amb risc alt, la Gi-681 de Llagostera a Tossa (15,2 quilòmetres), la Gi-634 de Verges a Colomers (6,3 quilòmetres) i l'N-260 entre la frontera amb l'Estat francès i Llançà (17,1 quilòmetres). En el trienni 2004-2006 hi havia 4 trams de risc molt alt: la C-152 a Santa Coloma de Farners, la Gi-614 de Roses a Cadaqués, la Gi-512 de Tordera a Maçanet i la Gi-531 de Girona a Sant Gregori.

Accidentalitat

Un 37% més de risc a Girona que a tot Catalunya

El risc a les carreteres de la demarcació de Girona és un 37% superior al del conjunt de Catalunya. Tot i aquesta dada, que es refereix al trienni 2009-2011, el risc s'ha reduït més a les comarques gironines que al conjunt del país, des del trienni 2004-2006. En concret, la reducció del risc a Girona va ser d'un 42%, mentre que a Catalunya va ser d'un 36%. Els responsables de l'estudi expliquen que aquest major risc de circular per les carreteres de la demarcació es deu al fet que només un de cada tres quilòmetres es fan per vies ràpides (autopistes i autovies); al conjunt de Catalunya són dos de cada tres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona