Infraestructures

Les màquines ja aixequen la MAT de Bescanó a Santa Llogaia

REE ha iniciat les feines per fer els fonaments del tram aeri de la línia elèctrica

Després de l'estiu es començaran a aixecar torres

A final del 2014, en funcionament

Els operaris de REE treballen en quatre trams de forma simultània

Red Eléctrica ha començat les obres del tram aeri de la MAT entre Bescanó, al Gironès, i Santa Llogaia d'Àlguema, a l'Alt Empordà. Les màquines ja han entrat als terrenys afectats i els operaris treballen des de dilluns en les feines per fer els fonaments que suportaran les 115 torres elèctriques d'aquest tram de la polèmica línia de 400kV. Aquesta part de la MAT té un traçat de 44,2 quilòmetres i afectarà 13 municipis del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà. La polèmica línia ha d'estar acabada a final de l'any que ve, quan està previst que entri en servei. La inversió per a aquest tram de la infraestructura elèctrica és de 45 milions d'euros.

Aquest tram de la MAT era el que anava més endarrerit de tota la línia elèctrica d'alta tensió, ja que des de Sentmenat a Bescanó la línia ja està en servei des del juliol del 2011, mentre que les obres de la interconnexió elèctrica, des de Santa Llogaia fins a Baixàs, ja fa mesos que s'estan fent. De fet, fonts de REE van explicar ahir que la tramitació encara no ha acabat. De moment, es treballa en els terrenys on l'empresa ja ha arribat a un acord amb els propietaris i mentre es va avançant l'obra REE seguirà la negociació amb la resta de propietaris de terrenys. Això fa que per ara les màquines puguin treballar en 84 de les 115 torres elèctriques previstes.

Els treballs s'estan fent en quatre trams de les comarques gironines de manera simultània i els estan fent empreses subcontractades diferents. Ahir, per exemple, s'estava treballant a l'inici i al final del tram –Bescanó i Santa Llogaia– i també en terrenys de Canet d'Adri, entre d'altres.

Segons han explicat fonts de l'empresa REE, les torres elèctriques es començaran a aixecar previsiblement passat l'estiu i la línia estarà totalment construïda per posar-la en servei a finals del 2014, juntament amb el tram soterrat, de Santa Llogaia a Baixàs. A més, amb la construcció d'aquest tram també s'aprofitarà per compactar amb la MAT dues línies existents de 220 kV i de 132 kV, segons l'ACN.

Les subestacions

Paral·lelament, REE també ha iniciat el moviment de terres per construir la subestació elèctrica de Santa Llogaia d'Àlguema, que ha de distribuir l'electricitat a l'Alt Empordà. Aquesta infraestructura s'ha de fer al costat de l'estació convertidora de corrent continu a corrent altern, per poder transportar l'electricitat des del tram aeri de la MAT fins al tram soterrat. A més, en aquest mateix punt Endesa ja ha construït una altra estació que servirà per alimentar la comarca de l'Alt Empordà i també per donar energia al tren d'alta velocitat.

Segons REE, la infraestructura que s'està construint a Santa Llogaia d'Àlguema té un triple objectiu: portar energia fins a l'Alt Empordà per reforçar l'alimentació elèctrica a la comarca, alimentar el tren d'alta velocitat i enllaçar amb el tram de la interconnexió elèctrica amb l'Estat francès.

Per altra banda, un cop ja han començat els treballs entre Bescanó i Santa Llogaia, per completar definitivament tot el projecte de la MAT a la demarcació queda ara el ramal de Riudarenes, a la Selva. Aquesta línia sortirà del traçat dels 400 kV que s'endinsa a Girona procedent d'Osona i anirà a parar a una subestació situada al municipi selvatà. De moment, però, encara se n'està redactant el projecte.

13
municipis
estan afectats pel pas d'aquesta línia de molta alta tensió

LES XIFRES

115
torres elèctriques
s'han de construir entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema
44,2
quilòmetres
de traçat té la línia elèctrica de 400 kV que ha d'estar en servei el 2014
45
milions d'euros
costarà l'obra que fa Red Eléctrica per posar en servei la línia

Perforat el túnel del Pertús

M.V

Mentrestant, les obres del tram transfronterer de la MAT segueixen el ritme previst i la perforació del túnel de la interconnexió elèctrica que creua els Pirineus ja s'ha enllestit de fa unes setmanes. En total, la infraestructura –que passa paral·lelament al túnel del TAV– té 8,5 quilòmetres i les obres de perforació han durat poc més d'un any.Ara, treballen en la urbanització del túnel, és a dir, posar-hi la il·luminació, els sistemes de seguretat i ventilació. I només faltarà passar-hi el cablejat, que està previst que es faci durant el primer trimestre del 2014.

En aquest tram des de Santa Llogaia fins a la Jonquera, la MAT creuarà l'Alt Empordà soterrada, mitjançant una rasa. En total, tindrà 30 quilòmetres, passarà per onze municipis i travessarà unes 300 propietats (que comprenen tant camps de conreu com camins rurals). Red Eléctrica ja ha començat l'obra en alguns trams i, ara per ara, ja ha excavat un quilòmetre i mig de la rasa on se soterraran els cables de la MAT al sud de l'Albera. El funcionament serà el mateix. Es farà la rasa, s'instal·larà un calaix de formigó sota terra que és el que haurà d'acollir el cablejat, i quan estigui tot acabat, es passarà tot el cable d'aquest tram de línia. De la mateixa manera es farà de la Jonquera fins a Baixàs, en el tram nord-català.

Les obres de la interconnexió elèctrica entre Santa Llogaia i Baixàs tenen un cost de 700 milions d'euros. D'aquests, 225 els ha aportat la UE.

Una línia amb molta oposició

La línia de molt alta tensió ha tingut una oposició molt forta en el territori, sobretot en els primers anys de tramitació. El projecte anunciat va comportar la creació de la plataforma ciutadana No a la MAT, que fa vuit anys que lluita contra la línia elèctrica, i també que els alcaldes dels municipis afectats es reunissin entorn de l'AMMAT. Les manifestacions i accions de protesta van estar a l'ordre del dia durant anys a les comarques gironines. I tot i que en els últims anys, sobretot a partir que la línia al tram de Sentmenat a Bescanó estava ja avançada, l'oposició del territori a aquesta infraestructura ha estat menys sorollosa, la construcció de la MAT ha rebut milers d'al·legacions d'ajuntaments, particulars i entitats diverses.

En el tram de Santa Llogaia a Baixàs, la intervenció del llavors mediador europeu Mario Monti, que va recomanar que el tram de la interconnexió fos soterrat, es va aconseguir que la MAT es fes amb una rasa i no amb torres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona