Infraestructures i serveis

Qualitat de vida a l'N-II

Usuaris i veïns de l'N-II coincideixen a dir que sense els camions a la carretera l'important, no és tant el temps que es guanya sinó la tranquil·litat

Al poble que ha forçat el desviament dels vehicles pesants és on es nota més el canvi i la qualitat de vida

Els transportistes no desisteixen de reclamar la gratuïtat pel pas a l'AP7

El canvia Bàscara es nota més a la nit; a partir de les vuit del vespre ara només hi ha silenci, qualitat de vida

Tranquil·litat i menys pressió són les expressions que més repeteixen els usuaris de l'N-II a l'hora de valorar aquesta primera setmana sense camions a la carretera. Des del passat 19 d'abril, els vehicles pesants s'han de desviar per l'AP7 i els conductors de vehicles particulars ho agraeixen. Entre les persones consultades també hi ha coincidència a considerar que el més significatiu no és el temps que es guanya. Amb camions o sense, la carretera és com és i en molt trams la velocitat difícilment pot superar els vuitanta o noranta quilometres per hora. Com a màxim, en un recorregut de Figueres a Girona, un conductor que utilitza l'N-II a partir d'ara es pot estalviar entre set i deu minuts de temps de trajecte en comparació amb la situació d'abans del 19 d'abril. Però és evident que les condicions del viatge han canviat: no es creen les aglomeracions i no hi ha aquella sensació de circular encaixonat al darrere dels camions; els pocs trams on es pot avançar s'aprofiten més bé. Els conductors de vehicles particulars tenen ara a les seves mans demostrar que la carretera s'ha tornat més segura sense els camions.

On el canvi és fa més evident és a Bàscara, on alguns encara s'han de pessigar per estar segurs que no estan somniant. “Confiàvem que estaríem més tranquils, però la veritat és que estem acollonits, molt sorpresos de la tranquil·litat que hi ha ara al poble. Més d'una vegada algú pregunta si han tornat a tallar la carretera. Han desaparegut els camions, però la sensació és que hi ha menys trànsit, fins i tot de cotxes”, explica una de les persones que han participat en les mobilitzacions. Un altre veí destaca que és sobretot a partir de les vuit quan s'aprecien més el canvi i el silenci. Abans, al vespre deixaven de passar els cotxes, però començava el trànsit gairebé continu de camions fins a les dotze de la nit. Ara, el silenci és total. Qualitat de vida. El canvi és tan brutal que alguns dubten que passessin només tres mil camions al dia; segurament n'eren més, diuen. Atents al que pugui passar, els veïns de Bàscara asseguren que no han vist gaire camions saltar-se la restricció.

Difícilment passarà, perquè a banda i banda del poble els Mossos han estat vigilant cada dia que cap camió de quatre eixos o més s'atreveixi a circular pel territori de Bàscara. Alguns transportistes ja han après la lliçó amb les primeres multes de 500 euros que la policia ha començat a repartir aquesta setmana, fet que denuncien els gremis professionals. “Començar a multar des dels primers dies és fer persecució. La policia hauria hagut de dedicar tota la primera setmana a informar, perquè el cicle de treball de molts transportistes és setmanal”, expliquen des de la patronal gironina Asetrans. Els transportistes asseguren que no només s'han multat camioners estrangers, també ha tocat el rebre a transportistes gironins “per interpretar malament” la nova normativa, un fet que segons ells demostra que tot plegat s'ha fet de manera precipitada. Pels professionals de la carretera, la cosa no acaba aquí: han denunciat el decret i continuen reclamant la gratuïtat de l'autopista.

Aquestes últimes setmanes no només han significat canvis a Bàscara. A Garrigàs i Pontós, els alcaldes han tingut l'agradable sorpresa de rebre una trucada de Foment per anunciar-los que ara sí, ara els arreglaran els encreuaments d'aquests municipis amb l'N-II. I fins i tot els faran més del que havien somniat i ràpidament. Es fa difícil creure que de cop i volta es desencallin temes pendents d'ençà desenes d'anys i que la mobilització de Bàscara no hi hagi influït de manera decisiva.

A Bàscara en són conscients i ara potser tocarà pensar si cal gestionar aquest èxit. Alguns creuen que s'ha creat una dinàmica que no cal desaprofitar. Altres consideren que la plataforma veïnal es va crear amb un objectiu concret que s'ha aconseguit i que ja no té sentit que continuï. Aquesta setmana la plataforma es reunirà i hi haurà temps per parlar-ne. Amb tranquil·litat.

Una setmana sense camions.
D'ençà el passat 19 d'abril, els camions de quatre eixos o més no poden circular pel tram gironí de l'N-II i s'han de desviar per l'autopista. Durant els quatre primers dies d'aplicació del dispositiu, es van desviar dotze mil camions i el trànsit a l'AP7 va créixer d'un 60 per cent, alliberant el trànsit de la carretera.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona