Infraestructures

La tuneladora ‘Canigó' acaba el seu tram de túnel de la MAT

Va finalitzar ahir els 1.300 metres que havia de perforar

L'altra tuneladora, l'‘Alberes', acabarà d'aquí a un mes

S'ha fet un quilòmetre de la rasa per on passarà la línia subterrània

Les actes prèvies, la setmana que ve entre la Jonquera i Santa Llogaia

La tuneladora Canigó, que va començar la perforació del túnel de la interconnexió elèctrica de 400 kV per la banda nord-catalana, ja ha acabat la seva feina. Les obres que feia la tuneladora es van finalitzar ahir al matí, quan va acabar de perforar els 1.300 metres que havia de fer. Ara la tuneladora sortirà per la boca nord –on havia començat l'obra– i es desmantellarà. L'altra tuneladora, l'Alberes, acabarà el que queda de túnel d'aquí a un mes. El cuc de ferro avança a una mitjana de 25 metres per dia. En aquest cas, la màquina que va començar a foradar per la Jonquera havia de recórrer 7,1 quilòmetres i li'n queda només un. Serà llavors quan el túnel que travessa el Pirineu estarà completament acabat i només faltarà instal·lar-hi els serveis i fer-hi passar el cablejat de la línia elèctrica.

El túnel de la MAT farà 8,4 quilòmetres i a finals del 2013 els operaris ja hi hauran fet passar els 240 quilòmetres de cablejat que es calcula que caldran. Aquest serà el segon túnel que travessi el Pirineu, després de la construcció del tren d'alta velocitat.

L'empresa Inelfe, que està constituïda a parts iguals entre la francesa RTE (Réseau de Transport d'Électricité) i l'espanyola Red Eléctrica, assegura que els terminis de l'obra del tram transfronterer de la MAT s'estan complint al cent per cent. Les obres de la interconnexió elèctrica de 400 kV suposen una inversió de 700 milions d'euros i s'han d'acabar a finals del 2014. Tot i això, les obres s'han d'acabar previsiblement abans, ja que la infraestructura ha d'estar uns mesos en període de proves.

Pel que fa al traçat de la línia, que va de Santa Llogaia d'Àlguema fins a Baixàs, de moment s'ha fet un quilòmetre de la rasa per on passarà la línia de la MAT subterrània. És un tram entre Biure d'Empordà i Pont de Molins. Entre la Jonquera i Santa Llogaia falten 34 quilòmetres més de rasa.

Actes prèvies per a la rasa

Precisament, la delegació del govern de l'Estat a Catalunya ha convocat l'aixecament de les actes prèvies per a l'ocupació de terrenys. Les actes s'aixecaran als ajuntaments afectats a partir de la setmana que ve, entre el 19 i el 27 de febrer. Això permetrà que les màquines puguin entrar als terrenys afectats, tant aquells en què ja hi ha un acord amb els propietaris com els altres.

Les obres que s'estan duent a terme a Santa Llogaia d'Àlguema també estan molt avançades. En aquest municipi de l'Alt Empordà s'està construint una estació transformadora. En aquest moment, ja estan els edificis construïts i han arribat els set transformadors que calen per a la infraestructura. Ara el que falta és la instal·lació d'electrònica a dins. Aquesta estació ha de reduir la tensió dels 400 kV als 300 kV i també ha de convertir el corrent d'altern a continu, perquè en aquest punt arriba la línia subterrània que vindrà des de Baixàs i es trobarà amb la línia aèria que anirà fins a Bescanó.

Precisament, Red Eléctrica ha anunciat fa poc que preveu començar a aixecar torres de la línia d'alta tensió d'aquí a mig any, un cop superada la fase d'al·legacions. Es preveu que es construeixin 105 torres del tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia d'Àlguema. Aquest tram de la MAT té un pressupost.

També s'ha anunciat que s'han acabat d'aixecar els edificis a Baixàs.

1.300
metres
havia de perforar al Pirineu la tuneladora ‘Canigó'. Ja els ha fet.

LES XIFRES

1
quilòmetre
de rasa s'ha fet de moment, en un tram entre Biure i Pont de Molins.
7.100
metres
del túnel ha de construir la tuneladora ‘Alberes'.
700
milions
d'inversió suposa la construcció de la línia transfronterera de la MAT.

Compensacions a Santa Llogaia

M.Vicente

L'alcalde de Santa Llogaia d'Àlguema, David Bahí, vol que el compensin per la instal·lació de les subestacions elèctriques al municipi i no acceptarà “greuges comparatius”, ha assegurat. L'alcalde ha explicat que fa uns cinc mesos que està negociant amb Red Eléctrica per aconseguir que indemnitzin el municipi per haver suportat la instal·lació de la infraestructura. Bàsicament les compensacions haurien d'arribar per les subestacions, ja que per Santa Llogaia passa poc tram de línia, tant subterrània com aèria. A més, la instal·lació de torres elèctriques d'alta tensió té un preu d'indemnització fix.

De moment, Bahí diu que no s'ha arribat a un acord amb l'empresa elèctrica, però l'alcalde ho vol enllestir en els pròxims mesos. “Estem negociant”, diu l'alcalde, que posarà un termini màxim per seguir les converses amb REE. “Vull tancar-ho ràpidament; hem de saber si sí o si no, però hem de saber-ho”, diu Bahí.

L'alcalde ha parlat amb l'Ajuntament de Bescanó per conèixer les negociacions que van tenir quan se'ls va instal·lar la subestació elèctrica. David Bahí assegura que pel que sap en aquest municipi se n'han sortit amb les negociacions i per això considera que Santa Llogaia no ha de ser menys.

Al municipi empordanès s'està construint l'estació transformadora de corrent altern a corrent continu i s'hi faran dues subestacions.

Una línia molt polèmica

La línia elèctrica de la MAT ha estat una infraestructura que ha portat molta polèmica a les comarques gironines i que ha estat rebutjada pels alcaldes i també per la societat civil. En els últims anys hi ha hagut diverses manifestacions i protestes a la demarcació. Els alcaldes, units amb l'entitat AMMAT, com la plataforma No a la MAT, demanaven que la línia es fes subterrània, i no en van fer prou quan es va aconseguir que passés sota terra el tram transfronterer. Continuaven reclamant que es fes subterrani tot el traçat. Els alcaldes donaven per perdut el cobriment de la línia a finals del 2011.

Els contraris a la línia dubtaven de la necessitat real de la infraestructura, que està pensada per abastir les comarques gironines i també per millorar l'intercanvi d'electricitat entre els estats francès i espanyol. Quan estigui construïda l'intercanvi d'energia passarà del 3% al 6% de la potència instal·lada. La Unió Europea demana que sigui d'un 10%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona