Infraestructures

Clam ciutadà a Bescanó contra la carretera de la vergonya

Uns 400 veïns fan una marxa fins a Montfullà per l'N-141e com a acte de protesta

L'acte sentit va fer un minut de silenci en el punt on divendres va morir una jove

La plataforma recorda que és l'única via per anar a Girona
“Fa 30 anys que hi ha desgràcies. És l'hora de l'acció i les solucions”

El veïns de Bescanó diuen prou. La mort divendres d'una jove de 18 anys veïna del municipi en un dels revolts de l'N-141e va provocar la reacció immediata dels municipi, i ahir cap a 400 persones van fer una marxa lenta de protesta per reclamar amb urgència el nou traçat i per protestar contra la perillositat d'aquesta carretera que uneix Salt amb Anglès i la Cellera.

Abans de començar la protesta els integrants de la plataforma van llegir un manifest per denunciar “la deixadesa” d'aquest eix viari per recordar que els usuaris es juguen “la vida cada dia, perquè qualsevol error pot ser una vida o una mort, és com una ruleta russa”. En aquesta sentit, el manifest recorda que l'N-141e “és un degoteig constant de desgràcies”. Els veïns per on passa aquesta carretera no poden amagar, després de tants anys de reivindicació: “volem deixar de ser al vagó de cua”. Reclamen al govern de la Generalitat, amb menció expressa al conseller gironí de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, “accions i compromisos amb aquesta carretera”. Per això, també reclamen els seus drets com a ciutadans “perquè algú decideixi, escolti el poble i els usuaris perquè ens cal una solució definitiva”.

Albert Roura, un dels integrants de la plataforma de la Carretera de la Vergonya, va subratllar que fa 30 anys que passen “per aquesta carretera humida i de revolts” i va lamentar que des de fa anys “tot són promeses però ningú es mou”. Roura va posar en relleu que no demanen que “ens facin una autopista, només una carretera digna amb voravia ampla” perquè va recordar que en tots els municipis del Ter-Brugent “és l'única carretera per anar a Girona, ja sigui a treballar o estudiar”. També van recordar una altra víctima mortal a l'any 2009 i els punts negres que hi ha en diversos revolts, com per exemple en tot el seu tram obac.

Minut de silenci

La marxa es va dirigir des de l'entrada de Bescanó cap al nucli de Montfullà, amb un silenci estremidor, malgrat les 400 persones que van participar en l'acció de protesta després de la mort, divendres, de la jove de 18 anys, Judit Escobar, veïna de Bescanó. El recorregut de poc més d'un quilòmetre per l'N-141e va obligar a tallar completament aquesta carretera al trànsit i la marxa es va aturar al punt exacte on divendres va perdre la vida la jove bescanonina, per fer-hi un minut de silenci d'homenatge. Entre els que portaven la pancarta hi havia l'àvia de la jove que duia una fotografia de la víctima i no va poder reprimir l'emoció. La comitiva va arribar fins a l'entrada de Montfullà per retornar fins al municipi de Bescanó per la via verda lateral a la carretera i va permetre reobrir el trànsit.

El conseller Vila m'ha garantit que la carretera és prioritària i ja se n'ha resolt la part tècnica i política
Xavier Soy
alcalde de Bescanó
No demanem una autopista, volem una carretera digna i posar fi als accidents
Albert Roura
integrant de la plataforma de la carretera de la vergonya

La lentitud d'un projecte

En el projecte del nou traçat de la N-141e i la C-63 entre Amer i Salt hi ha anat havent retards. El 2006 la Generalitat va prometre que sortiria l'estudi informatiu al cap de pocs mesos, però encara no s'ha presentat. Les negociacions sobre el traçat i les al·legacions dels diversos municipis afectats ha estat un dels motius del retard d'aquest projecte que a l'any 2006 s'estimava que tindria un cost de 110 milions d'euros. L'obra inclou tot el tram des d'Amer fins a Salt i preveu variants a Amer, Anglès, Bonmatí i Bescanó. La plataforma sempre ha demanat prioritzar els 17 quilòmetres que hi ha de la Cellera a Salt, ja que es consideren els més perillosos. Un estudi quantificava en gairebé 10.000 el nombre de vehicles que passen cada dia per la carretera N-141e, del quals més de 700 eren vehicles pesants. El projecte preveuria un túnel des del final de la recta de Trullàs fins a la central elèctrica de Vilanna, i el salt a l'altre costat del Ter fins a Montfullà.

Tres morts i molts ferits

Tura Soler

El tram de l'N-141e que va de Salt a Anglès és perillós. Ho saben tots els conductors que hi han de passar i els accidents que s'hi registren ho demostren. En els últims tres anys han mort almenys tres persones (comptant-hi la jove morta divendres) de resultes dels accidents que s'hi han produït. El 23 de juliol del 2009 una veïna d'Amer, Miriam Puig, va morir quan el seu cotxe va xocar amb un altre vehicle (conduït per un conductor que anava begut) quan passava a l'altura de Montfullà. Aquest accident, a diferència del de divendres, va passar de nit, a les onze, al punt quilomètric 111,7 de la carretera N-141e. Un Peugeot 406, conduït per un jove de Bescanó, anava en direcció cap a Salt quan va xocar amb un Fiat Punto, que circulava cap a Amer, el que anava la noia d'Amer. Després d'aquest accident es va reactivar el grup del Facebook creat per protestar contra el mal estat de la carretera i reclamar-ne millores.

El 9 de febrer del 2010 va ser un home que caminava per la carretera, Dimitro Danilov, que va morir com a conseqüència d'haver estat envestit per un cotxe, en el terme de Bescanó. En el moment de l'accident, l'home anava indocumentat i va costar de saber de qui es tractava.

I els accidents amb resultats de ferits són freqüents; com el que hi va haver el 23 de setembre del 2011, que causar dos ferits després que dos cotxes xoquessin frontalment. El 29 de juliol del 2011 el conductor d'una furgoneta es va fer ferides molt greus en un altre accident a l'anomenada “carretera de la vergonya”. El 9 d'octubre del 2009 hi va haver un xoc en cadena amb diversos vehicles implicats, un tipus de xoc sovint propiciat perquè l'asfalt rellisca especialment en zones humides i ombrívoles on la carretera discorre al costat del riu. A part dels accidents, en la carretera també hi ha hagut incidències com l'esllavissament de terres, que es va produir el 16 de març del 2011, que va dificultar la circulació i que també va posar de manifest que la carretera no està en bones condicions.

La Generalitat sosté a Soy que és una obra prioritària

L'alcalde de Bescanó, Xavier Soy, i diversos regidors municipals van assistir de manera discreta a la marxa de protesta que van organitzar de manera espontània els veïns del poble després de l'accident mortal de divendres. Soy va explicar la voluntat de compartir “la pena i la tristor d'aquesta família”. Sobre la reivindicada variant que acabi amb la perillositat de l'actual traçat, Soy va avançar que divendres mateix va parlar amb el nou conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, sobre la carretera i l'alcalde convergent assegura que Vila va admetre que el nou traçat de l'N-141e “és prioritària per a les comarques gironines”.

A més, Soy va demanar a Vila que hi pugui haver una trobada amb el consistori i amb membres de la plataforma ciutadana que reclamen millores urgents a la carretera per evitar més accidents perquè es pugui establir un calendari sobre el projecte de la variant i el nou traçat per aquesta via conflictiva i perillosa. L'alcalde de Bescanó assenyala que Vila “va garantir que el projecte està resolt a nivell tècnic i polític i ara cal que pugui entrar al pressupost”. Soy garanteix que “faran la pressió necessària” perquè el projecte tiri endavant després de molts anys de retards i reiterades demandes ciutadanes per posar fi a una situació que els veïns de tota la zona del Ter-Brugent consideren inconcebible. El president Artur Mas i l'exconseller Lluís Recoder ja havien dit que era prioritària.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.