Infraestructures

infraestructures

Cap a 62.000 viatgers ja han passat pel túnel del TAV

La majoria són passatgers que surten de Barcelona, seguits dels que pugen al tren a Figueres

segons Ferrmed, el 2016 el tram internacional estarà saturat, i troba a faltar projectes dins l'eix mediterrani

Gairebé 62.000 persones van agafar el TAV des de mitjans de desembre fins al mes d'abril. L'alta velocitat s'ha consolidat com a mitjà de transport més enllà del lògic efecte de crida inicial just després d'estrenar-se, amb una mitjana de viatgers per sobre dels 14.000 usuaris mensuals. En el primer mes i mig de funcionament, l'havien utilitzat 14.500 persones. Barcelona és el principal emissor i receptor, amb 40.000 dels 62.000 usuaris. La ruta amb París és la de més èxit, seguida de la que l'uneix amb Montpeller i Perpinyà –13.604, 11.721 i 6.923 viatgers respectivament–. Entre tots els destins, s'han venut 39.987 bitllets.

A les comarques gironines, l'estació de Figueres-Vilafant és la que absorbeix gairebé tot el trànsit, amb 19.172 de les 21.768 persones que agafen el servei a la demarcació. La resta ho fan a l'estació de Girona. París i Montpeller són les destinacions principals. Per ara hi continua havent dues expedicions diàries en cada sentit del TAV entre Figueres i Perpinyà, un servei que ofereix l'operadora francesa SNSC. Renfe dóna l'opció de connectar amb l'estació de Vilafant amb un tren directe que només para a Barcelona i Girona.

Mancances de futur

El funcionament de la línia del TAV de manera definitiva es preveu per al 2012, quan s'hagin acabat les obres a tot el tram. El 2016, però, ja podria estar saturada. Això és el que defensa el lobby europeu Ferrmed, dins d'una anàlisi de l'estudi que el Ministeri de Foment ha presentat sobre el corredor mediterrani. Segons el document, a una mitjana de 116 quilòmetres per hora de velocitat comercial dels combois, la línia entre Perpinyà i Figueres estarà saturada el 2018. Però si la velocitat puja als 200 km/h, la saturació es produiria en el 2016, quan hauria d'assumir un trànsit de 128 trens diaris. En canvi, es considera que la línia de velocitat convencional entre Portbou i Barcelona ja es va saturar el 2010, amb un 78% de la capacitat consumida.

Per això considera que s'han de desenvolupar projectes que el ministeri no preveu dins de l'eix mediterrani. Per exemple, una línia només de mercaderies entre Castellbisbal i Girona, que servís de circumval·lació del sector nord. De Sant Celoni a Girona, per exemple, l'obra costaria 450 milions, i Ferrmed la planifica a llarg termini, entre el 2021 i 2025. Entre el que també es requereix, i ja a curt termini, és dotar d'ample UIC la línia fins a Portbou.

LA XIFRA

21.768
persones
van utilitzar les estacions de Girona i Figueres fins a l'abril per agafar l'alta velocitat.

LA DATA

2025
és la data objectiu
que Ferrmed es posa per tenir una línia només de mercaderies entre Sant Celoni i Girona.

Les obres avancen a bon ritme en tot el traçat

Les obres del TAV avancen entre Girona i Figueres. En molts trams ja s'hi ha col·locat la via, i s'estan acabant estructures com el viaducte de Bàscara o molts túnels. A Girona es continua perforant.

Menys de la meitat d'inversions a l'eix són per a obres no radials

Segons l'anàlisi de Ferrmed, menys de la meitat de les inversions que l'Estat inclou en l'estudi de l'eix mediterrani corresponen a infraestructures no radials, o sigui, que no tenen com a finalitat enllaçar amb Madrid. Només 20.000 dels 51.300 milions previstos són d'infraestructures “no radials”. A més, són les que es programen a llarg termini, com la connexió de Castelló a Tarragona, o les que no tenen un calendari clar, com el tercer rail fins a Portbou.

Connexió amb l'aeroport de Girona i la circumval·lació a la ciutat

L'estudi detalla les obres que no inclou el Ministeri. A les comarques gironines, cita diversos projectes que ara no estan previstos. Per exemple, l'estació de l'aeroport de Girona, que Ferrmed creu “imprescindible” junt amb la connexió amb tots els aeroports importants de l'eix. En una primera fase tampoc es preveu la circumval·lació de la ciutat de Girona, que facilitaria el pas de mercaderies perilloses sense que haguessin de passar per sota Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.