Les obres del tercer rail per al TAV entre Girona i Figueres començaran el juny

Els treballs a la via es faran de nit per minimitzar les afectacions als usuaris

Adif, l'ens encarregat de la infraestructura, va adjudicar les obres a finals de gener, amb l'objectiu d'adaptar la via convencional –d'ample ibèric– a l'ample internacional –més gran que via l'ibèrica–. Això significarà afegir un tercer rail a la via en direcció França perquè hi pugui circular el TAV, a menys velocitat de la normal, mentre no s'acaben els treballs de la via nova. Si es compleixen els terminis, això podria succeir a finals del 2010, després de substituir les vies en 41 quilòmetres entre Girona i Figueres. Els treballs tenen un pressupost de 93,8 milions, i els executaran la unió temporal d'empreses formada per Alstom, Comsa i Acciona. A més, a part de la instal·lació del tercer rail, es faran altres obres de modernització de la infraestructura, com la renovació del balast, la construcció d'apartadors per als trens o un pas inferior a Celrà, entre altres actuacions.

La base, a Flaçà

En els últims dies ja han arribat els primers combois amb les travesses a l'estació de Flaçà, on s'utilitzaran les vies secundàries com a base dels treballs i de distribució de les travesses sobre les quals es col·locaran els rails. Els treballs de substitució de les travesses velles per les noves –que seran més de 100.000– començaran el juny, i s'allargaran uns mesos. Segons explicaven ahir alguns dels operaris que treballaven amb els combois, les obres es faran en trams curts i aprofitant al màxim les hores en què no hi hagi trens de viatgers, per així afectar al mínim possible el servei ferroviari.

La regressió del Manol a Vilafant

J.PUIGBERT

L'Associació d'Amics del Manol i Palol Sabaldòria, a Vilafant, han denunciat a l'Agència Catalana de l'Aigua els problemes que les obres del TAV i de la variant del tren convencional causen en el riu de manera que els danys poden suposar «un retrocés d'una vintena d'anys en la recuperació de l'equilibri de l'ecosistema de la zona». En concret es queixen d'un pas de vehicles que s'ha fet en el Manol mitjançant un talús que talla la llera del riu i deixa un únic pas d'aigua per mitjà d'uns tubs. També diuen que aprofitant l'embassament que es produeix amb aquesta actuació, l'empreses que fan les obres extreuen aigua amb cisternes per utilitzar-la en els treballs. «Les infraestructures no només estan trinxant el poble de Vilafant sinó que també les contrades que s'havien recuperat amb molt d'esforç del seus veïns», diu l'entitat que es queixa que l'actuació «desmesurada» de les empreses contractistes sigui tolerada per part d'Adif.

Els sindicats de Renfe, a un pas de la vaga

JOAN RUEDA

Els sindicats, si més no els majoritaris de Renfe a Barcelona, estan en peu de guerra. L'anunci, oficialitzat dijous de la setmana passada en la visita del ministre José Blanco, a Catalunya, que a partir de l'any 2011 serà la Generalitat, ja titular del servei de rodalies, la que decidirà qui gestiona el servei, ha encès els ànims. Els sindicats es reuniran avui amb l'empresa i no descarten tornar a convocar vaga. De fet, els dos sindicats majoritaris a Barcelona, el Sindicat Ferroviari (SF) i el Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (Semaf), ja van avançar ahir la seva posició: anar a la vaga. L'any 2007, quan la Generalitat i Estat van posar fil a l'agulla al traspàs de rodalies, els sindicats ja van advertir que no hi donarien suport si això podia «amenaçar» les seves condicions laborals. L'advertiment es va convertir en una amenaça de vaga, que es va desconvocar gràcies a uns acords en què Foment es comprometia que «Renfe Operadora continuaria prestant el servei mentre no s'arribés a un acord en el model futur de gestió del servei de rodalies».

La regressió del Manol a Vilafant

J.PUIGBERT

L'Associació d'Amics del Manol i Palol Sabaldòria, a Vilafant, han denunciat a l'Agència Catalana de l'Aigua els problemes que les obres del TAV i de la variant del tren convencional causen en el riu i avisa que els danys poden suposar «un retrocés d'una vintena d'anys en la recuperació de l'equilibri de l'ecosistema de la zona». En concret es queixen d'un pas de vehicles que s'ha fet en el Manol mitjançant un talús que talla la llera del riu i deixa un únic pas d'aigua per mitjà d'uns tubs. També diuen que aprofitant l'embassament que es produeix amb aquesta actuació, les empreses que fan les obres extreuen aigua amb cisternes per utilitzar-la en els treballs. «Les infraestructures no només estan trinxant el poble de Vilafant sinó que també les contrades que s'havien recuperat amb molt d'esforç del seus veïns», diu l'entitat que es queixa que l'actuació «desmesurada» de les empreses contractistes sigui tolerada per Adif.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona