Infraestructures i serveis

El Penedès marítim se sent castigat pels peatges de la C-32

La patronal adverteix que les empreses del Garraf i el Baix Penedès són menys competitives pels peatges

Els alcaldes reivindiquen la vinyeta per a tot Catalunya

L’aixecament de les barreres als peatges de bona part de les autopistes catalanes no ha fet a tothom feliç, malgrat les imatges de celebracions en diferents punts del país. Des dels més reservats, que esperen l’anunci de la nova forma de pagament en breu, fins als que conserven el peatge a les vies naturals de comunicació al seu territori. Aquest és el cas de les comarques del Garraf i el Baix Penedès, on les negociacions dels ajuntaments afectats han permès posar en marxa des del passat 1 de setembre un sistema de bonificacions del 40% i el 70% als peatges de Vallcarca i Cubelles respectivament per als vehicles que facin els trajecte d’anada i tornada dins el mateix dia. La mesura ha estat acceptada amb optimisme per part dels ajuntaments i la patronal, però ni els alcaldes ni la Federació Empresarial del Gran Penedès (FEGP)no en tenen prou. Ells demanaven bonificacions del 100% a Cubelles i del 50% a Vallcarca i confien que la Generalitat incorporarà la partida necessària per garantir aquestes xifres a partir del pressupost de l’any que ve. Els alcaldes remarquen el greuge comparatiu que pateixen i la pèrdua de competitivitat que els produeix el peatge, tant per a les empreses que estan ubicades a les seves comarques com per als treballadors que s’han de traslladar a Barcelona a treballar.

L’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau, recorda que no hi ha alternativa gratuïta tret de la carretera de les Costes, al Garraf, que es considera una via de servei, per comunicar el Garraf amb Barcelona. Arnau diu que el transport públic tampoc no és suficient ni entre capitals de la vegueria ni amb Barcelona i remarca el fet que en aquest moment l’increment de trànsit ferroviari a la línia del Garraf fa que els trajectes a Barcelona siguin més llargs ara que 40 anys enrere.

La presidenta de la Federació Empresarial del Gran Penedès (FEGP), Neus Lloveras, diu que està més que provada la pèrdua de competitivitat a les comarques afectades pels peatges. En el cas de la C-32, Lloveras recorda que són dues de les comarques amb els índex d’atur més elevats de Catalunya i demana la implicació de l’administració per trobar solucions més enllà de les bonificacions que van entrar en vigor el passat 1 de setembre. Tanmateix Lloveras considera insuficients les bonificacions aplicades i reivindica el model de la vinyeta a tot Catalunya: “D’aquesta manera tots pagarem una mica i garantirem el manteniment de tota la xarxa viària i les inversions futures que siguin necessàries.” Segons ella, “pensar que es pot mantenir la xarxa viària sense pagar res és no voler veure la realitat”.

L’alcalde de Calafell, Ramon Ferrer, creu que amb l’aixecament de les barreres a l’AP-7, alguns municipis del Baix Penedès tindran una opció gratuïta per desplaçar-se a Barcelona, però reivindica l’increment de les bonificacions a Cubelles i Vallcarca. Ferrer demana que el pressupost de la Generalitat incorpori la partida necessària per fer possibles aquestes bonificacions.

Ferrer creu que el model de la vinyeta pot ser una solució per resoldre el problema dels peatges a Catalunya, però creu que l’evolució del manteniment de l’AP-7 influirà molt en les decisions que s’han de prendre a curt i mig termini. Segons Ferrer, tot acabarà depenent de la capacitat de l’Estat per mantenir les autopistes i garantir les inversions necessàries per tenir una xarxa viària en condicions òptimes.

LES FRASES

Pensar que es poden tenir autopistes sense pagar és no voler veure la realitat
Neus Lloveras
Presidenta de la FEGP

LA XIFRA

6,98
euros.
És el preu del peatge de Vallcarca a la C-32 en aquest moment, al qual s’apliquen bonificacions.
Al Garraf i el Penedès Marítim no hi ha una alternativa gratuïta ni transport públic suficient.
Olga Arnau
ALCALDESSA DE VILANOVA I LA GELTRÚ


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona