Infraestructures i serveis

DAMIÀ DEL CLOT

PRESIDENT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME

“Volem que l’N-II recuperi l’essència de camí ral”

“A partir del setembre començarem a transitar per una comarca lliure de peatges i s’ha de veure com evoluciona la mobilitat de tot el conjunt de carreteres”

“Nosaltres l’autopista del Maresme ja l’hem amortitzat molts cops. Tenim clar que s’ha de mantenir però de moment creiem que es pot fer des dels pressupostos de la Generalitat”

La mobilitat al Maresme serà el punt més important de l’agenda comarcal del proper any

El 31 d’agost serà el darrer dia que s’haurà de pagar per circular per l’autopista del Maresme després de 52 anys de barreres.

S’acaben els peatges. Ara què?
Sembla que no pugui ser, oi? A partir d’ara hem de repensar la mobilitat de la comarca perquè això tindrà un impacte. Des del Consell Comarcal amb la Generalitat hem treballat amb estudis per veure com afecta això la mateixa C-32, l’N-II, que deixarà de ser la primera carretera gratuïta en importància, les vies intracomarcals que connecten municipis i també el transport públic en autobús i les rodalies.
Ara fa un any es va posar a licitació un estudi de mobilitat al Maresme. Ja està enllestit?
Encara no tenim les conclusions, però esperem tenir-les en breu per veure què cal fer. Hem fet reunions amb diferents municipis per veure quin impacte tindrien totes les inversions que s’han de fer derivades de la gratuïtat de la C-32. A partir del setembre començarem a transitar per una comarca lliure de peatges i s’ha de veure com evoluciona la mobilitat, quin trànsit hi ha a cada carretera i creuar els estudis amb la mateixa realitat. Fins a final d’any no podrem començar a valorar l’impacte de la gratuïtat del peatge.
Els fa patir que es pugui col·lapsar la C-32 a partir de l’1 de setembre?
No crec que es col·lapsi. La C-32 era una barrera però molta gent ja tenia el pagament del peatge en el seu marc mental i la feia servir. La gran majoria de persones que vivim a la comarca hem nascut amb el peatge, un instrument franquista de control de la mobilitat.
L’octubre passat es va anunciar una inversió de 340 milions d’euros fins al 2025. Està definit com s’invertiran?
Començarem en breu. La mobilitat al Maresme serà el punt més important de l’agenda comarcal del proper any perquè és el que tindrà més impacte sobre la vida dels ciutadans.
Haurà arribat l’hora de repensar l’N-II?
De fet, els ajuntaments ja han començat a fer-ho. Aquest replantejament de l’N-II té dues dimensions, la de cada municipi, que ha de veure com vol que sigui el seu tram, i en l’àmbit de comarca. Hem de tenir una N-II que sigui igual a tot el territori amb el vistiplau de tots els actors que treballen per la mobilitat a la comarca. En alguns municipis com el Masnou, Vilassar de Mar, Premià de Mar i Cabrera han tingut reunions per veure com s’ha de dissenyar el tram d’N-II que va des de Mataró fins a Montgat, però alhora el disseny reclamarà un posicionament en l’àmbit de comarca perquè el trànsit no sigui diferent en el Baix i l’Alt Maresme.
Un estudi xifra entre 6.000 i 15.000 vehicles diaris la reducció de la circulació de l’N-II amb la gratuïtat de l’autopista.
Partim de la idea que l’autopista absorbirà gran part del trànsit de l’N-II i tindrà un impacte directe en la mateixa carretera. Aquesta és la gran finestra d’oportunitat per començar a treballar en una via que havia tingut una molt alta sinistralitat, sobretot al tram del Baix Maresme. L’N-II ha estat durant molts anys una gran barrera, com la via del tren, i ara toca subvertir aquesta situació.
Se la imaginen com una via més pacificada?
Sí, i més integrada als municipis. Volem que l’N-II recuperi l’essència de camí ral, de passeig, tal com surt a les fotos en blanc i negre. Ja hi ha plataformes ciutadanes que amb el suport dels ajuntaments han començat a tallar l’N-II per fer activitats lúdiques i reivindicatives. Això voldríem nosaltres, que fos una carretera integrada a cada poble.
Això farà necessari tenir una autopista més permeable, amb més accessos?
En els projectes que hem començat a treballar amb els municipis n’hi ha planificats més. Hi ha els accessos i sortides a Vilassar de Mar-Cabrils i a Teià, que ara no hi són. Es treballa amb la possibilitat que l’autopista sigui molt més accessible des dels municipis, tant de muntanya com de mar.
Ara l’Estat planteja que caldrà buscar una via per finançar el manteniment, com ja assenyalava la Generalitat amb la vinyeta. Cap on s’ha d’anar?
Nosaltres l’autopista del Maresme ja l’hem amortitzat molts cops. Tenim clar que s’ha de mantenir, però de moment creiem que es pot fer des dels pressupostos de la Generalitat. La vinyeta hauria d’incloure totes les autopistes i n’hi ha que encara estan en concessió i tenen les seves pròpies regles del joc. Mentre no es resolgui, la C-32 hauria de ser gratuïta per als usuaris. Aquest és un debat que ha d’afectar tot el conjunt d’autopistes de Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona