Infraestructures i serveis

Recuperació lenta dels efectes de la llevantada d’octubre

Els aiguats es van endur ponts, pendents de refer

El tren entre l’Espluga de Francolí i Lleida no circularà fins al maig

La llevantada que els dies 22 i 23 d’octubre va assolar sobretot la Conca de Barberà i les Garrigues va provocar pèrdues milionàries i danys que encara es deixen veure sobre el terreny. Ponts enfonsats, talussos desfets, acumulació de deixalles en rius i rieres, dues línies de tren que no poden circular per una via tallada i uns recursos que no acaben d’arribar, cosa que dificulta tornar a la normalitat. Els municipis de Montblanc, l’Espluga de Francolí, Vimbodí, Vilaverd i Vall-clara, els més afectats per les pluges i les rierades, es van afanyar a fer el recompte de danys per poder accedir als ajuts de l’Estat que, gairebé quatre mesos després, no han arribat.

El govern català va aprovar a principi de febrer destinar 10,7 milions d’euros a reparar els danys causats per aiguats. Segons l’Agència Catalana de l’Aigua, la declaració d’emergència preveu un total de 47 actuacions a la demarcació de Tarragona, amb una inversió propera als 4,5 milions d’euros. Una trentena d’aquestes actuacions ja estan en curs i tres han acabat.

Via tallada

El tall ferroviari entre les estacions de l’Espluga de Francolí i Lleida es manté i afecta les línies R-13 (Lleida-Valls-Barcelona) i R-14 (Lleida-Reus/Tarragona-Barcelona). La llevantada va malmetre una setantena de punts de la línia ferroviària convencional, catorze dels quals, amb afectació greu o molt greu. Els danys van ser, sobretot, a infraestructures i diferents trams de via, alguns dels quals van quedar totalment destrossats per la força de l’aigua. Les obres de reparació se centren ara a augmentar la capacitat de drenatge, a banda de refer i protegir els trams de via i plataforma i la catenària i infraestructures malmeses. Adif estima que fins al 15 de maig no es podrà restablir la circulació ferroviària entre Lleida i l’Espluga.

El cost dels treballs ascendeix a més de 28 milions d’euros, un pressupost que inclou també els treballs al tram entre Calaf i Lleida, un dels punts afectats també per la llevantada i on la circulació va quedar restablerta el 27 d’octubre. En aquest tram es fan drenatges nous, es milloren els talussos i la cuneta i s’està construint una escullera perquè el temporal va fer que el canal afectés la via, i es vol evitar que torni a passar.

Mentre duri el tall ferroviari es manté un servei alternatiu per carretera entre Lleida i l’Espluga de Francolí i viceversa.

LA XIFRA

10,7
milions d’euros
va destinar el govern a reparar les lleres de les conques internes afectades per les rierades.

LA DATA

22.10.19
La llevantada
va afectar sobretot l’entorn del Francolí i va provocar una gran devastació entre els dies 22 i 23.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona