Infraestructures i serveis

Alcaldes del Berguedà demanen més carrils a la C-16 per evitar col·lapses

Aquest divendres a la carretera hi va haver retencions de 30 quilòmetres per una nevada al túnel del Cadí

Berga qüestiona la mobilitat que fomenta el país

El col·lapse de la C-16 al Berguedà, aquest divendres, ha portat cua. Les retencions de més de 30 quilòmetres entre Gironella i el túnel del Cadí van obligar molts turistes a fer nit a la comarca o retardar l'arribada al seu destí. I, a banda d'això, els berguedans que utilitzen diàriament la carretera van quedar-hi atrapats durant hores, quan tornaven a casa. El caos ha provocat un esclat de crítiques.

Divendres, a mitja tarda, Trànsit va obligar a portar cadenes a partir del túnel, en sentit nord, i els Mossos d'Esquadra es van desplaçar fins a la zona per assegurar-se que tots els vehicles en portaven. Van aconseguir que no hi hagués accidents.

Però més avall la situació es va complicar i la carretera va quedar més congestionada del que és habitual en un divendres d'hivern. “Jo no recordo haver viscut mai unes retencions tan exagerades a la C-16”, afirma l'alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara. Ell i la majoria d'alcaldes del nord de la comarca assenyalen la carretera com el principal detonant de la congestió. “O posem més carrils, o difícilment solucionarem cues com la de divendres”, assegura l'alcalde de Bagà, Nicolás Viso.

El somni dels carrils

Ara bé, actuar a la C-16 no és fàcil. L'orografia de la comarca posa les coses complicades a la Generalitat, que té un projecte avançat per fer un carril reversible. Segons David Font, alcalde de Gironella i president del Consell Comarcal del Berguedà, “el terreny no permet grans actuacions, però el problema requereix una solució definitiva i eficaç”.

En la mateixa línia, Lara considera que un nou carril “facilitaria la mobilitat”, però descarta la idea de desdoblar totalment la C-16: “Senzillament, és impossible.”

Turisme amb dues cares

Berga entona un discurs força diferent. El regidor Eloi Escútia demana coherència en el discurs dels berguedans: “Fomentem un desenvolupament basat en el turisme, però ens queixem dels turistes que pugen a la comarca i congestionen les carreteres.”

Per Escútia, la solució implica apostar pel transport públic. El regidor creu que les retencions són fruit del transport individualitzat i convida la comarca a “obrir el debat, reflexionar-hi i discutir sobre la millor opció pel bé de la zona”.

Els imprudents sense cadenes

Alguns conductors pretenien passar el túnel del Cadí sense cadenes i van ser aturats pels Mossos d'Esquadra abans de fer-ho. Molts d'ells van recular i es van adreçar als municipis de l'Alt Berguedà a la recerca de cadenes. D'altres, van preferir fer nit a la comarca i pujar l'endemà.

Els alcaldes de la comarca condemnen la imprudència d'aquests conductors i asseguren que cal fer pedagogia per conscienciar la societat. “És de sentit comú”, diu David Font.

A Bagà, Viso aplaudeix el fet que els Mossos no deixessin passar els vehicles sense cadenes, mentre que, a Guardiola, Lara lamenta que “la gent està acostumada a pensar que se'n sortirà de tot”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona