Medi ambient

El Montseny promourà la marca Reserva de la Biosfera

El parc natural potenciarà l'ús de la distinció entre empresaris turístics i agraris

També es crearà una imatge corporativa perquè la puguin fer servir els ajuntament que formen la zona

El Parc Natural del Montseny treballa per facilitar que els productes elaborats per productors agrícoles i ramaders i el sector turístic de la zona puguin fer servir la marca Reserva de la Biosfera com a reclam. Servirà per identificar els productes que elaboren i els serveis que ofereixen sempre que compleixin una sèrie de requisits que s'estan prefixant a través d'un reglament que reculli els criteris de qualitat mínims que cal complir. L'ús d'aquest distintiu s'obrirà a les empreses situades a dins de l'àmbit del parc natural però també a aquelles que estan situades a l'àmbit de la Reserva de la Biosfera que, des de l'ampliació aprovada per la Unesco el juny passat, inclou la totalitat dels termes municipals de tots els municipis de l'àmbit del parc natural excepte Sant Feliu de Buixalleu, a la Selva, que en va quedar fora per decisió pròpia.

Paral·lelament, també s'avança a fixar una imatge de marca que pugui ser utilitzada pels ajuntaments que integren la Reserva de la Biosfera per promocionar-se amb cartells però també amb altres suports com poden ser els seus webs. “Cal fer visible que el territori és reserva de la biosfera”, apunta Jordi Solé, cap de la direcció territorial nord dels Parcs Naturals de la Diputació, que inclou el Montseny.

Aquests aspectes, que es treballen en diversos grups de treball constituïts per la Diputació i els ajuntaments, es consideren prioritaris. Està previst que a final d'any tingui ja els primers resultats, que quedaran recollits en un pla d'acció que aprovi el consell coordinador de l'espai protegit. A banda, aquestes comissions treballen altres aspectes com la mobilitat, les energies renovables o la gestió de l'aigua. Per a cadascun d'aquests temes, s'elabora una diagnosi per conèixer el punt de partida de tot l'àmbit de la reserva, força més ampli que el parc.

“El fet d'unificar la imatge comuna per potenciar el concepte de Reserva de la Biosfera és molt important, entre d'altres, per diferenciar allò que realment compleix uns criteris de sostenibilitat i de responsabilitat en la gestió pública”, assegura l'alcalde de Tagamanent, Ignasi Martínez, que també té un negoci de restauració al pla de la Calma, en ple parc natural. Martínez afirma que “és molt important que tots els ajuntaments i entitats públiques treballin amb fermesa en una mateixa direcció, i no tan sols per imatge, també per convenciment”.

Participació

L'alcalde reclama una participació més activa dels ajuntaments que integren el parc natural en les jornades. “Espero que els alcaldes s'impliquin de veritat i apliquin els valors de la Reserva de la Biosfera de la Unesco i de la Carta Europea de Turisme Sostenible als seus municipis.” “La marca Reserva de la Biosfera té un reconeixement internacional i pot fer venir més gent”, afirma Andreu Salvat, de l'empresa Aprèn, gestora de la casa de colònies La Rectoria, a Figaró. “Serà clau, però, que després es garanteixi que tots els productes i serveis tinguin aquest respecte per l'entorn”, afegeix Salvat, que posa un exemple: “Si tens un equipament turístic al parc, no hauries de tenir espècies vegetals invasores al jardí.”

Per altra banda, la Coordinadora per la Salvaguarda del Montseny ha portat al síndic de greuges l'asfaltatge del camí de les Illes. Volen que no s'asfalti per garantir la supervivència de les comunitats i espècies existents.

Cal fer visible que el territori forma part de la Reserva de la Biosfera
Jordi Solé
direcció parcs naturals
La marca té un reconeixement internacional i pot fer venir més gent
Andreu Salvat
empresari
És molt important que els ajuntaments i entitats treballin en la mateixa direcció
Ignasi Martínez
empresari

Una activitat econòmica de 21 milions d'euros anuals

El Parc Natural del Montseny genera més de 21 milions d'euros anuals en totes les seves activitats. El 77% d'aquesta quantitat prové de les activitats del sector de serveis com a conseqüència directa del nombre de visitants. El 20,2% s'obté de la pròpia gestió del parc i menys d'un 3%, de les activitats agrícoles. El Montseny és un dels espais naturals de tot Catalunya que genera un major valor econòmic per la pròpia gestió del parc.

Dels 18,4 milions d'euros que es generen per la gestió de tots els espais naturals catalans junts, 4,3 milions corresponen a la gestió del Montseny, un 23% del total. Tot i aquestes dades, la despesa de cada visitant al Montseny és de 10,85 euros al dia. Aquesta xifra és molt baixa comparada amb la despesa en espais com el Montgrí i les illes Medes (58,69 euros/dia).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona