Medi ambient

Una màquina permetrà segar i recollir les algues del riu Ebre a la vegada

L'Idece adjudicarà el servei de manteniment de la via navegable per un import d'1,6 milions

Ara es tallen i molts macròfits queden escampats

La manca de sediments que arrossega l'Ebre, juntament amb un cabal escàs i la disminució de fòsfor a l'aigua des de la dècada dels noranta fan que l'aigua del riu sigui cada vegada més clara. I això afavoreix el creixement de macròfits, que dificulten la navegació fluvial. A partir del 2015, l'Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l'Ebre (Idece) millorarà la retirada de les algues, ja que disposarà d'una màquina que les segarà i recollirà a la vegada. “Fins ara una embarcació tallava els macròfits i amb una altra s'intentaven recollir, però sempre en quedaven d'escampats”, explica el director de l'Idece, Jordi Borràs. Cada temporada es tallen unes 15 tones d'algues de la via navegable.

El govern adjudicarà el manteniment de la via navegable pels tres anys vinents per un import d'1,6 milions d'euros, mentre que fins ara només ho feia per un any. “Si la mateixa empresa pot fer-se càrrec dels treballs de manteniment de la navegació fluvial durant tres anys li podem posar més condicions, i una serà l'adquisició d'una màquina per segar i recollir les algues”, comenta Borràs. Una màquina que té un cost aproximat de 400.000 euros.“Es tracta d'un contracte amb un pressupost important, i això permet a les empreses fer inversió en maquinària”, diu el director de l'Idece.

L'última temporada de navegabilitat (la campanya es va tancar el 3 de novembre) les algues no van suposar greus problemes, tot i que la tendència és que el creixement de macròfits vagi en augment. “Enguany, hem segat pocs macròfits perquè encara es notaven els beneficis de la gran aportació hídrica de l'Ebre del 2013 al seu tram final”, assenyala Borràs. En total, el riu va aportar 16.000 hectòmetres cúbics a la desembocadura, un volum d'aigua que enguany ha estat de 10.268 hectòmetres cúbics. Amb tot, el darrer any hidrològic també ha estat important. El cabal de l'Ebre, de fet, ha triplicat el cabal ambiental previst en el pla hidrològic de conca.

Pel que fa a l'empresa que assumeixi el manteniment de la via navegable, haurà de fer-ne la senyalització, retirar els macròfits i dragar algun tram si és necessari.

LA XIFRA

0,4
milions d'euros
és el cost de la màquina que segarà i recollirà a la vegada els macròfits del riu Ebre.

Més usuaris de la via navegable

Tot i que l'Idece no disposa encara de totes les dades per valorar la campanya de navegació fluvial, sosté que s'ha registrat un increment d'usuaris d'entre un 8 i un 10%. “Hi ha empreses que es dediquen al lloguer d'embarcacions que encara no ens han facilitat les dades d'usuaris, però hem constatat una tendència a l'alça”, manifesta el director de l'Idece. El 2013, la via navegable (entre Ascó i Amposta) va aconseguir 26.492 usuaris, que principalment van fer servir la piragua per navegar pel tram català de l'Ebre. No va ser una bona campanya perquè la temporada va començar amb dos mesos de retard per l'elevat cabal del riu (en més de 800 metres cúbics per segon la navegació queda prohibida).

La campanya de navegació comença per Setmana Santa i s'allarga fins a principi de novembre. Es calcula que cada usuari es gasta uns cinquanta euros diaris.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona