Medi ambient

Brussel·les fixa data per al final dels cotxes de gasolina

Demana que es prohibeixi la venda de vehicles de combustió a partir del 2035 en el projecte de transició verda

Aspira a elevar el consum de renovables un 40% en 10 anys, i blinda el mercat europeu

Cotxes, motos i furgonetes de gasolina i dièsel tenen els dies comptats, segons la previsió de Brussel·les. La Comissió Europea va demanar ahir que es prohibeixi la venda de vehicles de combustió a partir del 2035. És una de les mesures més destacades del macroplà europeu per fer realitat la transformació verda de la Unió Europea.

El paquet Fit for 55 busca assolir l’objectiu de reduir un 55% les emissions contaminants pel 2030 i la neutralitat climàtica pel 2050, amb una desena de propostes legislatives. “És un canvi generacional realista i optimista”, assegurava ahir la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen. A Brussel·les argumenten que ara cal posar el focus en els transports, l’habitatge i l’energia per fer un salt qualitatiu cap a un model econòmic i social més sostenible. Ho vol fer amb més impostos, regulació i inversió. Segons fonts comunitàries, en les darreres dècades la indústria ja ha fet molts esforços per reduir el seu impacte mediambiental.

Ara l’executiu europeu creu que sectors com el dels transports hi ha de posar de la seva part. Per això aposta per prohibir la venda de nous cotxes de combustió en menys de 15 anys i crear un mercat d’emissions per al transport per carretera, similar al sistema de comerç d’emissions (ETS per les seves sigles en anglès), sota el qual actualment està principalment la indústria. A la pràctica, obligaria els vehicles terrestres a pagar si volen emetre més CO2 del permès.

Després dels cotxes, avions i vaixells comercials són els que més emissions generen per la seva alta dependència dels carburants de combustió. L’executiu comunitari els vol forçar a utilitzar fonts d’energia verdes amb restriccions. Per exemple, pretén crear un nou impost al querosè, el combustible de l’aviació, i incloure el comerç marítim en el règim d’ETS.

Brussel·les també demana un esforç a les llars i els consumidors. Els habitatges quedarien coberts per un sistema especial d’ETS que els obligaria a pagar si contaminen per sobre dels límits establerts. Conscient del rebuig social que això pot generar, proposen crear un fons de 72.200 milions d’euros per compensar el cost d’aquesta revolució verda que carreguin els més pobres.

En paral·lel, també veuen necessari ajudar a transitar cap a un model energètic més sostenible promovent les energies renovables. La CE reclama duplicar-ne el consum i aconseguir així que el 2030 representi el 40% de les fonts d’energia a la UE. Actualment, només representen el 19,7%, segons les últimes dades de l’oficina estadística de la UE. A Catalunya està per sota del 10%. Aquesta reforma històrica d’ampli abast també toca àmbits com ara l’agricultura o el sector forestal, i està embolcallada amb un aranzel climàtic que busca blindar la competitivitat internacional de les empreses europees. Fent pagar una taxa a les importacions per anivellar-les als estàndards europeus, Brussel·les intenta calmar les angoixes de molts sectors econòmics que veuen amb recel el gran projecte europeu per sobreviure a l’escalfament global del planeta.

LA FRASE

És un canvi generacional realista i optimista
Ursula von der Leyen
PRESIDENTA DE LA COMISSIÓ EUROPEA

LA XIFRA

72.200
milions
és el fons que proposa crear la CE per compensar el cost als més pobres.

Un projecte encara amb un any de negociació

Tot està per fer i tot és possible. El paquet Fit for 55 és només un projecte climàtic. Ara els estats i el Parlament Europeu s’hauran de barallar per acabar de definir les reformes. El més complicat és la revisió dels impostos mínims als carburants contaminants, tant per als nous com el del querosè com per l’eliminació de les excepcions que, a la pràctica, “afavoreix l’ús dels combustibles fòssils”, admeten fonts comunitàries. S’espera que les converses durin almenys un any i que governs i eurodiputats rebin fortes pressions de la indústria i les ONG per defensar els seus interessos. Els ecologistes critiquen que és “insuficient” i que, a sobre, els ciutadans “pagaran les factures” de la contaminació.

La Comissió Europea defensa que el paquet que hi ha sobre la taula és “equilibrat” perquè busca assolir l’objectiu del 55% a través del comerç d’emissions, la regulació i els impostos. “Si durant la negociació cau alguna d’aquestes tres potes, s’ha de suplir d’alguna manera”, avisen, i anticipen problemes en matèria de fiscalitat, ja que es necessita la unanimitat de tots els estats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona