Medi ambient

Buidar Vacamorta de residus costarà entre 81 i 159 milions

La Generalitat estudia diverses alternatives, des d’un abocador nou i proper fins a dur deixalles a les Terres de l’Ebre, o un procés innovador que duraria, però, 37 anys

Al municipi encara esperen una reunió

La Generalitat ja disposa d’un avantprojecte que quantifica els costos estimats de buidar de residus l’abocador de Vacamorta, a Cruïlles, i els pressupostos de les diverses alternatives proposades oscil·len entre els 81 milions d’euros i els 159, en funció de quina s’escollís. Les xifres del document, que va fer públiques ahir Ràdio Girona, també plantegen calendaris amb diferents durades i impactes. L’opció més ràpida, així, serien els cinc anys que trigarien a buidar els 2,7 milions de tones de residus amb maquinària específica que omplís camions de 20 tones en un lapse de cinc minuts –120 al dia–, però també seria la més costosa, perquè implicaria traslladar els residus a 300 quilòmetres de distància fins a l’abocador en tràmit de Riba-roja, a les Terres de l’Ebre.

Aquest projecte també té l’oposició veïnal de diverses poblacions de la Ribera d’Ebre i el Segrià, i té una derivada similar, un pèl menys costosa, que seria repartir deixalles també entre els dipòsits de Tivissa i els Hostalets de Pierola –aquest darrer una mica menys llunyà–. Implicaria, però, la reducció de capacitat d’aquests abocadors.

L’alternativa més econòmica, de 81 milions, seria el trasllat de deixalles a un nou abocador, a les comarques gironines, en un radi inferior a 80 quilòmetres. Però només els tràmits per habilitar-lo ja requeririen els mateixos cinc anys. I en darrer lloc, una opció per valoritzar les restes aprofitables de metalls o plàstics i combustibles per a la incineració seria la mineria d’abocadors o landfill mining, que reduiria el volum a traslladar i els costos (entre 110 i 117 milions), però que podria allargar el buidatge, un cop iniciat, més de 37 anys.

Malestar i mancances

Al poble, mentrestant, les dades els han agafat per sorpresa, ja que des de la tardor esperaven una nova reunió de la comissió de seguiment, amb l’actual conseller, Damià Calvet. L’alcalde, Salvi Casas, lamentava que s’hagi assabentat de les línies bàsiques de l’informe verbalment, però recordava que el compromís era seguir el procés pas a pas i participar-hi, tant des del consistori com per part dels opositors a Vacamorta, amb la Plataforma per una Alternativa a l’Abocador de Cruïlles (PAAC) al capdavant.

Casas, en espera de la comunicació oficial de l’estudi o la seva publicació, avançava que l’estudiarien i es reservarien el dret de fer-hi al·legacions, però trobava a faltar que no s’hi preveiés el buidatge total. “Només s’han previst les tones dipositades des del 2003, i insistim que el buidatge i la restauració han de ser totals”, refermava. La sentència que s’executaria fa referència a aquell any, però n’hi ha una altra d’anterior que incloïa fins a l’inici de l’activitat, l’any 2000.

LES XIFRES

159
milions
costaria traslladar les tones de residus en camions durant 5 anys al futur abocador de Riba-roja d’Ebre.
81
milions
és l’opció més econòmica, i comportaria obrir un nou dipòsit legal en un radi de 80 quilòmetres.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona