Urbanisme

Recuperem l’autopista

Un moviment nascut en la societat civil, la plataforma Transformem l’Autopista, demana que la C-31 deixi de contaminar

Han ocupat l’autopista dues vegades i per aquest 7 d’abril la volen tallar per fer una marxa reivindicativa

“El tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Daniel Gracia, ens va dir que ho tenia clar: cobriment”

El 7 d’abril, Dia Mundial de la Salut, tallaran l’autopista C-31 a l’altura de Badalona i faran una marxa popular en la qual participaran diverses entitats. Els ciutadans, organitzats, reivindicaran in situ: volen que aquesta via canviï de dalt a baix, que deixi de dividir la ciutat en dos. No és la primera vegada que els veïns “prenen” la C-31. La Diada de l’Ensenyament, el maig del 2023, es va fer una trobada d’entitats que va ser tot un èxit de participació. I al setembre, una pedalada. Tot això ho organitza la plataforma Transformem l’Autopista, que va néixer el setembre del 2021. Venien d’altres lluites i victòries. Ho explica Mercè Cabrera, presidenta de l’associació de veïns de Morera i membre de la plataforma: “Veníem d’una lluita anterior per salvar el turó de l’Enric i el torrent de la Font. Ben bé va durar sis anys, contra Mercadona i el tanatori que s’hi volien instal·lar. Ens va costar molt i al final vam aconseguir protegir l’espai verd.” El 24 d’octubre de 2021 es va fer una festa per celebrar la victòria. Havien aconseguit salvar, explicaven aleshores, “la principal zona verda del barri i el gran espai de passeig, esbarjo i descans per als seus habitants i dels barris de l’entorn”. Continua Mercè Cabrera: “Va costar molt, però al final ho vam aconseguir! Teníem tan a tocar l’autopista que vam dir-nos: «Continuem!» Ara volem transformar aquesta via de 200.000 m² per la qual passen 70.000 cotxes cada dia. La C-31 contamina moltíssim i divideix la ciutat en dues Badalones, la de dalt i la de baix.” Cabrera parla d’una divisió, d’una desvertebració que fa moltes dècades que es posa damunt de la taula quan es parla del model de ciutat. L’autopista s’ha vist sempre com la responsable última de la fractura de la ciutat. És freqüent que les persones que viuen en barris allunyats del centre de la vila, i més si és per sobre de l’autopista, diguin: “Baixo a Badalona.” “Hi ha molts carrers tallats per l’autopista, més de quaranta! Van fer una barbaritat. Recordem-ho, l’autopista té l’origen en la necessitat de donar servei als barcelonins perquè anessin a les segones residències! Era a finals dels seixanta. Mai van pensar en Badalona, en Sant Adrià de Besòs ni en cap lloc travessat per l’autopista.”

El setembre del 2021, doncs, comencen. Fan una assemblea i es constitueixen i comencen a contactar amb diferents entitats. Al principi, educatives, sobretot. “Si ens hi fixem, hi ha moltes escoles que justament estan al voltant de l’autopista. I sabem, perquè hi ha estudis que ho confirmen, que la contaminació de l’autopista afecta els que hi estan més a prop i sobretot els infants. Fins i tot afecta el seu desenvolupament cognitiu, l’empitjora.” “Fa molts anys que es lluita per la transformació de l’autopista, i hi ha moltes entitats a Badalona que hi estaven treballant. Però nosaltres hem aportat la visió de la salut, de la contaminació, que és diferent. Hem aconseguit que aquest tema estigui a les agendes de tots els polítics, almenys municipals.” L’autopista segrega i fa emmalaltir, insisteixen. “Està constatat.”

El seu manifest amb data de setembre del 2022 recull les nombroses entitats promotores, com Massa Crítica, Fampas, Els Verds de Badalona, Badalona pel Clima, Som Mobilitat, Òmnium Cultural Badalona. I els abundants suports, de les associacions de veïns: Bufalà, Canyadó, Can Solei, Centre, Coll i Pujol, Dalt la Vila, Iris-Sol-Casagemas, Juan Valera, Montigalà-La Batllòria, i la Morera, entre moltes altres.

I què se’n pot fer, de la C-31? “La transformació de la C-31 es pot veure de diferents maneres, així que vam decidir que siguin els tècnics de la Generalitat, de l’AMB, dels ajuntaments, els que decideixin quina és la millor solució. No fa gaire, parlant amb el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Daniel Gracia, ens va dir que ell ho tenia clar: cobriment. I ens va dir que treballaria per aconseguir-ho. Hi ha altres propostes, alguna de molt antiga, com treure-la d’allí i traslladar-hi les vies del tren... nosaltres volem que tota aquesta contaminació s’acabi. Hi ha habitatges que estan a tocar que no poden obrir les finestres! Ens passa que fa tants anys, més de cinquanta, que convivim amb aquest monstre que ens hi hem acostumat.”

Són conscients que no serà d’avui per demà, que va per llarg. Si la lluita pel turó de l’Enric va costar sis anys, aquesta costarà més. “Ha de ser un tema que preocupi als ciutadans, perquè fins que no vam començar a parlar amb les escoles, amb les famílies, no es van adonar que és un tema complex i perillós i alguna cosa s’hi ha de fer. Ara s’està començant a qüestionar. Hi ha més persones que han pres consciència d’aquesta situació.” L’autopista no trinxa només Badalona però la plataforma està concentrada allí. És cert, però, que amb Sant Adrià hi ha contactes. Des de Barcelona fins a Mataró, ens podem imaginar l’impacte. Què volen? Diu el manifest: “Volem donar un protagonisme absolut al verd urbà per trencar l’illa de calor que es l’autopista sobretot als barris mes deficitaris com Sant Roc, Llefià, la Salut, Sant Crist, Dalt la Vila, etcètera.” La C-31, un nou eix verd.

“Estan governant a Badalona, s’hi haurà de creure...”

La plataforma, expliquen, va tenir la idea de crear una comissió amb les administracions implicades. Es va crear, però en van quedar fora. Per aquest motiu es van presentar mocions tant al ple de Badalona com al de Sant Adrià de Besòs. Explica Cabrera: “Nosaltres, que vam empènyer perquè es constituís, no té sentit que no hi siguem. A les mocions es va aprovar per unanimitat –menys Vox, a Sant Adrià de Besòs– que es torni a convocar la comissió, que només s’ha convocat una vegada, el maig del 2023, que nosaltres ens hi incorporem i que tingui una agenda amb ordre del dia i accions a fer.” Els activistes treballen a peu de carrer, i mentre no arriba el moment d’una transformació total, des de les administracions es van fent petites actuacions, com ara millorar el paviment. D’això es parla. “Des de l’Ajuntament s’han fet seu l’objectiu i també es plantegen fins a quin punt té sentit invertir en determinades actuacions si el que caldrà seran diners per transformar.. El tinent d’alcalde Daniel Gracia els va dir, en una trobada recent, que demanaria un informe sobre la viabilitat de la transformació i que contactaria amb la Generalitat per compartir-lo i portar-lo a la pràctica. “Ens ho va dir, però bé, no sabem si això es farà... en tot cas, és l’ultima cosa que se’ns ha dit. Estan governant a Badalona, s’hi haurà de creure una mica...” Fer, fer, no s’ha fet gran cosa a la C-31, però és cert: transformar-la són paraules majors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat

GIRONA

Busquen fons de l’Estat per pagar les sentències del personal

girona
La crònica

Els triangles que dibuixaria Maria Antònia Canals

BADALONA

Mig centenar d’usuaris de Can Bofí Vell de Badalona, condemnats a tornar al carrer

BADALONA

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona
salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva