Societat

Oleum Priorat conquista els mercats exteriors guiat per vuit cooperatives

Els membres de l'Associació d'Oleïcultors de la comarca empren deu anys a crear una marca selecta d'oli extra verge

Exporten el 70% de la producció

“Un Priorat amb gust d'oli, un oli amb gust de Priorat.” Aquest és el lema que encapçala el web de l'Associació d'Oleïcultors del Priorat, que conformen vuit cooperatives de petits pobles de la zona, i que comercialitzen Oleum Priorat, oli d'oliva extra verge, amb DOP Siurana.

Des que va néixer l'associació, el 2002, fins fa un any i mig, “els productors associats han après a millorar, gràcies a la Generalitat i l'IRTA, tots els processos de l'oli: els conreus, la recol·lecció de les arbequines –que encara es fa manualment, per l'orografia del terreny i per donar més qualitat a l'oli resultant– i la seva transformació”, explica Núria Juanós, directora de vendes i exportació de l'associació, que afegeix: “Fins i tot hem pensat moltíssim com havia de ser el packaging, que volíem que fos elegant i pràctic.”

Segons ella, “les cooperatives es van unir per crear una marca de qualitat per a l'exportació”. “I tots junts hem treballat molt per situar l'oli on és ara”, afegeix. Juanós indica que, a hores d'ara, l'associació exporta “el 70% dels 950.000 quilos anuals de producció”.

Amèrica del Nord i Àsia

Els dos productes que tenen ara per ara, l'Oleum Priorat i l'Oleum Priorat Elixir –fet amb oliva arbequina verda–, s'han fet un lloc en mercats difícils com ara els Estats Units, el Canadà –que rep el 20% de l'exportació–, Hong Kong, Mèxic, Dubai i, fa tot just una setmana, el Japó. A Catalunya, fora del Priorat, no és fàcil trobar Oleum Priorat, i a l'Estat espanyol, no se'n troba enlloc. “No figura en els nostres plans d'expansió”, indica Juanós.

“Hem treballat de valent durant deu anys i Alimentaria és la primera fira en què participem amb tots els productes acabats”, explica Juanós, orgullosa que l'oli que promociona “tingui gust de Priorat”.

Macarrons per fer el vermut

Recuperant una vella recepta cubana, Pastas Romero s'ha associat amb Nack Snack per llançar al mercat uns macarrons fregits per fer l'aperitiu. “Allà no és gens estrany. Tampoc ho és el plàtan fregit”, explica el director general de l'empresa, Francisco Romero. En destaca que és un producte natural: macarrons, sal i oli d'oliva. També adverteix que la gent s'abstingui d'intentar fer-se'ls a casa, perquè es tracta d'uns macarrons amb una elaboració prèvia.

Or comestible banyat en cava

Va ser un dels productes estel·lars del Nadal passat, i amb la presència al saló Alimentaria espera fer el salt de veritat: Tier mostra un cava que conté encenalls d'or de 24 quirats, que costa uns 30 euros. “L'or s'ha convertit en un element habitual en la gastronomia i l'utilitzem per fer un producte ideal per a regal o per a celebracions”, diuen des del celler de Sant Sadurní d'Anoia.

Torró de tota la vida cobert d'or

Avellana marcona, sucre i mel de gran qualitat recoberts d'una lleugera capa d'or és la nova manera de comercialitzar el torró de tota la vida de Torrons Vicenç, l'empresa artesanal d'Agramunt nascuda l'any 1775. “Es busca una presentació diferent i elegant per a un producte totalment tradicional”, explica el gerent de Torrons Vicenç, Àngel Velasco. Un pas més enllà per a una marca que cada dia ven més entre els turistes que visiten Catalunya i ha començat a exportar a la Xina.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.