Societat

Galícia

El maquinista i l’interventor de l’Alvia van amagar la trucada prèvia a l’accident

El revisor només va admetre davant la policia haver fet una “petita trucada” a Ourense

Així ho ha declarat l’instructor de l’atestat policial en la represa de la vista oral del judici a Santiago de Compostel·la

Francisco José Garzón Amo, el maquinista de l’Alvia que va descarrilar el 24 de juliol de 2013 a l’entrada de Santiago de Compostel·la, i Antonio Martín Marugán, l’interventor del comboi, van amagar la trucada de 100 segons que van mantenir just abans de l’accident, en el qual van morir 80 passatgers i 145 més van resultar ferits.

És la dada més destacada que ha deixat aquest dimarts la quarta jornada del judici que se celebra a la Ciutat de la Cultura, a Santiago de Compostel·la, en una sessió en la qual s’ha sabut que fins al dia 31 la Policia Nacional no va disposar d’aquesta transcendental dada, que va obtenir finalment a través dels registres telefònics.

El revisor de l’Alvia va negar fins a dues ocasions a la Policia Nacional haver trucat al maquinista, segons ha declarat l’instructor de l’atestat en la represa de la vista oral. El testimoni ha explicat que l’agent ferroviari va negar que existís aquesta comunicació en la primera pregunta i també en repetir-la una segona vegada. Segons ell, només va admetre una “petita trucada” a Ourense.

Més endavant, un cop es va constatar l’existència d’aquest diàleg entre Amo i Marugán quan el tren arribava a la capital gallega, l’òrgan judicial va ser el que va decidir demanar declaració directament davant l’instructor. “Ni el maquinista ni l’interventor ens van donar informació sobre la trucada. Ho descobrim quan indaguem”, ha remarcat el testimoni .

Els investigadors només van saber de l’existència d’aquesta trucada a través de l’anàlisi de les entrades i sortides dels tres telèfons que el conductor portava amb ell, dos privats i un de corporatiu, a banda d’un Ipad.

Martín Marugán està citat per declarar aquest dimecres i el focus estarà en aquesta comunicació i en les raons per al seu encobriment.

Aquest dimarts han comparegut davant el tribunal una desena de policies, entre els quals alguns dels que van parlar amb el maquinista.

En aquesta sessió no hi han estat presents els únics dos acusats, que són el conductor del comboi i Andrés Cortabitarte, que aleshores era responsable de la seguretat en la circulació d’Adif. Tots dos, que ja han testificat, estan exonerats d’acudir i, per tant, poden no fer-ho.

L’expedient principal d’aquest judici està conformat per 44.460 folis, els quals estan dividits en 95 volums.

El jutjat ha admès les declaracions de 522 testimonis, 21 testimonis-pèrits i 126 pèrits (669 testificals en total), amb el matís que les parts puguin desistir d’alguna en qualsevol moment.



[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró