L’Estat promet 1.050 milions per a l’AP-7 i l’AP-2
La inversió serà en set anys per millorar els enllaços dels peatges que s’han tret, fer-ne de nous i augmentar la capacitat de les carreteres
Cues en l’operació sortida
Compromís de l’Estat per millorar les condicions en què han quedat l’AP-7 i l’AP-2 després que fa onze mesos s’hi aixequessin les barreres dels peatges. La ministra de Transports i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar ahir una partida de 1.050 milions d’euros durant els pròxims set anys per a actuacions de millora a les dues carreteres. Segons ella, les obres permetran als usuaris estalviar 750 milions i 6,3 milions d’hores d’espera en cues cada any. Les actuacions suposaran l’obertura de 42 processos de licitació sobre un total de 224 quilòmetres i se centraran en la millora i construcció d’enllaços, així com l’augment de la capacitat de les vies.
El programa es divideix en quatre eixos. Per una banda, la millora dels enllaços existents, unes actuacions amb una inversió prevista de 52,6 milions d’euros, i, per l’altra, la construcció de nous enllaços, amb una despesa estimada de 75,9 milions d’euros. La partida més important, però, és per a actuacions de millora de la funcionalitat i la capacitat de les vies, amb 687 milions. Finalment, el govern espanyol preveu actuacions complementàries per 233,7 milions d’euros, una partida que inclourà inversions en altres vies més enllà de l’AP-7 i l’AP-2 que també resulten afectades de manera indirecta pel seu trànsit.
El pla presentat té com a objectiu millorar el funcionament general de les dues autopistes, que actualment es troben “al límit” de la seva capacitat, segons va reconèixer el secretari general d’Infraestructures del ministeri, Xavier Flores. D’acord amb les seves dades, el trànsit de vehicles a l’AP-2 s’ha duplicat i el de camions s’ha triplicat. En el cas de l’AP-7, el volum de vehicles s’ha incrementat un 40% i el de camions, un 80%. “El que volem és transformar l’AP-7 i l’AP-2 per fer-les més resilients i més segures”, va dir Flores. “No pot ser que quan tinguem un accident i fins i tot una punxada d’un camió se’ns aturi tot; hem de tenir una via capaç d’absorbir aquestes incidències”, va concloure. I és que des que es va posar en marxa la gratuïtat, sobretot a l’AP-7 les retencions i els accidents hi són una constant. Tot i així, no es preveu la construcció d’autovies paral·leles a les autopistes. La prioritat és, segons el govern espanyol, “aprofitar al màxim les infraestructures ja existents”.
L’hecatombe de l’estiu
Mentre es plantegen solucions en un període de set anys, la situació ahir era la mateixa de sempre, agreujada per l’operació sortida més gran de tot l’estiu. Des de primera hora de la tarda es començaven a produir retencions a l’AP-7 i les rondes de Barcelona. L’autopista quedava col·lapsada sobretot des de Barcelona cap a les comarques gironines i des de la capital cap a la demarcació de Tarragona. A Vidreres, a més, un accident complicava a la tarda el trànsit a la C-63 i la DGT demanava precaució als conductors per episodis puntuals de pluja.