Societat

Caos per la tensió laboral i la falta de personal

Aquest estiu passaran pels aeroports catalans més de vuit milions de passatgers

Proliferen les companyies que tramiten les reclamacions

S’espera que aquest estiu passin pels aeroports catalans més de vuit milions de passatgers, el doble que l’any passat però encara un 29% menys que el 2019. La campanya, però, ha estat marcada des d’aquesta Setmana Santa per l’elevada conflictivitat laboral i la falta de personal. Al Prat, les jornades de vaga convocades a Ryanair i EasyJet per exigir millores laborals han generat ja milers de retards i cancel·lacions, i es tem que el conflicte s’endurirà al pic de l’estiu. La falta de personal, especialment notori en els controls de passaports, també està provocant llargues cues des de fa ja setmanes.

La manca de personal és una constant a molts aeroports europeus, fet que provoca problemes en cadena. Els sindicats denuncien que les aerolínies van fer durant la pandèmia acomiadaments massius de plantilla fixa i ara no poden fer front a la recuperació del tràfic aeri, que ha estat molt més ràpida del que es preveia. L’Airports Council International ha avançat un any la data de retorn als volums de passatgers que hi havia abans de la covid, el 2024.

Retards i cancel·lacions

En aquest context, estan proliferant les companyies que es dediquen a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris. Una és Reclamio, amb seu a Sabadell, que ha doblat la seva facturació durant el primer semestre de l’any. Com explica Noemí Fernández, gerent del grup, actualment tramiten al Prat unes mil reclamacions al mes i preveuen que siguin 2.000 a l’agost. La meitat són per pèrdua d’equipatge i la resta per cancel·lacions, retards o overbookings.

“S’estan recuperant els nivells d’abans de la pandèmia però amb molts més problemes que abans”, destaca Fernández, que explica que cobren una comissió d’entre el 25 i el 40% però que el passatger no ha d’abonar res per endavant, i l’empresa només cobra en cas d’aconseguir la indemnització. La taxa d’èxit és del 98% perquè disposen d’un equip jurídic especialitzat que primer tracta d’arribar a un acord extrajudicial amb l’aerolínia i si no presenta una demanda. Com explica Fernández, “les companyies posen moltes excuses als passatgers i molts no saben ni com reclamar, ni tan sols que hi tenen dret”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Xavier Barranco
Cap de l’oposició de Portbou (Ara Portbou-Junts)

“Portbou continua sent un diamant en brut per treballar”

Portbou
Antoni Llabrés
President de l’Obra Cultural Balear (OCB)

“La principal amenaça per al català a les Balears ve dels poders públics”

Barcelona

El PSSJD investiga l'ús de substàncies piscodèliques contra la depressió resistent

Sant Boi de Llobregat
SANT PERE PESCADOR

Insten l’Estat a expropiar el sòl privat a la gola del riu Fluvià

SANT PERE PESCADOR
TORROELLA DE MONTGRÍ

Conflicte perquè la guingueta de Mas Pinell serà del Delfín Verde

TORROELLA DE MONTGRÍ
Tretze pagesos cedeixen l’espai per al vial de Santa Susanna
URBANISME

Tretze pagesos cedeixen l’espai per al vial de Santa Susanna

SANTA SUSANNA

Un cotxe amb càmera de lectura de matrícules controlarà la zona blava

Lleida
MEDI AMBIENT

Caminada a Calella per donar valor a un paratge natural amenaçat per un nou enllaç a l’autopista

CALELLA

Dues cooperatives d’habitatge faran 283 pisos protegits al Parc de l’Alba

Cerdanyola del Vallès