Societat

Els trens, sense data de retorn

Renfe no pot complir la recuperació de les quinze freqüències per sentit del TAV que va anunciar per al juny

En aquests moments, ofereix el 65-70% de l’oferta que hi havia abans de la pandèmia

La manca de maquinistes, els sabotatges i els suïcidis, principals causes dels retards
El divendres, el dia de la setmana amb menys oferta d’alta velocitat

Recuperar els trens que hi havia abans de la pandèmia és una crítica constant per part dels usuaris de la línia ferroviària a les comarques gironines, la línia regional més utilitzada de l’Estat espanyol. En alta velocitat, l’oferta de combois encara és inferior, tot i que Renfe assegura que els serveis s’estan recuperant progressivament per arribar als que hi havia abans de la covid-19. “Derivat de la situació epidemiològica, hi ha hagut un retard en la formació de maquinistes, fet que ha endarrerit la recuperació dels serveis. Tot i així, estem treballant per incrementar la mobilitat del servei ferroviari i, en aquests moments, estem oferint més de trenta trens diaris per sentit, que és al voltant del 65-70% dels serveis que hi havia prèviament a la pandèmia. L’oferta de Regionals està recuperada al 100% (en tenim 23 per sentit); ens falten els d’alta velocitat, de què abans de la pandèmia en teníem 14 -15 els mesos d’estiu, perquè hi havia reforç amb els trens de l’Estat francès, i ara n’oferim 9“, exposa Antonio Carmona, responsable de comunicació de Renfe. Tot i que l’empresa havia anunciat, fa uns mesos, que tenia previst recuperar les quinze freqüències per sentit del TAV Barcelona-Figueres al mes de juny, finalment, no s’ha pogut complir i ja no volen comprometre’s a anunciar noves dates. Són conscients de la mancança d’alguns serveis, i més en hores puntes determinades, i demanen encara més comprensió als usuaris: “Som els primers que volem recuperar l’oferta global que hi havia. Hem prioritzat els serveis de rodalies i regionals enfront dels comercials; hem volgut primar el viatger més recurrent. Així mateix, per atendre tota la mobilitat, al novembre, es va incrementat el nombre de places, unes 25.000, tot i que recomanem reservar les places amb antelació en alta velocitat.” Tampoc tenen detectats problemes de puntualitat habituals ni incidències generalitzades: “La puntualitat que portem durant l’any està al voltant del 91%”, afirma Carmona.

Els usuaris, molestos

Molts dels usuaris que utilitzen la línia de manera freqüent, fa temps que estan molestos. N’és un exemple Tomàs Frauca, que és de Figueres i, des de fa nou anys, agafa el tren cada dia per anar a treballar a Barcelona. Abans de la pandèmia, el tràmit era relativament senzill i l’oferta de trens d’alta velocitat era bastant bona, amb un Avant cada hora. El problema va arribar durant el confinament, quan es va reduir substancialment la freqüència de trens Avant de la línia Figueres/Girona a Barcelona. “Durant tot aquest temps, s’han reduït molts trens i els posen amb comptagotes. És un drama. Ara, al matí des de les 9.10 h fins a les 14.50 h no n’hi ha ni un.” Des de fa un temps, li han canviat els horaris i treballa de tarda, situació encara més complicada per agafar un viatge: “No hi havia oferta. Havia d’anar a Barcelona amb cotxe o amb un tren de mitjana distància. Ara fa un mes, han incorporat un tren d’alta velocitat a les 11.39 h per arribar a Barcelona, però ve de l’Estat francès i arriba ple. No trobo plaça i passen coses molt rares amb l’abonament; per l’aplicació només es poden comprar seients en dos vagons.” Però el que entén menys és quan arriba el cap de setmana i especialment el divendres, dia que hi ha menys oferta: “El divendres, que en teoria és el dia en què més gent agafa el tren per tornar de la feina, anar a segones residències o estudiants que tornen a casa, és quan hi ha menys trens. Només n’hi ha tres a la tarda i estan molt plens. Cal agafar el bitllet amb més d’un mes d’antelació!” Coincideix amb aquest malestar Jordi Bosch, que des de l’any 2013 fa el trajecte Figueres-Barcelona per anar a treballar: “Han reduït els trens i si no t’anticipes, te’n quedes sense. És penós, una vergonya i no entenc qui pren aquestes decisions tan il·lògiques. És un servei que ha empitjorat i el tema de la reducció dels divendres és ja inversemblant.” Reafirmen aquest fet del divendres Irene Posada i Armau Grabulosa, que viuen a Girona i estudien a Barcelona: “Els divendres és un caos, anem anxovats, sovint drets i paguem el mateix.”

Pel que fa els trens regionals, molts dels usuaris també estan molestos: “En la línia de Celrà-Girona, per exemple, sempre hi ha retards”, afirma una clienta habitual. I molts d’aquests retards són generals. El problema de la manca de maquinistes, els sabotatges i els suïcidis són les principals causes que els provoquen.

LES XIFRES

70%
és l’oferta
dels serveis recuperats que hi havia abans de la covid-19, segons Renfe.
25.000
places
dels serveis de la franja Girona-Barcelona s’han incrementat en hora punta.

“Crec que el tema català ens està passant factura”

J.Peña

Des que van posar en marxa el servei d’alta velocitat, cap a l’any 2013, Albert Borràs agafa el tren cada dia de Figueres-Vilafant a Barcelona. Al principi, trigava 52 minuts a fer el recorregut al matí; ara, ja en triga 55 o 60: “Hi ha una sèrie de trens molt antics que no arriben mai a l’hora; tenen la velocitat limitada a 200 km/h, per temes de seguretat diuen. Es gasten els diners per fer una infraestructura d’alta velocitat i resulta que ho fan malament: no poden passar de 200 per hora entre Figueres i Barcelona”, exposa. “També tenim problema amb les freqüències i posen molt poques places a disposició per als clients d’Avant, fet que comporta que haguem de formalitzar els bitllets amb quasi trenta dies d’antelació.” Tampoc entén com és que el divendres, dia que hi ha més afluència de viatgers, és el dia que hi ha menys oferta. “A vegades, tinc la sensació que el tema català (independència, referèndums, sabotatges...), ens està passant factura perquè moltes vegades la manera d’actuar d’aquesta gent –Renfe, Adif– és molt xulesca, prepotent i fins i tot burlesca en la manera com reaccionen quan hi ha incidències en el servei. Quan nosaltres veiem una solució lògica, ells decideixen exactament el contrari, el que ens beneficia menys i no tenen en compte que els que viatgem cada dia de Figueres a Barcelona ens gastem uns 4.000 euros l’any.”

Fan falta maquinistes

Un dels grans problemes que té Renfe és la falta de maquinistes. Les seves dades indiquen que aquest 2022 se n’han jubilat mig miler de l’operadora pública, però la previsió és que se n’incorporin uns 650, el que suposa una taxa de reposició de l’1,1%. Malgrat aquestes xifres, el coordinador de l’Escola Tècnica Professional de Conducció i Operacions de Barcelona, Javier Ruiz, apunta que “calen maquinistes”. “Renfe és l’empresa que més personal té contractat, però estem en un procés de jubilacions i de rejoveniment de la plantilla”, assegura. També destaca la manca de dones en la professió. Malgrat que el nombre d’inscrits en el curs de preparació per ser maquinista és elevat, la presència de dones no és gens significativa. En aquests moments, la proporció de dones maquinistes oscil·la entre el 10% i el 20%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CAMPRODON

S’estrena una guia turística que utilitza la Intel·ligència Artificial

CAMPRODON
VENTALLÓ

Les últimes pluges garanteixen els ferratges als pagesos gironins

VENTALLÓ
TURISME ESPORTIU

El MICFootball2024 genera fins a 33.000 pernoctacions aquesta Setmana Santa

GIRONA

Pressió per un cos perfecte

Barcelona
Èlia Soriano
Directora de l’Institut Català de la Dona (ICD)

“Totes hem patit allò de «No soc prou prima», «No soc prou alta»”

barcelona
Isabel Muntané
Coordinadora del Màster de Gènere i Comunicació de la UAB

“Hi ha pressió estètica als dibuixos animats, a les sèries...”

barcelona

Catalunya, més laica que mai

Barcelona
comerç

Torna la fira artesana Fet al Born

Barcelona

Els Manaies entreguen el penó a Joan Alenyà que ja el custodia

GIRONA